Legea nr. 139/2024 trecuse de Senat anul trecut și în aprilie anul acesta a primit votul decisiv la deputați. Publicată miercuri în Monitorul Oficia, legea prevede o singură modificare legislativă, care însă nu se va aplica decât după un an, trebuind pusă în aplicare de către Ministerul Justiției.
„Dacă părțile nu se învoiesc asupra numirii experților, ei se vor numi de către instanță, în mod aleatoriu, în sistem informatizat, dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate, potrivit legii, să efectueze expertize judiciare”, după cum va modifica noua lege art. 331 (1) din Codul de procedură civilă.
Ministerul Justiției va trebui să emită normele privind modalitatea de funcționare a sistemului informatic respectiv. Sistemul va trebui să țină cont, conform noii legi, de „încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate.”
Inițiatorii din spatele proiectului care a devenit Legea 139 spun că una dintre principalele cauze ale duratei excesive de desfășurare a proceselor civile, atunci când se încuviințează proba cu expertiză judiciară, este procedura învechită de desemnare a experților și că nu există o comunicare prealabilă a instanței cu biroul local de expertiză pentru a se putea cunoaște care e disponibilitatea reală și gradul de încărcare cu care se confruntă experții. Așa ajung să fie numiți experți care sunt deja extrem de ocupați în alte dosare și alții mai puțin.
Actualmente, judecătorii pot decide în mod arbitrar modalitatea de selecție - prin tragere la sorți, prin adresarea unei întrebări în sala de judecată ș.a.m.d., arată inițiatorii propunerii. Totodată, propunerea s-ar înscrie perfect în obiectivul major asumat de România în materia digitalizării sistemului judiciar și administrativ.
Comentarii articol (5)