Regulile pentru cum se face comunicarea online a actelor administrativ-fiscale electronice urmează să fie modificate printr-o ordonanță nouă aplicabilă din 3 septembrie 2022. În mare, autoritățile stabilesc că actele fiscale emise electronic se consideră comunicate după ce sunt puse la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și este eliminată cerința de până acum de a obține acordul contribuabilului pentru a-i fi comunicate, prin SPV, acte fiscale emise electronic. Citește articolul
În contextul digitalizării accelerate a relației dintre Fisc și contribuabili, specialiștii atenționează că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a proteja datele financiar-fiscale de posibilele atacuri cibernetice. În caz contrar, companiile riscă să aibă probleme atât cu autoritățile fiscale, cât și în spațiul public. Citește articolul
Spațiul Privat Virtual (SPV) este locul unde operatorii obligați să folosească e-Transport declară transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, conform recentei proceduri de utilizare a mecanismului. Citește articolul
Procesul accelerat de digitalizare prin care trece, în prezent, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul are o bornă importantă la 1 iulie 2022. Concret, anumite categorii de contribuabili sunt obligate să facă noi raportări către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), folosind sistemele e-Factura, e-Transport și declarația SAF-T. Însă cât de pregătiți sunt contribuabilii pentru această schimbare majoră? Conform specialiștilor, lucrurile nu arată prea bine, cel puțin momentan. Citește articolul
Procedura pentru folosirea sistemului e-Transport a fost oficializată aseară de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR). Conform documentului, e-Transport este accesibil contribuabililor prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), iar transporturile de bunuri riscante trebuie raportate, în anumite condiții, numai dacă sunt implicate vehicule de marfă care au cel puțin 3,5 tone. Sistemul este obligatoriu de la 1 iulie 2022, dar amenzile pentru neconformare se pot aplica abia din 1 octombrie 2022. Citește articolul
Așa cum s-a stabilit în ultimele luni, sistemul e-Factura devine obligatoriu, în relația B2G, adică pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse riscante, de la 1 iulie 2022. În acest sens, specialiștii au clarificat că nici firmele care vând produse riscante în relația B2B, nici cele implicate în achiziții publice nu trebuie să se înregistreze în registrul e-Factura prin depunerea formularului 084. Așadar, facturile electronice vor fi transmise în e-Factura fără a fi nevoie de o înregistrare prealabilă datei de 1 iulie 2022. Citește articolul
În urma unor modificări legislative de la începutul anului, regulile pentru Spațiul Privat Virtual (SPV) au trebuit emise prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care, anterior, de acest lucru se ocupa Ministerul Finanțelor. Din acest motiv, ANAF a publicat joi ordinul care înlocuiește regulile date de minister. Citește articolul
Registrul unic de control, care acum este ținut de firme, individual, în format tipărit, urmează să fie integrat în Spațiul Privat Virtual (SPV) și să fie ținut exclusiv electronic de către autorități, prevede un proiect de lege ajuns recent la Senat. Totodată, registrul unic de control va viza atât persoanele juridice, cât și profesioniștii și PFA-urile. Citește articolul
Două dintre cele trei mari proiecte de digitalizare pe care Fiscul le implementează în 2022 vizează inclusiv PFA-urile. Este vorba despre sistemele e-Factura și e-Transport, care vor trebui folosite, în anumite condiții, de la 1 iulie 2022, și de către persoanele fizice autorizate. Citește articolul
În contextul operaționalizării sistemului e-Factura în relația B2B, pentru vânzarea de produse cu risc fiscal ridicat, nu este exclus să apară încercări de fraudare online a firmelor. Cu alte cuvinte, infractorii s-ar putea folosi de e-mail-uri ce par să fie trimise de Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru a convinge firmele să le plătească pentru facturi false sau chiar să obțină date sensibile. Pentru a preveni asemenea incidente, fiscaliștii spun că instruirea salariaților proprii este, poate, cea mai bună soluție. Citește articolul