„În vederea asigurării respectării trasabilității transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal, pe teritoriul României se aplică Sistemul național RO e-Sigiliu. Sistemul național RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicații informatice și a unor dispozitive inteligente care asigură autorităților competente accesul la informații privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, în scopul urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autorității vamale/fiscale.
Sistemul național RO e-Sigiliu implementează o metodă automatizată și rapidă, bazată pe utilizarea unor dispozitive inteligente și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea se află în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național”, scrie în Ordinul AVR/ANAF nr. 5/5/2024, care este în vigoare din 5 ianuarie 2024.
Teoretic, sistemul nu este funcțional încă, deoarece Marcel Boloș, Ministrul finanțelor, spunea recent că este nevoie de unele achiziții publice în acest sens. Concret, trebuie achiziționate 2.000 de sigilii inteligente și trebuie dezvoltate aplicațiile informatice necesare pentru localizarea prin GPS a mijloacelor de transport și notificarea în timp real asupra evenimentelor. Totodată, mai este necesară achiziționarea a 65 de autospeciale și a 70 de autoturisme echipate cu aparatură specifică, pentru asigurea funcționării non stop a sistemului e-Sigiliu.
Sunt vizate bunurile aflate în tranzit și operațiunile cu contribuabili cu reputație fiscală rea
Spre deosebire de e-Transport, în cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor riscante vizate, ci autoritățile scriu că acestea sunt „bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat”. Concret, este vorba de:
- bunurile plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;
- bunurile plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră și un birou vamal din interiorul țării și care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce privește descărcarea frauduloasă;
- bunurile declarate pentru export care prezintă risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor măsuri speciale la export;
- mișcarea în interiorul țării a produselor supuse la plata accizei armonizate și nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar, precum și produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă;
- bunurile aflate în tranzit intracomunitar care prezintă risc de descărcare/comercializare pe teritoriul național;
- bunurile de natură intracomunitară destinate unui contribuabil din România care prezintă risc fiscal;
- bunurile având ca destinație o livrare intracomunitară care prezintă riscul de a nu părăsi teritoriul național.
Important! Șoferii transportatorilor rutieri vor avea un rol principal în monitorizarea transporturilor cu sigilii inteligente.
Cum se face monitorizarea transporturilor
Monitorizarea este făcută de AVR prin reprezentanții împuterniciți din cadrul birourilor vamale și de echipele mobile, potrivit noului ordin comun. Iar ANAF face monitorizarea prin persoanele împuternicite din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală.
În acest sens, autoritățile folosesc sigilii inteligente - dispozitive care înregistrează și transmit informații de stare și poziție către sistemul e-Sigiliu în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor (utilizate independent sau alături de sigiliile vamale/fiscale aplicate de autoritatea vamală/fiscală pentru sigilarea compartimentului marfă încărcat cu bunuri cu risc).
Fiecare sigiliu inteligent este asociat cu următoarele informații: numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor - încadrare tarifară, cantitate, valoare, destinație, rută, operatori economici implicați, date de identificare ale șoferului.
Procedural, monitorizarea implică următoarele activități ale reprezentanților AVR și ANAF:
- completarea fișei de monitorizare a mijlocului de transport;
- consemnarea rutei de transport și a duratei transportului;
- setarea e-Sigiliului prin intermediul aplicației informatice de monitorizare prin care se introduc/descarcă și se citesc datele din acesta;
- aplicarea e-Sigiliului pe compartimentul de marfă al mijlocului de transport, activarea acestuia și începerea monitorizării;
- întocmirea procesului-verbal de sigilare/desigilare;
- încărcarea automată în aplicația informatică, salvarea și stocarea documentelor întocmite, respectiv fișa de monitorizare și procesul-verbal de sigilare/desigilare.
Șoferii sunt obligați să permită montarea sigiliilor inteligente, să semneze angajamentele de plată (prin care transportatorii rutieri își asumă că achită contravaloarea sigiliilor inteligente deteriorate sau dispărute) și să asigure integritatea sigiliilor inteligente.
Atunci când un transport ajunge la destinație sau la un punct de trecere a frontierei, autoritățile verifică integritatea compartimentului de marfă sigilat, opresc funcționarea sigiliului inteligent din aplicația informatică de monitorizare și îl scot efectiv de pe vehicul.
Important! Deteriorarea sau dispariția sigiliilor va duce la amendarea șoferilor și la plata de despăgubiri de către transportatori.
Monitorizarea transporturilor se face non stop
Din normele sistemului e-Sigiliu reiese că AVR și ANAF vor monitoriza transporturile atât ziua, cât și noaptea, urmând să folosească echipe de intervenție rapidă dacă apar probleme.
„Pentru asigurarea continuității și funcționalității procesului de monitorizare la nivel central, Autoritatea Vamală Română și Direcția generală de antifraudă fiscală asigură, fiecare, servicii de dispecerat care vor funcționa în regim de permanență, 24/7. (...) Serviciul de dispecerat monitorizează toate transporturile supuse Sistemului național RO e-Sigiliu și va comunica autorităților competente alertele destinate intervenției echipelor de control în cazul evenimentelor.
În scopul intervenției operative ca urmare a producerii unui eveniment, fiecare autoritate competentă planifică echipe de control pentru intervenție pe timp de zi și de noapte, în baza informațiilor transmise de către dispecerate, astfel încât intervenția să poată fi efectuată în cel mai scurt timp. (...) Dacă în urma unui eveniment nu se pot remedia defecțiunile de stare sau de funcționare a e-Sigiliului aplicat pe mijlocul de transport și dacă acesta nu poate fi înlocuit în condiții optime de timp și de spațiu, mijlocul de transport va fi însoțit de echipa de control până la destinație”, este explicat în ordinul comun.
În plus, dacă în timpul transportării bunurilor riscante intervin accidente rutiere sau alte evenimente majore, șoferii sunt obligați să anunțe de îndată AVR sau ANAF.
Bine de știut: Conform unui calendar stabilit recent pentru digitalizarea accelerată a relației cu contribuabilii, un modul special care să analizeze automat datele din e-Sigiliu și să ajute inspectorii fiscali să depisteze evazioniștii ar trebui implementat până la 1 ianuarie 2025. Totuși, de precizat că termenul este pentru implementarea modulului de analiză, acest lucru intervenind după operaționalizarea e-Sigiliu - asta înseamnă că noul sistem ar trebui să devină funcțional în cursul anului 2024.
Comentarii articol (1)