În contextul în care autoritățile au oficializat recent regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale pe 2023, reamintim patru chestiuni importante care au legătură cu aceste bilanțuri. Majoritatea noutăților au apărut în cursul anului trecut.
Situațiile financiare anuale pentru anul 2023 sunt cuprinse în Ordinul Ministerului Finanțelor 5.394/2023, care a apărut zilele trecute în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că firmele și ONG-urile pot începe pregătirile pentru întocmirea și depunerea bilanțurilor, din moment ce termenele-limită sunt stabilite spre finalul primăverii.
Noutățile la care ne referim sunt
aplicabile începând cu exercițiul financiar al anului 2023. Este vorba despre:
1. O nouă obligație de transparență pentru plătitorii de impozit pe profit. Anumite companii trebuie să publice un raport anual privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al Uniunii Europene, așa cum a stabilit Ministerul Finanțelor încă din 2022. Este vorba, mai exact, de multinaționalele și întreprinderile autonome care obțin venituri de peste aproximativ 750 de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive. Raportul trebuie să includă informații despre toate activitățile entității autonome sau ale societății-mamă finale, inclusiv activitățile tuturor entităților afiliate, consolidate în situațiile financiare aferente exercițiului financiar în cauză. Raportul trebuie publicat online în termen de 12 luni de la data bilanțului exercițiului financiar pentru care este întocmit și trebuie să fie disponibil gratuit, în limba română, timp de cel puțin cinci ani consecutivi, pe site-urile firmelor vizate.
Regulile inițiale au fost completate în 2023.
2. Condiție nouă pentru plătitorii de impozit micro. Începând din anul 2024, firmele care vor să aplice impozitul micro trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară - aceea de a depune la termenul legal situațiile financiare anuale, acolo unde este cazul. Pentru a aplica regimul în 2024, condiția se consideră îndeplinită dacă bilanțurile restante pentru anii anteriori anului 2023 (
adică cele nedepuse pentru 2022, 2021, 2020 etc., după caz) se depun până la 31 martie 2024.
3. Schimbări privind conturile contabile atât pentru firme, cât și pentru ONG-uri. Finanțele au venit în toamnă cu o serie de noutăți legate de conturile contabile. Acestea sunt, în principal, pentru introducerea de noi conturi contabile, dar sunt și modificări privind unele conturi contabile care deja există. Noutățile vizează, de asemenea, ONG-urile, pentru care schimbările sunt chiar mai consistente decât cele pentru firme.
4. ONG-urile care primesc bani de la bugetul statului trebuie să depună o declarație nouă. O nouă obligație a fost introdusă pentru ONG-urile care primesc, într-o formă sau alta, bani de la bugetul statului, fie datorită companiilor, fie datorită persoanelor fizice. Aceste entități trebuie să depună anual, odată cu situațiile financiare, o declarație prin care să arate sumele primite și sumele utilizate. Modelul declarației urmează să fie stabilit prin ordin al Ministerului Finanțelor.
Important! Nu uita că pe final de 2023 s-a decis ca
mai multe amenzi din Legea contabilității să fie majorate și ca
plata la jumătate din minim pentru amenzile din Legea contabilității să dispară. Asta înseamnă, automat, că cei care nu respectă legislația specifică riscă sancțiuni mai mari decât până acum.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)