Ghidul de reîntoarcere destinat cetățenilor români care decid să revină în țară a fost elaborat de MAE - Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, are un caracter informativ și nu se substituie informaţiilor furnizate de ministerele de resort.
Din cuprinsul acestui material, puteţi afla detalii despre:
- eliberarea cărţii de identitate şi înregistrarea actelor de stare civilă;
- obţinerea paşaportului şi taxele aferente;
- reînnoirea permisului de conducere şi înmatricularea maşinii;
- repatrierea bunurilor;
- rebodândirea cetăţeniei române.
Cartea de identitate
Pentru eliberarea actului de identitate la schimbarea domiciliului din străinătate în ţară, românii trebuie să se adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor din localitatea unde îşi stabilesc noul domiciliu.
Cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România sau cererea pentru eliberarea actului de identitate cetățenilor români cu domiciliul în străinătate și reședința în România se depune personal, iar actul de identitate se eliberează titularului.
În cazul în care, în timpul şederii în străinătate, românii şi-au schimbat numele și/sau prenumele, trebuie avute în vedere următoarele aspecte:
- dacă şi-au schimbat numele sau prenumele în străinătate, este necesar să solicite schimbarea numelui pe cale administrativă sau înscrierea mențiunilor de schimbare a numelui în registrele de stare civilă române;
- în cazul unui divorț pronunțat în străinătate, românii trebuie să solicite recunoașterea hotărârii judecătorești străine de către instanță judecătorească din România.
Transcrierea și înregistrarea actelor de stare civilă
Potrivit ghidului MAE, înregistrarea tuturor actelor de stare civilă se efectuează la primăria din localitatea unde s-a stabilit domiciliul, cu aprobarea primarului și cu avizul prealabil al serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor.
Cererea poate fi adresată fie în nume propriu, fie prin împuternicit cu procură specială, autentificată, primăriei localității pe raza căreia românii au avut ultimul domiciliu în țară. În cazul celor care nu au avut domiciliul în România, aceştia pot adresa cererea la Direcția de Stare Civilă din cadrul Direcției Publice de Evidență a Persoanelor și Stare Civilă a Sectorului 1 al municipiului București.
Cazuri particulare privind transcrierea și înregistrarea actelor de stare civilă:
- minorii în vârstă de peste 14 ani pot solicita transcrierea certificatelor de naștere în nume propriu ori prin împuternicit cu procură specială, asistați de unul dintre părinți sau, după caz, de tutore;
- în cazul în care căsătoria a fost oficiată în străinătate, cererea de transcriere se adresează primarului unității administrativ-teritoriale de la domiciliul comun al soților, iar dacă soții au domicilii diferite în țară – la oricare dintre cele două primării.
De asemenea, cetățenii români aflați în străinătate pot solicita înscrierea în registrele de stare civilă române de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României, a certificatelor sau extraselor de stare civilă eliberate de autoritățile străine, în cazul în care înregistrarea actului de stare civilă a fost făcută în prealabil la autoritatea din statul de reședință.
Link-uri utile:
- formulare pentru eliberarea cărţii de identitate în România;
- documente necesare;
- formulare consulare.
Pașaportul
Pentru eliberarea sau schimbarea pașaportului, românii trebuie să se adreseze serviciului public comunitar pentru eliberarea sau evidența pașapoartelor simple din localitatea unde şi-au stabilit domiciliul sau reşedinţa.
Taxele pentru eliberarea unui paşaport sunt următoarele:
- 258 lei - pentru persoanele cu vârstă peste 12 ani;
- 234 lei - pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani;
- 96 lei - pentru pasaportul simplu temporar, indiferent de vârstă.
Perioada de valabilitate pentru paşaportul simplu temporar este de 12 luni, iar paşaportul simplu electronic este valabil astfel:
- 3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 12 ani;
- 5 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 12 ani.
Conform ghidului MAE, pașapoartele se pot elibera și la misiunile diplomatice ale României în străinătate. Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din ţara unde se află românii.
Link-uri utile:
- paşapoarte simple electronice;
- paşapoarte simple temporare;
- paşapoarte simple electronice/temporare cu menţionarea statului de domiciliu;
- paşapoarte simple electronice/temporare în cazul documentelor de călătorie declarate furate;
- paşapoarte simple electronice/temporare în cazul documentelor de călătorie declarate pierdute;
- paşapoarte simple electronice/temporare în cazul documentelor de călătorie deteriorate;
- plata taxelor de paşaport.
Permisul de conducere
Pentru eliberarea sau reînnoirea permiselor de conducere, românii se pot adresa Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor sau serviciilor publice comunitare de pe raza judeţului unde şi-au stabilit domiciliul.
Link-uri utile:
- cerere pentru eliberarea permisului de conducere;
- cerere pentru eliberarea permisului de conducere eliberat de alt stat;
- stadiul prelucrării cererii pentru eliberarea permisului de conducere;
- statele membre UE, emitente de permise de conducere naţionale ce pot fi preschimbate fără examinarea şoferilor.
Înmatricularea mașinii
Pentru înmatricularea maşinii, românii trebuie să urmeze aceşti paşi: să completeze o serie de formulare la Registrul Auto Român (RAR), să obţină un certificat de atestare fiscală şi să achite taxele (taxa de înmatriculare, taxa certificat de înmatriculare, taxa autorizare provizorie etc.).
În cazul vehiculelor importate din afara Uniunii Europene, acestea trebuie să fie cel puțin euro 3 (în nivelul normelor de poluare) pentru a li se putea elibera cartea de identitate.
Link-uri utile:
Alte informaţii utile pentru românii care se reîntorc în ţară
Repatrierea bunurilor
Bunurile personale (haine, mobilier, autoturisme, electrocasnice, cărți, dispozitive electrice etc.) importate de persoanele fizice care își mută reședința obișnuită dintr-o țară terță pe teritoriul vamal al Uniunii sunt admise fără plata taxelor la import, potrivit ghidului MAE.
Nu se acordă scutiri pentru: produsele alcoolice, tutun sau produsele pe bază de tutun, mijloacele de transport comerciale, articolele folosite în exercitarea unei ocupații sau profesii, altele decât instrumentele portabile utilizate în artele aplicate sau liberale.
Redobândirea cetăţeniei române
Cererile de eliberare a certificatului de cetățenie se pot depune:
- în străinătate: la sediul misiunii diplomatice a României din țara de domiciliu sau în țara unde românii au un permis de ședere legal;
- în țară: la Autoritatea Națională pentru Cetățenie din București.
Link-uri utile:
Ghidul complet destinat cetățenilor români care decid să revină în țară îl găsiţi aici.
Comentarii articol (3)