Procedura prin care se acordă avizul tehnic ce permite aplicațiilor de ridesharing să funcționeze legal în România a fost înlocuită luni printr-o decizie a Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Schimbarea vine în contextul în care ADR a preluat emiterea avizelor tehnice pentru transport alternativ de la fostul Minister al Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI). Iar procedura nouă conține doar două modificări notabile față de cea veche.
Mă refer la Decizia ADR 572/2020, care a apărut luni în Monitorul Oficial și care
a înlocuit la acel moment vechile reguli stabilite prin Ordinul MCSI 734/2019. Pe scurt, noul act normativ, care
poate fi consultat integral aici, se referă la
cum se eliberează și cum se retrage avizul tehnic.
Practic, schimbarea de Guvern de la finalul anului 2019 a dus la desființarea MCSI, ale cărui atribuții au fost preluate parțial de ADR, inclusiv partea de avizare a aplicațiilor de ridesharing. Asta înseamnă că vechiul ordin de ministru
nu mai putea fi modificat pentru a reflecta această schimbare. Din acest motiv, s-a mers pe emiterea unei decizii a ADR prin care procedura inițială a fost preluată integral, cu două excepții.
Concret, singurele schimbări notabile, în afară de faptul că ADR emite de-acum avizele tehnice pentru transportul alternativ, sunt că în procedură
se face referire la filiale, în cazul aplicațiilor străine de ridesharing, și că avizul se emite cu o valabilitate de
24 de luni.
Aceste două ajustări vin în urma unor modificări făcute de parlamentari, prin Legea 204/2019, în
noiembrie anul trecut. La acel moment, ideea de sucursală a fost înlocuită cu cea de filială - aplicațiile străine de ridesharing trebuie să aibă o filială înregistrată la Registrul Comerțului pentru a putea funcționa în România. Totodată, valabilitatea avizului tehnic a fost dublată - de la 12 luni la 24 de luni.
Avizele tehnice se emit în termen de
30 de zile lucrătoare, dacă se depune documentația completă de autorizare și dacă se achită o taxă la stat de
100.000 de lei.
În momentul de față, conform informațiilor disponibile pe site-ul ADR, în România
există șase aplicații de ridesharing care pot presta legal servicii de transport alternativ. În mare, vorbim de reavizări făcute în ianuarie, septembrie și octombrie, dar și de o aplicație nou-avizată.
Mai precis, au fost reavizate
Uber (până în septembrie 2022),
Bolt (până în octombrie 2022),
Yango (până în ianuarie 2022),
FreeNow (până în ianuarie 2022) și
BlackCab (până în octombrie 2022). În plus,
JumboDrive a obținut recent un aviz tehnic valabil până în octombrie 2022.
Comentarii articol (0)