Așadar, dacă un român cumpără o mașină produsă de o companie cu sediul într-un stat al Uniunii Europene (cum este Volkswagen), dar care a fost vândută în România, eventualele prejudicii suferite de cumpărător, din cauza felului cum a fost fabricată mașina (și care a dus la o diminuare a valorii reale a mașinii cumpărate), le vor permite românilor să dea în judecată acel producător și în fața instanțelor din România, a reținut CJUE în Cauza C-343/19 Verein für Konsumenteninformation/Volkswagen AG.
Concluzia Curții are la bază faptul că, în materie delictuală (cum este această situație), instanțele de la locul din care a fost cumpărată mașina vor putea avea jurisdicție datorită faptului că prejudiciul este produs în acel loc.
Pentru a înțelege mai bine raționamentul Curții, este important de arătat care a fost problema ce a dus la cauza de pe rolul CJUE. Niște austrieci cumpăraseră din Austria mașini produse de Volkswagen. Producătorul de mașini fusese implicat într-un scandal, din cauza instalării (și) în mașinile respective a unui software ce manipula rezultatele testelor cu privire la emisii.
Efectul imediat era că mașinile ajungeau să fie vândute la un preț mai mare decât cel real (care ar fi fost diferit, dacă se știa, de la început, cantitatea de emisii generate de mașinile respective). În plus, mai existau și alte efecte, inclusiv privitoare la deprecierea valorii vehiculului.
În consecință, cumpărătorii austrieci au dat în judecată Volkswagen pentru acest lucru, însă au inițiat acele acțiuni în fața instanțelor din Austria.
În acest context, CJUE a mai reținut că „prejudiciul pretins de [reclamant] constă într-o diminuare a valorii vehiculelor în cauză, care rezultă din diferența dintre prețul pe care dobânditorul l-a plătit pentru un astfel de vehicul și valoarea reală a acestuia din cauza instalării unui program care manipulează datele referitoare la emisiile de gaze de eșapament. În consecință, deși aceste vehicule erau afectate de un viciu începând de la instalarea acestui program, trebuie să se considere că prejudiciul invocat nu s-a materializat decât în momentul cumpărării vehiculelor menționate, prin achiziționarea lor la un preț mai mare decât valoarea lor reală”.
Cu alte cuvinte, prejudiciul s-a produs în Austria, un loc diferit de sediul producătorului, lucru care le-a permis cumpărătorilor (reprezentați de o asociație de protecție a consumatorilor) să acționeze în justiție producătorul chiar și la locul producerii acelui prejudiciu.
Concluziile Curții le permit și cumpărătorilor români să dea în judecată, în România, producătorii din alte state ale UE pentru prejudiciile suferite de acei cumpărători, din cauza felului cum e fabricată mașina, dacă prejudiciul efectiv se produce pe teritoriul României (de exemplu, cumpărătorul plătește un preț mai mare decât valoarea mașinii, diminuată fix din cauza felului cum a fost fabricată mașina).
Comentarii articol (0)