Regulamentul general privind prelucrarea datelor personale prevede dreptul la ștergerea datelor pe care le prelucrează firmele, cu atât mai mult în cazul în care le prelucrează ilegal (fără consimțământ sau alt motiv), dar ștergerea datelor aflate în baza de date a Biroului de Credit nu se poate face fără acordul băncii. În cazul în care există motive întemeiate pentru ștergerea datelor, persoana vizată are dreptul de a solicita băncii care a înregistrat datele ștergerea, în mod gratuit, a acestora.
Potrivit datelor furnizate chiar de Biroul de Credit, acesta „este o societate de drept privat care administrează o bază de date organizată în sistem centralizat, care conține date referitoare la activitatea de creditare desfășurată de instituțiile financiar-bancare, autorizate potrivit legii”.
Baza de date gestionată de Biroul de Credit poate fi consultată de către toate instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, societățile de asigurări și firmele de recuperări creanțe, cu condiția ca acestea să aibă un contract încheiat cu Biroul de Credit.
Datele stocate în baza de date a Biroului de Credit aparțin persoanelor care au solicitat un credit, persoanelor împrumutate, co-debitorilor și garanților. Prelucrarea datelor este făcută, în comun, de către instituțiile bancare și nebancare menționate mai sus și Biroul de Credit, prin colectarea, stocarea și furnizarea de informații relevante pentru stabilirea gradului de îndatorare și evaluarea bonității persoanelor care doresc sau au contractat un credit.
Ce date prelucrează Biroul de Credit?
Datele pe care le stochează și prelucrează Biroul de Credit sunt referitoare la persoanele care solicită sau obțin un credit. Mai exact, aceste date sunt:
- datele de identificare ale persoanei vizate;
- date despre angajator;
- date despre produsele de tip credit solicitate sau acordate;
- date referitoare la evenimente care apar în perioada de derulare a contractului de credit (cele referitoare la restructurarea/ refinanțarea, darea în plată, cesiunea contractului de credit, cesiunea creanței);
- date referitoare la relațiile cu alte conturi: informații referitoare la produse de tip credit la care persoana vizată are calitatea de codebitor și/sau garant;
- date referitoare la insolvență;
- numărul interogărilor pentru persoana vizată, adică de câte ori au fost solicitate informații despre o persoană.
Aceste date pot fi consultate de către instituțiile bancare și nebancare atunci când li se solicită un credit sau când vor să monitorizeze comportamentul financiar al anumitor clienți.
Responsabile pentru corectitudinea datelor transmise către Biroul de Credit sunt instituțiile care le preiau de la client și le transmit către baza de date (deci, băncile), nu Biroul de Credit. De asemenea, Biroul de Credit nu are dreptul de a modifica datele personale înregistrate în baza de date, acest drept fiind rezervat instituțiilor care transmit datele.
Cum pot afla persoanele fizice ce date personale sunt în baza de date a Biroului de Credit?
Orice persoană poate solicita, direct la Biroul de Credit sau prin intermediul băncii la care a făcut solicitarea sau a obținut creditul, informații despre datele personale înregistrate în baza de date a Biroului de Credit.
O persoană poate solicita accesarea datelor personale prin două metode. Prima dintre acestea, metoda directă, implică accesarea site-ului Biroului de Credit sau expedierea unei scrisori acestuia prin serviciile poștale (cererea poate fi descărcată de aici). A doua metodă, indirectă, presupune ca solicitantul să se adreseze, pentru a afla ce date sunt înregistrate în Biroul de Credit, băncii care i-a acordat creditul.
Cei ce solicită informațiile vor primi, în cel mult o lună de la înregistrarea cererii, un răspuns la solicitarea de eliberare a situației înscrierii astfel:
- în mod direct sau prin e-mail, conform opțiunii persoanei vizate, în cazul accesării site-ului Biroului de Credit;
- prin e-mail sau prin poștă, conform opțiunii persoanei vizate, când solicitarea a fost transmisă la Biroul de Credit prin intermediul băncii;
- numai prin scrisoare recomandată, în cazul solicitărilor transmise la Biroul de Credit prin poștă.
În cazul în care o persoană constată că anumite date stocate în baza de date a Biroului de Credit sunt eronate, poate solicita modificarea acestora instituției bancare sau nebancare care a făcut înregistrarea lor.
Ștergerea și restricționarea datelor înregistrate la Biroul de Credit
Informațiile despre persoanele care au interacțiuni cu societățile de creditare, inclusiv date legate de restanțele care, între timp, au fost achitate, sunt păstrate în baza de date a Biroului de Credit timp de patru ani.
Ștergerea datelor înregistrate la Biroul de Credit se poate face:
- la termenul de patru ani menționat anterior, iar acest lucru se face automat;
- dacă datele au fost prelucrate cu nerespectarea legislației privind prelucrarea datelor personale;
- dacă Biroul de Credit și/sau instituțiile ce le-au înregistrat sunt obligate prin lege să le șteargă.
Restricționarea prelucrării datelor se face la solicitarea persoanei vizate și reprezintă suspendarea prelucrării acestora, cu excepția stocării și a dezvăluirii către persoana vizată. Restricționarea se poate face atunci când persoana vizată contestă exactitatea datelor, pentru o perioadă care îi permite băncii să verifice acest lucru (ca urmare a exercitarii dreptului la rectificare), persoana vizată s-a opus prelucrării (ca urmare a exercitarii dreptului la opoziție), persoana vizată se opune ștergerii datelor (în cazul prelucrării ilegale), solicitând, în schimb, restricționarea acestora și atunci când Biroul de Credit nu mai are nevoie de date în scopul prelucrării (la expirarea perioadei de stocare), dar persoana vizată i le solicită pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță.
Cum și unde se pot depune cererile de exercitare a drepturilor?
De exemplu, o persoană își poate exercita dreptul de acces la informațiile stocate de către Biroul de Credit prin accesarea site-ului instituției, printr-o solicitare făcută direct la bancă sau printr-o scrisoare expediată prin poștă către Biroul de Credit.
Drepturile de rectificare a datelor, de ștergere a acestora, de opoziție sau de restricționare a prelucrării se pot exercita fie prin accesarea site-ului Biroului de Credit, fie personal, la banca creditoare sau la care s-a solicitat creditul.
Accesul pe site-ul Biroului de Credit se poate face în baza unui cod, care se poate obține direct de pe website și transmis prin SMS, printr-o cerere transmisă prin poștă Biroului de Credit sau de la bancă. Cererea transmisă Biroului de Credit trebuie să conțină, pe lângă codul numeric personal, nume, prenume sau adresa poștală de corespondență, și copia actului de identitate și semnătura solicitantului.
O persoană are dreptul, dacă acest lucru o afectează în mod semnificativ și în baza dreptului de a nu fi supus unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automată, inclusiv crearea de profiluri, de a solicita și obține intervenția umană, de a-și exprima punctul de vedere și de a contesta decizia de creditare direct la banca care a luat o astfel de decizie în vederea încheierii sau executării contractului de credit.
În cazul în care o persoană consideră că prelucrarea datelor sale personale se face cu încalcarea prevederilor Regulamentului general privind prelucrarea datelor personale, aceasta poate depune o plângere la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Pentru ștergerea din Biroul de Credite, consumatorii se pot adresa și Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). Procedura și documentele necesare le găsiți pe www.csalb.ro.
Comentarii articol (6)