ACCES PREMIUM
De ce premium?
CJUE: Amendarea unei firme pentru importarea unei cantități mai mari de mărfuri decât cea declarată, în acord cu legislația UE
Dacă o companie își dă seama, ulterior importului, că a primit o cantitate de mărfuri mai mare decât cea declarată vameșilor, aceasta poate fi sancționată de autoritățile de la noi. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), amendarea într-o asemenea situație este conformă cu legislația UE. Practic, firma este obligată să facă o nouă declarație vamală pentru cantitatea suplimentară de mărfuri, deoarece modificarea declarației inițiale nu este permisă.
Articolul continuă mai jos
CJUE s-a pronunțat zilele trecute în
cauza C-640/21, care viza
situația unui importator din România care și-a dat seama cu întârziere că a importat o cantitate dublă de mărfuri față de ce declarase inițial vameșilor. Atunci când a realizat acest lucru, firma a cerut modificarea declarației vamale inițiale, pentru regularizarea situației și calcularea obligațiilor vamale aferente, însă s-a ales cu o sancțiune totală de peste 30.000 de lei. Sancțiunea a fost contestată în instanță și așa s-a ajuns la sesizarea CJUE.
„Astfel, pe de o parte, (...) obligația declaranților de a furniza în declarațiile lor informații corecte și complete joacă un rol esențial în buna funcționare a controalelor vamale, precum și în lupta împotriva fraudei și a neregularităților. Prin urmare, este coerent cu urmărirea acestui obiectiv ca posibilitățile de modificare a declarațiilor vamale să fie strict limitate. Pe de altă parte, (...) controalele vamale sunt inerente realizării obiectivului menționat.În această privință, Curtea a avut deja ocazia să sublinieze, în cadrul unor cauze referitoare la revizuirea declarațiilor vamale după acordarea liberului de vamă, importanța acordată posibilității de a prezenta mărfurile în cauză și dificultățile care pot apărea din faptul că situația nu mai este aceeași, atunci când elementele care trebuie verificate necesită un control fizic al mărfurilor, astfel cum este în special cazul modificării informațiilor referitoare la elementele materiale ale respectivelor mărfuri, precum natura sau caracteristicile acestora. (...)Prin urmare, articolul 173 din Codul vamal al Uniunii trebuie interpretat în sensul că o cerere de modificare a unei declarații vamale nu poate fi admisă atunci când urmărește să modifice această declarație pentru a o face aplicabilă unei cantități de mărfuri în plus față de cea care este menționată în declarația respectivă”, explică judecătorii în cadrul hotărârii.
Așadar, o companie care realizează că a importat o cantitate mai mare de mărfuri decât cea declarată inițial este
obligată să depună o declarație nouă pentru cantitatea suplimentară. Iar într-o asemenea situație Codul vamal al UE permite autorităților naționale să aplice sancțiuni, așa cum se întâmplă în cazul României.
„În această privință, trebuie arătat că, într-o atare situație, declarantul este în orice caz obligat, în temeiul articolului 139 alineatul (1) și al articolului 158 alineatul (1) din acest cod, să declare orice cantitate de mărfuri în plus față de cea menționată în această declarație. Codul menționat nu exclude însă posibilitatea autorităților vamale, chiar dacă acceptă o asemenea declarație tardivă, de a impune sancțiuni acestui declarant pentru nerespectarea legislației vamale”, mai scrie în hotărârea CJUE.
Potrivit Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României (
HG 707/2006), sustragerea de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal este o contravenție pentru care importatorii riscă o
amendă între 3.000 și 8.000 de lei, dar și confiscarea bunurilor.
Totuși, dacă mărfurile
nu mai pot fi identificate, firma amendată e obligată
să achite o sumă egală cu valoarea în vamă a acestora, la care se adaugă drepturile de import și alte drepturi legal datorate ce reprezintă impozite și taxe ce se stabilesc la punerea în liberă circulație a mărfurilor. Practic, această sancțiune complementară este echivalentul confiscării amintite mai sus.
Chiar dacă importatorul este de bună-credință și a greșit la întocmirea declarației vamale, judecătorii CJUE au subliniat că sancțiunile ce pot fi aplicate de autoritățile naționale sunt pentru nerespectarea legislației vamale, nu pentru activități frauduloase sau ilicite.
Atenție! Hotărârile CJUE sunt obligatorii pentru toate instanțele judecătorești din Uniune care se confruntă cu situații similare.
Citește mai mult despre
autoritatea vamala,
control vamal,
declaratie vamala,
formalitati vamale,
proceduri vamale,
vama,
CJUE,
importatori,
comert transfrontalier,
tranzactii transfrontaliere,
jurisprudenta fiscala
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)