Pe măsură ce vechile stocuri ale comercianților se vor epuiza, ambalajele care intră sub incidența Sistemului de garanție-returnare (SGR) vor fi din ce în ce mai des întâlnite, pentru că producerea și importul celor neconforme nu mai sunt posibile de la sfârșitul lunii noiembrie.
Cumpărătorii vor constata că același produs, aparent cu același ambalaj, va avea două prețuri, dintre care unul mai mare cu 50 de bani.
Această diferență provine de la garanția pe care, după epuizarea stocurilor existente la data de 30 noiembrie, o vom plăti cu toții pentru ambalajele din plastic, aluminiu sau sticlă, care conțin apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, cu dimensiuni cuprinse între 0,1 litri și 3 litri. De fapt, produsele vor fi mai scumpe numai până la predarea ambalajelor lor, când această diferență de preț va fi returnată cumpărătorilor.
În același timp, ambalajul produsului mai ”ieftin” nu poate fi returnat contra garanției de 50 de bani, deși el poate fi în continuare reciclat prin aceleași metode existente și până la instituirea SGR. Și, evident, comercianții nu au voie să ceară garanție pentru produsele care nu au marca SGR.
Diferența dintre cele două categorii de ambalaje nu poate fi făcută decât prin faptul că numai unul dintre ele va purta pe etichetă simbolul SGR.
Ambalajele SGR vor avea un simbol unic, care va fi ușor de recunoscut de consumatori. Simbolul aplicat direct pe ambalaj, pe eticheta produsului sau pe eticheta suplimentară a acestuia.
Important de reținut, pentru a putea returna aceste ambalaje contra garanției de 50 de bani, ele trebuie să fie întregi, golite de conținut și cu eticheta care poartă marca SGR intactă.
Conform HG 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, producătorii și importatorii sunt obligați să marcheze ambalajele SGR introduse pe piața națională ”cu un simbol reprezentativ, ușor de recunoscut și înțeles de către consumatori, marcă înregistrată a autorității publice centrale pentru protecția mediului, și cu un cod de bare (EAN) național în conformitate cu specificațiile oferite de administratorul SGR, care indică apartenența produsului la sistemul de garanție-returnare!.
Simbolul care indică apartenența produsului la sistemul de garanție-returnare este unic la nivel național, același pentru toate ambalajele SGR ți va fi aplicat direct pe ambalaj, pe eticheta produsului sau pe eticheta suplimentară. El trebuie să fie vizibil, lizibil, durabil și nu se va suprapune cu un alt element grafic al ambalajului sau al etichetei.
Comentarii articol (3)