În acest context, lămurim azi principalele semne de întrebare ce pot apărea odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 163/2018, actul care a introdus dividendele interimare în legislație, și a Ordinului Finanțelor nr. 3.067/2018, care a venit cu reguli procedurale.
1. Orice firmă poate împărți trimestrial dividende?
Da, în esență. Orice companie care împarte dividende poate trece la plata trimestrială a acestor bani către asociați sau acționari, începând cu al treilea trimestru din 2018. Totuși, specialiștii atrag atenția că în unele situații nu-i tocmai recomandat să se apeleze la dividendele interimare.
2. Sunt obligat de-acum să împart trimestrial dividendele?
Nu. Împărțirea trimestrială a dividendelor este opțională, nu obligatorie. Concret, companiile care nu vor să procedeze în acest fel pot împărți dividendele anual, în continuare, după încheierea exercițiului financiar și aprobarea situațiilor financiare anuale.
3. De când este posibilă împărțirea trimestrială a dividendelor?
Primul trimestru din care este posibilă împărțirea trimestrială a dividendelor este trimestrul al treilea al anului 2018. Astfel, în baza bilanțurilor interimare la 30 septembrie 2018, se poate împărți profitul aferent trimestrelor I-III ale anului.
4. Dar plata efectivă a dividendelor interimare când se face?
Referitor la plata dividendelor interimare, legislația nu prevede un termen exact, ci scrie doar că aceasta se face la data stabilită de adunarea generală a asociaților. În orice caz, împărțirea și plata dividendelor se fac numai în baza situațiilor financiare interimare.
5. Pot să împart dividende trimestrial dacă firma are pierderi înregistrate în ultimii ani?
Depinde. De ce depinde? Dacă pierderile reportate sunt mai mari decât profitul, nu se mai pot împărți dividende interimare. Însă dacă pierderile sunt mai mici decât profitul, se pot împărți dividende interimare. Ideea de bază este că întâi trebuie acoperite pierderile reportate și abia apoi, dacă mai rămân bani, se împart dividende.
6. Impozitul când trebuie plătit dacă dau dividende interimare?
Deși în legislație (încă) nu scrie negru pe alb, dacă o firmă alege să plătească trimestrial dividende, atunci și impozitul aferent trebuie achitat trimestrial. avocatnet.ro a cerut lămuriri în acest sens de la Ministerul Finanțelor, însă autoritățile evită să răspundă momentan.
7. Trebuie să fac vreun bilanț dacă împart trimestrial dividende?
Da, firmele sunt obligate să întocmească situații financiare interimare dacă optează pentru împărțirea trimestrială a dividendelor. Asta înseamnă, de exemplu, că, pentru a împărți dividende pentru trimestrul al treilea din 2018, trebuie făcute situații financiare interimare la 30 septembrie 2018.
8. Dar cum se fac bilanțurile interimare? Există reguli?
Regulile pentru întocmirea și raportarea situațiilor financiare interimare au fost oficializate recent, deși acestea nu lămuresc toate aspectele ce erau de lămurit.
9. Bilanțurile interimare sunt bazate pe ceva anume?
Da. Pentru a fi posibilă întocmirea bilanțurilor interimare, este nevoie ca firmele să facă o inventariere a patrimoniului înainte de toate.
10. Ce înregistrări contabile sunt folosite pentru dividendele interimare?
Un expert contabil ne-a explicat recent cam ce înregistrări contabile sunt necesare atunci când se face o împărțire trimestrială a dividendelor.
11. Ce se întâmplă dacă se plătesc mai mulți bani decât trebuie?
Este simplu: dividendele plătite în plus trebuie restituite. Conform legislației în vigoare, la finele anului se face o regularizare și, dacă apar sume plătite în plus, acestea trebuie restituite în 60 de zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.
12. Pot apărea costuri suplimentare pentru firmă dacă se împart dividende interimare?
Da. În cazul anumitor companii, bilanțurile interimare trebuie auditate și verificate de cenzori. Totodată, să nu uităm că dividendele interimare implică înmulțirea numărului bilanțurilor ce trebuie întocmite în timpul anului. Astfel, pot apărea costuri suplimentare cel puțin la capitolul „cheltuieli pentru serviciile de contabilitate” (tarife/salarii majorate).
Acest articol face parte dintr-o campanie de informare despre banii companiei tale și cum poți dispune de ei legal, pe care o vom derula pe parcursul următoarelor luni. Toate articolele din seria CASH-OUT: CUM SCOȚI BANI DIN FIRMĂ publicate până acum sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)