ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozit clădiri 2021: Tot ce trebuie să știi în legătură cu evaluarea clădirilor pe care le are compania ta
Pentru ca autoritățile să poată stabili nivelul impozitului pe clădiri, firmele ce le dețin trebuie să le reevalueze, mai nou, la fiecare cinci ani. Apoi, la evaluarea clădirilor ce sunt supuse impozitului local, o firmă trebuie să ia în considerare toate construcţiile amplasate pe terenurile deţinute, chiar dacă nu se regăsesc în bilanţurile contabile sau pot părea neînsemnate. În contextul în care primul termen de plată pentru impozitele locale este la numai o săptămână distanță, prezentăm astăzi cele mai importante informații pe care trebuie să le știe reprezentanții firmelor despre evaluarea clădirilor.
Articolul continuă mai jos
1. Reevaluarea clădirilor deținute de firme trebuie făcută la fiecare cinci ani începând din 2021. Valoarea folosită la calculul impozitului pe clădirile ce sunt în proprietatea firmelor se actualizează, mai nou, la fiecare cinci ani, nu la trei, așa cum stabilea legislația până de curând. Conform Ministerului Dezvoltării și Ministerului Finanțelor, noua regulă se aplică chiar începând cu impozitul local aferent anului 2021.
2. Reevaluările deja făcute pentru clădirile firmelor pot fi folosite pentru cinci ani. Mai exact, așa cum ne-au spus specialiștii de la PwC România, reevaluările făcute de firme în 2018 și 2019 pot fi folosite automat pentru impozitul local aferent unei perioade de cinci ani, fără alte formalități. Această clarificare vine după ce autoritățile au reușit să se pună de acord cu privire la momentul de la care se schimbă regula potrivit căreia, pentru a evita un impozit local majorat pe clădiri, reevaluarea se face la intervale de cinci ani.
3. Ce soluții au firmele ce se lovesc de refuzul primăriilor de a accepta noul termen la rapoartele de reevaluare a clădirilor. Chiar dacă actualizarea valorii folosite la calculul impozitului pe clădirile deținute de firme se face, mai nou, la fiecare cinci ani, există primării care nu acceptă noul termen de valabilitate pentru rapoartele de reevaluare a clădirilor și emit decizii de impunere cu cote majorate, considerând clădirile neevaluate. În aceste situații, specialiștii recomandă firmelor ca, înainte de a face orice demers, să ia legătura cu departamentul de taxe și impozite din cadrul primăriei de care aparțin și să verifice dacă aceasta prelungește automat valabilitatea raportului de evaluare ori nu.
4. Toate clădirile unei firme ar trebui evaluate pentru a se vedea dacă pentru ele se datorează impozit. Atunci când face evaluarea clădirilor ce sunt supuse impozitului local, o firmă trebuie să ia în considerare orice construcţie amplasată pe terenurile deţinute, chiar dacă aceasta nu se regăsește în bilanţurile contabile sau pare neînsemnată. Dintre exemplele mai atipice de construcții pentru care se plătește impozit, ce ne-au fost date de un specialist evaluator, se numără containerele folosite pentru depozitarea uneltelor (dacă stau pe teren de mai mult de un an), bazinele de apă de incendiu sau de carburanţi ori cabinele de pază.
5. Evaluările patrimoniului, deci și ale clădirilor, recomandate la depunerea situațiilor financiare anuale. Atunci când este necesară stabilirea unei noi durate de utilizare a unei clădiri sau a unui echipament aflat în patrimoniul societăţii, este recomandat ca, înainte de depunerea situaţiilor financiare anuale, să se facă o reevaluare a acestor imobilizări corporale. La evaluările pentru contabilitate trebuie să se realizeze evaluarea simultană a întregii grupe de imobilizări, respectiv a terenurilor, clădirilor, maşinilor, echipamentelor, navelor sau aeronavelor.
6. Prelungirea duratei de funcționare a clădirilor, posibilă prin evaluare. Cu toate că legislația impune respectarea unor durate normale de funcționare stabilite prin acte normative pentru mijloacele fixe, prelungirea acestor durate e posibilă printr-o evaluare făcută de experți. Totuși, în acest caz, impactul asupra amortizării contabile e diferit față de cea în termeni fiscali.
Taxele și impozitele locale pe proprietăți trebuie achitate anual, de către firme și persoane fizice, în două tranșe (conform Codului fiscal) - una până la data de
31 martie, iar alta până la data de
30 septembrie.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)