În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul
Printr-un proiect de ordin pus acum câteva zile în dezbatere publică, Ministerul Educației (ME) stabilește metodologia prin care se vor recunoaște și echivala actele de studii preuniversitare obținute de elevi peste hotare, dar și cele obținute la școlile din România care folosesc un curriculum dintr-un altă țară. Citește articolul
La nici o lună de la ultima actualizare a Clasificării ocupaţiilor din România (COR), Ministerul Muncii a pus în dezbatere un nou proiect de ordin care va completa COR cu încă două ocupații. Citește articolul
În cursul activității sale, o societate se poate găsi în situația de a avea activul net negativ. În acest caz, pentru a evita riscul dizolvării, compania are la dispoziție trei soluții pentru a regla situația, conform specialiștilor. Citește articolul
După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul
Când vine vorba despre pensiile naționale, Legea pensiilor stabilește un termen de 45 de zile pentru admiterea sau respingerea unei cereri de pensionare. În schimb, în cazul pensiilor comunitare și internaționale, legea nu stabilește un termen clar în care casele de pensii să răspundă cererilor de pensionare transmise de cei ce locuiesc peste hotare. Acest lucru se vrea schimbat acum, potrivit unui proiect de lege aflat în dezbaterea senatorilor, astfel încât casele de pensii să fie obligate să răspundă cererilor de pensionare formulate de cei ce locuiesc în străinătate în cel mult jumătate de an. Citește articolul
Din această săptămână, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic, potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Actele de stare civilă pot fi obținute acum în format digital de către locuitorii orașelor Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara, dar și cei ai județului Ilfov, printre alții, iar de vineri, această posibilitate se extinde la nivelul altor localități/ județe. Regulile emiterii actelor de stare civilă au suferit modificări majore în 2022, dar aplicarea acestora a fost stabilită, după o amânare, pentru acest an, recent fiind stabilite normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă. Din acest an, certificatele de naștere, căsătorie sau deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite, iar obținerea actelor de stare civilă se va putea face mai ușor și mai rapid. Citește articolul
Nomenclatorul obligațiilor fiscale care se plătesc în contul unic a fost actualizat recent, de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în urma modificărilor legislative din 2022 și 2023. Citește articolul
Legea care va permite șoferilor să conducă și motociclete de până la 125 centimetri cubi (în anumite condiții) a fost oficializată miercuri, odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Să ai un scris lizibil, de ce nu chiar caligrafic, face parte din categoria calităților din ce în ce mai rar întâlnite, într-adevăr, însă în anul 2024 nu prea mai reprezintă o „competență cheie” pentru salariați, accentul fiind pus în special pe competențele digitale. Situația de față descrie adevărul trist care ne confirmă că inteligența artificială nu reușește să învingă rezistența la schimbare a unui sistem încremenit în secolul precedent. Citește articolul
Fișele de control pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le-a făcut publice pe pagina de internet a instituției pot fi folosite ca ghid de către comercianți, ele indicând nu numai direcțiile de control ale inspectorilor, ci și bornele de bune practici pe care firmele ar trebui să le atingă pentru a nu intra sub incidența sancțiunilor drastice pe care ANPC le poate aplica. Astăzi, despre modul în care se desfășoară controalele adresate comercianților de autovehicule. Inducerea în eroare a unui client îl poate costa pe comerciant de câteva ori mai mult decât valoarea mașinii vândute. Citește articolul
Lista transporturilor rutiere exceptate de obligația de a face raportări în sistemul e-Transport a fost extinsă de către Executiv, conform unei ordonanțe recent oficializate. Noile scutiri se aplică pentru anumite colete poștale și pentru anumite produse accizabile. Citește articolul
Recent, un utilizator al forumului avocatnet.ro întreba dacă există diferențe între taxarea salariaților unui ONG și taxarea salariaților unei persoane juridice? Răspunsul scurt este „nu”. Taxele salariale sunt aceleași indiferent ce calitate are angajatorul, potrivit Codului fiscal. Desigur, există și excepții de la regulă (scutiri sau reduceri de taxe), dar acolo discuția este alta. Citește articolul
Avertizorul este persoana care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. De cele mai multe ori, avertizorul este chiar un angajat care a aflat despre anumite încălcări ale legii care se petrec în compania sau instituția/autoritatea publică unde lucrează. Când angajatul denunță încălcarea legii privind achizițiile publice și situația „explodează” apoi în presă, devine ținta unor represalii mergând de la cercetări pentru diverse fapte, acuzații de hărțuire, discriminare salarială și până la imposibilitatea de a mai intra fizic în birou. Legea îi protejează însă pe avertizori: ca să nu fie dezavantajați de durata unui proces privind legalitatea măsurilor, judecătorii pot decide, separat, într-o acțiune privind suspendarea măsurilor, că acestea au caracterul unor represalii ca urmare a avertizării de integritate. La angajatori însă legea pune din nou sarcine probei în brațele acestora: trebuie să dovedească faptul că măsurile nu sunt ceea ce par. Citește articolul
În ultima ediție a raportului EURES (2023) avem conturat un tablou detaliat al dezechilibrelor pieței muncii din Uniunea Europeană, evidențiind un peisaj tot mai tensionat în ceea ce privește angajarea. În contextul unei creșteri economice încetinite, se observă o tendință clară: companiile se confruntă cu o competiție acerbă pentru atragerea talentelor capabile să ocupe rolurile disponibile în regiunile cu cerere mare de muncă. Acest fenomen este remarcabil în sectoare precum construcții, inginerie, sănătate și tehnologia informației și comunicațiilor. Raportul publicat la început de mai arată însă o situație neplăcută și totodată paradoxală în cazul României: suntem pe locul patru la ocupațiile deficitare în UE, avem surplus în unele domenii și, totuși, o rată a posturilor vacante relativ scăzută, ceea ce poate demonstra că, de fapt, posturile vacante nici măcar nu sunt comunicate așa cum ar trebui. Citește articolul
Deși legislația impune colectarea medicamentelor expirate în spitale, începând cu 1 ianuarie 2024, doar unele dintre acestea au început să primească aceste deșeuri de la populație, altele, însă, nu au definitivat încă organizarea punctelor de colectare. Citește articolul
Legislația privind protecția și promovarea drepturilor copilului se modifică în această săptămână, potrivit unei legi apărute recent, astfel încât înstrăinarea părintească să fie considerată formă a violenței psihologice și să aibă mai multe consecințe juridice. Apoi, actul normativ stabilește că, în plus față de cazurile de abuz sau de neglijare a copilului, la numărul unic de telefon 119 se vor putea raporta și cele ce implică înstrăinarea părintească. Citește articolul
La emiterea unui pașaport simplu electronic, expedierea lui prin servicii de curierat se va putea face la orice adresă de pe teritoriul României, nu doar la cea de domiciliu sau de reședință a deținătorului ori la o adresă din străinătate, ca înainte, potrivit unei hotărâri aplicabile din această săptămână. Practic, cu condiția ca titularul să plătească cheltuielile de expediție, acest document se va putea trimite prin curier la orice adresă, fie din țară sau din străinătate. Totuși, măsura se va aplica doar după ce autoritățile asigură condițiile tehnice necesare, termenul-limită pentru asta fiind stabilit pentru 1 ianuarie 2025.
Citește articolulDeficitul de forță de muncă din România este unul redus, comparativ cu celelalte state UE, dar deficitul de competențe este în creștere, constată analiza de țară privind convergența socială publicată miercuri de Comisia Europeană. Citește articolul