Prin OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, în cazul achiziționării de produse din magazinele online, se stabilește dreptul cumpărătorilor de a le returna în cel mult 14 zile, fără a motiva decizia. Legea nu conține nici prevederi care să oblige la predarea bunurilor în ambalajul lor original.
Prin excepție, legea stabilește că, în cazul în care cumpărătorul optează pentru achiziționarea unor produse ”(...) confecționate după specificațiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar”, acestea nu pot fi returnate în cele 14 zile.Așadar, legea tratează diferit produsele de serie de cele care au suferit modificări, fie prin personalizare, fie prin execuția lor, realizată conform unor cerințe particulare, solicitate de cumpărător.
Apoi, vânzătorul are la dispoziție tot 14 zile (de la data la care a fost informat despre decizia consumatorului de a returna produsele) pentru a rambursa ”toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării”.
Legat de costurile directe de transport, acestea intră în sarcina cumpărătorului, cu excepția cazului în care vânzătorul acceptă să le suporte sau nu a informat consumatorul că trebuie să suporte aceste costuri. Nerespectarea acestei obligații de informare are ca efect transferul cheltuielilor de transport la vânzător.
Legea prevede și alte categorii de produse care sunt exceptate de la dreptul de retragere, spre exemplu:
- cele care se deteriorează sau expiră repede;
- cele sigilate din motive de igienă și protecție a sănătății și care au fost desigilate;
- ziarele sau alte periodice nelivrate în baza unui abonament;
- conținutul digital care nu este livrat pe un suport material.
Comentarii articol (1)