Consiliul de Supraveghere in domeniul feroviar va trece in cadrul Consiliului Concurentei (CC), ca structura fara personalitate juridica, iar functia de presedinte a institutiei va fi preluata de un secretar de stat din cadrul CC, potrivit unui proiect de OUG, publicat recent de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Proiectul de OUG privind unele masuri pentru organizarea si functionarea Consiliului de supraveghere stabileste totodata ca in componenta acestui Consiliu se vor numi “specialisti cel putin din domeniile: feroviar, afaceri europene, economic si juridic”.
De asemenea, modificarile vizeaza si indemnizatia membrilor Consiliului de Supraveghere, care nu va putea depasi 20% din indemnizatia lunara a presedintelui Consiliului si va fi stabilita prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
“Mandatele membrilor Consiliului de supraveghere aflate in curs raman valabile pana la numirea unor noi membrii, in conditiile legii”, se mai arata in proiectul de OUG.
Actul normativ mai precizeaza ca “in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei Ordonante de urgenta se va adopta un proiect de Hotarare a Guvernului de modificare si completare a Hotararii Guvernului nr. 812/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare, atributiile si finantarea Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar, modificata prin Hotararea Guvernului nr.1300/2009, initiat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Consiliul Concurentei, care va reglementa componenta, modul de organizare si atributiile membrilor Consiliului de supraveghere in domeniul feroviar, conform celor solicitate de Comisia Europene”.
Consiliul de Supraveghere a fost infiintat de MTI in 2005 in demersurile Romaniei de preaderare, pentru a transpune in legislatie nationala a Directivei 2001/14/CE privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta.
La evaluare din 2008, Comisia Europeana si-a exprimat ingrijorarea cu privire la aspecte care ar putea crea un conflict de interese in ceea ce priveste activitatea Consiliului de Supraveghere din domeniul feroviar. Aspectele semnalate de Comisia Europeana se refereau in principal la statutul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii ca reprezentant al statului in calitatea acestuia de actionar al administratorului de infrastructura si al operatorilor nationali de transport de marfa si, respectiv, de calatori.
Guvernul Romaniei ar fi trebuit sa aprobe, pana la sfarsitul lunii septembrie 2010, actele normative de modificare si completare a reglementarilor in vigoare, care sa corecteze deficientele semnalate de UE, in caz contrar autoritatile europene urmand sa sesiseze Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene pentru declansarea procedurii de infringement impotriva tarii noastre.
Initial, printr-un proiect de OUG, Consiliul de Supraveghere trebuia sa treaca in subordinea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECTS), insa acesta nu a avizat proiectul de act normativ motivand, printre altele, ca trecerea Consiliului in structura sa nu va raspunde criteriilor de independenta, iar angajatii MECTS nu detin expertiza necesara pentru a indeplini responsabilitatile cerute.
In consecinta, pentru a duce la indeplinire calendarul asumat cu UE, depasit si asa cu patru luni, in sedinta Executivului din 5 ianuarie 2011, reprezentantii Guvernului au decis trecerea Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar in cadrul Consiliului Concurentei.
____
Nota Avocatnet.ro: Puteti consulta proiectul de OUG si nota de fundamentare a acestuia in fisierul atasat.
Comentarii articol (0)