De fapt, pentru ca sistemul informatic de gestiune a activității de stare civilă să poată deveni operațional, normele metodologice din domeniu trebuie armonizate cu toate modificările apărute în ultimii ani la Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.
În esență, pentru a da posibilitatea întocmirii actelor de stare civilă în format electronic, dar și aplicarea noilor reguli din domeniu, e nevoie de norme metodologice care să stabilească o serie de aspecte:
- mecanismul de simplificare a procedurilor specifice domeniului de stare civilă, astfel încât timpul alocat soluționării unor categorii de cereri să fie redus semnificativ;
- efectuarea comunicărilor directe necesare actualizării Registrului Național de Evidență a Persoanelor;
- definirea componentelor și funcționalităților SIIEASC;
- condițiile tehnice necesare informatizării stării civile;
- fluxurile de comunicații între autoritățile administrației publice;
- modalitatea de eliberare a certificatelor de stare civilă, în scopul facilitării obținerii acestora de către persoane, precum și la solicitarea instituțiilor cu competențe în domeniul ordinii publice și securității naționale;
- conținutul și modul de întocmire a Registrelor de stare civilă exemplarul I și II;
- modul de păstrare a Registrelor de stare civilă exemplarul I.
Schimbarea formei certificatului de naștere era necesară ca urmare a identificării unui număr mare de erori în cadrul certificatelor de stare civilă care se emit în prezent, fără infrastructură informatică. Modelele certificatelor de naștere, de căsătorie și de deces, atât versiunile tipărite, cât și cele electronice, pot fi descărcate de finalul articolului.
OG 26/2022, prin care a fost modificată, acum aproape doi ani, Legea nr. 119/1996, stabilește că actele de stare civilă nu se vor mai completa de mână, ca acum, ci informatic și vor fi tipărite pe formularele dedicate.
Emiterea electronică a acestor acte va fi posibilă după punerea în funcțiune a proiectului-pilot SIIEASC. Implementarea, la nivel național, a proiectului-pilot are termenul stabilit pentru data de 24 septembrie 2024.
Mai multe informații legate de modificările apărute în ultima perioadă în legătură cu actele de stare civilă pot fi găsite aici.
Comentarii articol (3)