Auditorii financiari persoane fizice care vor să-și desfășoare activitatea ca PFA pentru activități de audit financiar nu mai trebuie să depună la Cameră o cerere pentru eliberarea unei adeverințe de exercitare a profesiei, potrivit Hotărârii Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) nr. 11/2017, actul prin care s-au adoptat noile norme privind calitatea de auditor financiar. Aceste norme au intrat în vigoare odată cu publicarea lor în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 301 din 27 aprilie 2017.
Acum, auditorii PFA trebuie doar să menționeze, în Registrul public electronic al auditorilor financiari, cum anume își desfășoară activitatea din punct de vedere economic (ca PFA, ca persoană fizică independentă etc.).
“În registrul public electronic al auditorilor financiari, persoane fizice, se menționează și modalitatea în care auditorii financiari, persoane fizice, își desfășoară activitatea din punct de vedere economic (persoană fizică autorizată, persoană fizică independentă, alte forme de exercitare a activității din punct de vedere economic prevăzute de lege). Auditorul financiar, persoană fizică, declară la înscrierea ca membru CAFR sau în termen de 10 zile de la înregistrarea la autoritățile statului în vederea desfășurării activității economice, după caz, modalitatea în care își desfășoară activitatea din punct de vedere economic.”, scrie în noua normă.
Cel care s-a înscris deja în CAFR poate să facă această mențiune la Registru în termen de zece zile de la înregistrarea PFA-ului său la Registrul Comerțului. Mențiunea poate fi făcută, desigur, și odată cu înscrierea în CAFR.
Până acum, lucrurile nu stăteau la fel de simplu. Potrivit vechilor norme (Hotărârea CAFR nr. 16/2012), auditorii financiari activi care doreau să se înregistreze ca PFA pentru activități de audit solicitau eliberarea unei adeverințe de exercitare a profesiei de auditor financiar, în nume propriu. Condițiile necesare unui auditor pentru a se înregistra ca PFA pentru activități de audit erau: să fie auditor financiar activ, conform reglementărilor Camerei; să aibă îndeplinite la zi toate obligațiile către Cameră și să dețină carnetul de auditor financiar cu viza de exercitare a profesiei pe anul în curs; să completeze cererea de înregistrare ca PFA şi să o înregistreze la registratura Camerei.
În altă ordine de idei, cei care vor să renunțe la calitatea de auditor financiar (persoane fizice sau juridice) trebuie să solicite acest lucru în scris, dar nu mai este necesar preavizul de 15 zile lucrătoare prevăzut până acum.
Alături de cererea de renunțare, auditorul trebuie să facă și o declarație pe propria răspundere în care atestă faptul că nu se află în niciuna dintre situațiile care pot duce la compromiterea bunei reputații, conform Hotărârii CAFR nr. 27/2016 (această cerință nu exista până acum). Dacă cel care solicită retragerea se află într-o situație care poate duce la compromiterea reputației sale, atunci Consiliul Camerei poate hotărî amânarea retragerii calității de membru.
De asemenea, Consiliul poate să decidă retragerea calității dacă există o astfel de situație legată de buna reputație a unui auditor.
Neachitarea cotizațiilor și taxelor duce și acum la retragerea calității de auditor, numai că restanțierul va putea să-și piardă drepturile în CAFR mai repede. Concret, cel care nu și-a plătit obligațiile bănești timp de doi ani este anunțat despre această situație și i se dă un termen pentru a-și plăti dările integral. Dacă nu se încadrează în acest termen, auditorul își pierde calitatea. Înainte, vechea normă prevedea ca auditorul restanțier să fie propus pentru sancționare cu "avertisment" și își pierdea calitatea de membru dacă nu-și achita trei ani consecutivi obligațiile financiare față de Cameră.
Comentarii articol (0)