ACCES GRATUIT
UPDATE: Dacă „plătești” cu datele personale pentru a accesa un produs digital, vei fi protejat, din 9 ianuarie, ca orice alt consumator
Guvernul a oficializat recent o ordonanță specială prin care să-i protejeze pe consumatorii care vor cumpăra, cu datele lor personale, servicii și conținut digital (muzică, filme, cărți, jocuri video, aplicații mobile etc.) la fel ca pe cei care plătesc cu bani pentru acestea. De exemplu, dacă cineva își va da datele la schimb pentru achiziționarea unui program informatic, acea persoană va avea dreptul la un produs de un anumit tip (conform cu specificațiile prezentate de comerciant, de exemplu) și va beneficia de garanția legală pentru produse și servicii. De asemenea, va avea acces la anumite remedii, în cazul în care un comerciant nu îi va respecta aceste drepturi.
Articolul continuă mai jos
Probabil că mulți au experimentat situația în care, în schimbul unei cărți, unui raport sau a oricărui alt tip de conținut sau serviciu digital, tot ce trebuiau să facă pentru a îl putea accesa sau descărca era să furnizeze date despre ei. De obicei, se cere adresa de e-mail. Furnizorii serviciului sau conținutului digital le prezentau acest lucru celor care își dădeau datele ca fiind o furnizare gratuită a acelui serviciu/conținut.
În realitate, însă, nu era deloc așa. Pentru că
fix acele date personale erau instrumentul de schimb.
De aceea,
OUG 141/2021 vine, începând din
9 ianuarie 2022, cu
reguli speciale pentru consumatori în privința conținutului și serviciilor digitale. Concret,
se recunoaște „plata” făcută cu date personale ca orice plată obișnuită. Și cum un consumator care cumpără un produs sau un serviciu e protejat de legislație (asigurându-i-se un produs conform cu ce i s-a promis de vânzător, garantându-i-se funcționarea corectă a acelui produs, pentru o perioadă anume etc.), de aceste protecții vor beneficia și cei care vor da la schimb date pentru servicii/conținut digital și nu vor plăti cu bani.
„Prezenta ordonanță de urgență se aplică: (...) în cazul în care comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze consumatorului conținut digital sau un serviciu digital, iar consumatorul furnizează sau se angajează să furnizeze comerciantului date cu caracter personal, cu excepția cazului în care datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de către comerciant pentru furnizarea conținutului digital sau a serviciului digital în conformitate cu prezenta ordonanță de urgență, sau pentru a-i permite comerciantului să respecte cerințele legale la care este supus, iar acesta nu prelucrează aceste date în niciun alt scop”, este precizat în noul act normativ.
Schimbarea este radicală și, din ce știm, legislația românească va reglementa, pentru prima dată (în mod expres), un aspect ce ține de „plata” cu date personale. La acest moment, protecția pe care o primește cel vizat de acele date este dată doar de legislația din domeniul protecției datelor, care nu îi apără interesele sale de consumator (să aibă parte de un produs de calitate, să îi fie asigurată funcționarea produsului pentru o perioadă anume etc.).
Iar legislația consumatorului nu îl apară decât pe cel care plătește cu bani un bun sau un serviciu. De exemplu,
OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii nu poate fi interpretată ca apărându-i și pe cei ce „plătesc” cu date personale.
Definițiile din OUG 34/2014 stabilesc că un contract de vânzare de bunuri sau de prestări de servicii implică plata prețului, din partea consumatorului. Nicăieri în OUG 34/2014 nu este precizat că prețul implică, neapărat, o sumă de bani, însă Codul civil (care completează legislația consumatorului) precizează că prețul se referă o sumă de bani (art. 1.660).
După cum am arătat aici, consumatorii care vor cumpăra servicii sau conținut digital cu datele lor vor avea, de exemplu:
- dreptul de a primi ceea ce le-a fost promis și/sau conținutul/serviciul digital la care s-ar putea aștepta în mod rezonabil;
- acces la remedii, în cazul în care ceea ce va fi livrat va fi neconform cu ceea ce se vor fi înțeles cu furnizorul sau cu ceea la ce se vor aștepta în mod rezonabil și
- vor beneficia de garanția legală la fel ca cineva care ar plăti bani pentru un program informatic, de exemplu.
Ar putea apărea, însă, probleme cu aplicarea noilor prevederi și, atunci, va fi nevoie de clarificări (cel mai probabil, din partea instanțelor). De exemplu, OUG 141/2021 stabilește, printre posibilele remedii pentru neconformitatea serviciului/conținutului digital, rambursarea prețului plătit de consumator. Făcând pentru un moment abstracție de diferența dintre plata unui preț și plata cu date ca fiind diferite, ar fi absurd să i se refuze unui consumator care a plătit cu datele sale acest remediu doar pentru că nu a plătit un preț (ce implica o sumă de bani). De aceea, unui asemenea consumator nu ar trebui să-i fie refuzat acest remediu (lucru care, oricum, ar fi contrar efectivității dreptului european, sursa normelor de protecție a consumatorului). În acel caz, ce îi va fi rambursat? Nu îi pot fi rambursate datele personale. Prin urmare, vor trebui convertite în bani, pentru a-i putea fi accesibil remediul rambursării și celui care va „plăti” cu date personale. Rămâne de văzut cum vor fi clarificate aceste aspecte.
Citește mai mult despre
comercianti,
consumatori,
dreptul consumatorului,
continut digital,
conformitatea bunului,
garantia legala,
neexecutare,
garantia legal de conformitate,
comert online,
comercianti online,
date personale,
protectia datelor
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)