În acest articol vom vorbi despre ultima dintre situații și despre implicațiile juridice din spatele organizării ei. Ca să fie foarte clar, nu e vorba despre situația în care pariezi pe un eveniment (pariuri sportive) ori joci un joc de noroc (pariez că se va întâmplă evenimentul x ori y).
De fapt, legislația definește foarte clar diferența dintre jocurile de noroc și concursurile despre care vorbim noi (de fapt, în legislație, ele poartă numele de loterie publicitară).
Potrivit Ordonanței de Urgență nr. 77 din 2009, privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, prin joc de noroc se înțelege acea activitate care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- se atribuie câștiguri materiale, de regulă bănești, ca urmare a oferirii publice de către organizator a unui potențial câștig și a acceptării ofertei de către participant, cu perceperea unei taxe de participare directe sau disimulate.
- câștigurile sunt atribuite în baza regulamentului de joc aprobat de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.
- prin selecția aleatorie a rezultatelor evenimentelor care fac obiectul jocului, indiferent de modul de producere a acestora.
Elementul esențial al conceptului de joc de noroc e reprezentat de „perceperea unei taxe de participare directe sau disimulate”. Atunci când concursul tău se formulează pornind de la această idee, vorbim, de fapt, de un joc de noroc și nu de un concurs în sensul tradițional.
Diferența majoră între jocurile de noroc și loteriile publicitare constă în aceea că, în timp ce jocurile de noroc percep o taxa de participare directă sau indirectă, loteriile publicitare sunt admise numai în condițiile în care participanților nu le este impusă în contrapartidă nicio cheltuială directă sau indirectă, suplimentară achiziționării produsului / serviciului. Mai mult, cheltuielile efectuate de către participanți pentru achiziționarea de efecte și servicii poștale și pentru tarifele telefonice normale referitoare la participarea la loteria publicitară nu intră în categoria cheltuielilor de care vorbește Ordonanța.
Cum se poate organiza o loterie publicitară
Primul lucru pe care trebuie să îl faci atunci când îți propui să organizezi o loterie publicitară e să construiești un regulament de concurs și un anunț de prezentare a loteriei.
Anunțul de prezentare e, în același timp, un act juridic și un instrument de marketing. E un act juridic pentru că Ordonanța impune o serie de informații care trebuie cuprinse în el:
- natura câștigurilor;
- numărul câștigurilor;
- valoarea comercială a respectivelor câștiguri;
- mențiunea „regulamentul de participare / desfășurare este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant". Ideal ar fi să existe și o trimitere la Regulamentul de organizare, în preajma acestei mențiuni;
- de asemenea, se va menționa adresa sau numărul de telefon la care solicitarea poate fi transmisă, respectiv făcută.
Anunțul de prezentare a loteriei publicitare e, așadar, acel conținut care promovează loteria și explică ce anume câștigi de aici. Pe lângă acest anunț, Ordonanța impune să existe și un Regulament de Organizare, care să conțină o serie de elemente importante:
- descrierea mecanismului de participare, de tragere la sorți etc.
- menționarea faptului că, la momentul extragerii premiilor, Organizatorul va face publice numele câștigătorilor și câștigurile acordate.
Un alt element esențial al procesului de organizare a loteriei publicitare e reprezentat de faptul că acel regulament și/sau orice alt document în baza căruia urmează să se desfășoare loteria publicitară trebuie să fie autentificat(e) de un notar public înainte de începerea operațiunii. Cuvântul „înainte” e foarte important :).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este una dintre lecțiile cursului nostru Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online și soluțiile lor. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (1)