ANPC recomandă celor ce fac cumpărături în această perioadă, potrivit agerpres.ro, să se informeze cât mai bine despre produsele pe care intenționează să le cumpere și, în cazul în care consideră că drepturile le-au fost încălcate, să se adreseze autorității.
"Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, care rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs", subliniază directorul general al ANPC, Paul Anghel, citat de agerpres.ro.
În cazul vânzărilor cu preț redus, indiferent dacă acestea sunt de soldare, lichidare sau vânzări promoționale, există, potrivit ANPC, o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor ce trebuie respectate. Mai exact, toți comercianții care anunță reduceri de prețuri trebuie să respecte următoarele reguli:
- să raporteze reducerea la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă;
- prețul de referință să reprezinte cel mai scăzut preț practicat în același magazin în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării reducerilor de preț.
ANPC recomandă ca, înainte de a face cumpărături online, cei interesați să verifice dacă pe website-ul propriu comerciantul afișează următoarele informații:
- datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- caracteristicile esenţiale ale produsului;
- preţul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- modalităţile de plată şi de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
- durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
Totodată, reprezentantul ANPC îi sfătuiește pe cumpărătorii din această perioadă să contacteze comerciantul prin telefon, pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Astfel, în funcţie de modul în care comerciantul răspunde la întrebări, consumatorul își poate da seama de seriozitatea vânzătorului.
Produsele cumpărate de Black Friday se pot returna ușor
Așa cum subliniază reprezentantul ANPC, consumatorii beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate dacă nu sunt mulţumiţi de acestea, fără să fie nevoiţi să-şi justifice decizia.
În acest caz, comerciantul trebuie să ramburseze consumatorului, în cel mult 14 zile de la data la care a fost informat de returnarea produselor, toate sumele pe care le-a primit, rambursarea făcându-se folosind aceleaşi modalităţi de plată pe care le-a folosit consumatorul pentru tranzacţia iniţială.
Această măsură se regăsește în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014, act normativ care mai prevede și prelungirea perioadei în care se pot returna produsele cu un an, în cazul în care comerciantul nu informează clienții de existența dreptului de returnare a produselor.
O altă recomandare a ANPC vizează evitatea falselor reduceri de prețuri, adică atunci când magazinele măresc prețul înainte de perioada de reduceri și aplică reducerile la prețul majorat, ceea ce duce, practic, la menținerea prețului inițial sau reducerea mai mică a acestuia. Pentru a evita aceste situații, ANPC recomandă întocmirea unor liste cu prețurile produselor dorite și verificarea acestora după aplicarea reducerilor.
Comercianții trebuie, potrivit OUG nr. 34/2014, să livreze produsele comandate în termen de cel mult 30 de zile, iar, dacă vânzătorul nu livrează produsele în această perioadă, cumpărătorul îi poate solicita să le livreze cât se poate de repede sau să ceară banii înapoi.
ANPC precizează și că în cazul în care produsul care ajunge deteriorat vânzătorul este cel ce suportă pierderea, iar, când vine vorba de garanții, regulile se aplică fără să se țină seama de modul în care au fost achiziționate produsele (online sau din magazin) sau de prețul de achiziție (preț redus sau întreg).
Conform Legii nr. 449/2003, garanțiile sunt de două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care se pot suprapune pentru un singur produs. Atunci când un produs este defect sau nu respectă specificațiile, cumpărătorul are dreptul, după cum precizează ANPC, la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului.
Comentarii articol (0)