Într-o inițiativă menită să modernizeze și să eficientizeze activitatea de control în domeniile relațiilor de muncă și securității și sănătății în muncă, Inspecția Muncii a anunțat vineri deschiderea unei consultări publice pentru proiectul tehnic ce face parte din Reforma activității de control a instituției. Acest demers este prins în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și urmărește să aducă o serie de îmbunătățiri substanțiale în procesul de supervizare a legislației muncii.
Principalul obiectiv al proiectului constă în transformarea digitală a Inspecției Muncii, creșterea transparenței activității acesteia și îmbunătățirea colaborării cu alte instituții publice, aflăm din comunicatul publicat vineri. Prin reducerea birocrației și implementarea serviciilor digitale, se anticipează o îmbunătățire a calității serviciilor oferite cetățenilor, salariaților și angajatorilor.
„În prezent, în cadrul Inspecției Muncii și al inspectoratelor teritoriale de muncă, nivelul de digitalizare este redus, mare parte dintre activitățile care s-ar putea realiza digital fiind încă realizate pe suport letric.
Neimplementarea semnăturii electronice și inexistența unor programe informatice adecvate au ca efect îngreunarea activității, generarea și circuitul documentelor specifice activității neputându-se realiza exclusiv în format electronic. Întocmirea documentelor de control se realizează pe suport de hârtie, prin completarea documentelor cu regim special (proces verbal de control și proces verbal de constatare și sancționare a contravențiilor) și a anexelor care, chiar dacă pot fi întocmite electronic, trebuie printate, neexistând posibilitatea întocmirii, semnării și comunicării electronice, fapt care îngreunează activitatea de control și procedura ulterioară de comunicare a acestora către contravenient și către organele fiscale.
Totodată, în prezent, angajatorii transmit electronic, către inspectoratele teritoriale de muncă, diferitele notificări/ comunicări, conform cerințelor legale (ex. detașare transnațională, utilizarea frecventă a muncii de noapte, situația persoanelor plasate la muncă în străinătate, etc) prin e-mail, documente care ulterior sunt printate și își urmează circuitul în instituție în format letric”, scrie Inspecția Muncii.
Proiectul prevede o serie de măsuri concrete, printre care:
- implementarea unui sistem informatic pentru planificarea, pregătirea și realizarea activității de control, care va permite inregistrarea și comunicarea documentelor către angajatori în mod securizat, utilizând semnătura electronică;
- gestionarea electronică a documentelor și notificărilor, evitând astfel necesitatea deplasărilor fizice la sediile instituției;
- crearea unei platforme centrale pentru toate documentele emise de Inspecția Muncii, care să fie interconectată cu alte sisteme informatice de la ANAF, ONRC, evidența populației, IGI și alte instituții relevante;
- posibilitatea efectuării de prelucrări complexe și analize decizionale, utilizând datele sistemului informatic;
- comunicarea electronică a documentelor întocmite de inspectori și transmiterea proceselor verbale de sancționare direct către organele fiscale, pentru executarea amenzilor;
- implementarea unui modul pentru sesizări, petiții și solicitări de informații conform Legii nr. 544/2001.
Desigur că sistemul va trebui să fie integrat cu sistemul REGES-ONLINE „pentru gestiunea comună a datelor și accesului utilizatorilor, indiferent de tipul acestora, pentru a asigura o interfață unică de acces la toate funcționalitățile și serviciile electronice oferite de IM”.
Totodată, în viitorul sistem al Inspecției Muncii va exista un registru al prestatorilor de servicii: „În vederea organizării unei evidențe centralizate, se va crea și se va menține un registru al prestatorilor cu care angajatorii au încheiat contracte de prestări servicii pentru diverse activități: SSM, RM, etc.. Angajatorii pot contracta un astefel de prestator de servicii, autorizat, prin selectarea acestuia din registru și pot delega către acest prestator una sau mai multe activități. Pentru angajatorii și prestatorii care sunt în sistem, la operațiunea de asociere a unui utilizator prestator de servicii cu entitatea juridică contractată în care va avea roluri de adaugare/editare date este necesar ca administratorul de profil angajator să poată specifica că utilizatorul respectiv face parte, sau nu, dintr-o societate prestatoare de servicii și să indice exact societatea respectivă”.
Totodată, proiectul vizează introducerea unui Registru de Risc al Angajatorului (RRA), un instrument automatizat destinat încadrării angajatorilor în diferite clase și subclase de risc. Acesta urmărește să faciliteze organizarea activităților de corectare și de conformare la legislația muncii de către Inspecția Muncii, bazându-se pe o analiză de risc amănunțită. RRA va fi actualizat periodic cu date noi, reflectând situația reală a fiecărui angajator, pe baza informațiilor colectate în ultimii trei ani. De asemenea, va calcula un scor de risc pentru fiecare angajator, care va contribui la segmentarea și ierarhizarea acestora, oferind, totodată, recomandări automate și posibilitatea selecției manuale a tratamentelor adecvate. RRA va putea genera diverse rapoarte, oferind o imagine de ansamblu asupra riscurilor și tratamentelor aplicate, precum și evoluția și eficiența acestora în timp.
Este important de reținut că RRA va deveni un instrument esențial în gestiunea riscurilor de muncă, oferind o perspectivă clară asupra conformării angajatorilor la legislația în vigoare și îmbunătățind astfel practicile de HR.
„Durata estimată de implementare a investiției este de maxim 24 luni de la intrarea in vigoare a contractului, care este estimată pentru ianuarie 2024”, se menționează în finalul proiectului tehnic.
Comentarii articol (0)