ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozitul pe profit și impozitul minim global se aplică în paralel. Al doilea e ca o verificare finală a impozitării locale
Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România.
Articolul continuă mai jos
„Ideea e că dacă această cotă efectivă de impozitare este sub 15%, atunci va apărea acest impozit suplimentar (din cadrul impozitului minim global - n. red.). Dacă aceasta este situată peste nivelul de 15%, nu vom avea un impozit suplimentar de plătit. Ce este bine de menționat aici - nici nu vom primi ceva înapoi, ci vom rămâne cu impozitul de peste 15% deja plătit către autorități. Deci, nu vom putea să recuperăm nimic, dar măcar nu va trebui să mai plătim și impozitul suplimentar.Ce e important de menționat este că acest impozit minim global, după cum probabil v-ați dat seama, merge în paralel cu regulile din Codul fiscal ale impozitului pe profit, ale impozitului minim pe cifra de afaceri. Nu putem spune că dacă plătim impozit pe profit, nu ne mai interesează regulile impozitului minim global, după cum nu putem spune nici că acest impozit suplimentar ne face să nu mai calculăm impozitul pe profit. Nu. Să spunem că regulile acestea sunt doar o verificare finală a impozitării locale și, în funcție de această cotă efectivă de impozitare, va trebui să vedem dacă mai plătim ceva în plus față de impozitul pe profit pe care l-am plătit”, a subliniat, la
o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Florin Rizea, Senior Manager la PwC România.
Directiva europeană 2.523/2022 privind impozitul minim global de 15% este
transpusă în România prin Legea 431/2023, care se aplică efectiv începând cu anul fiscal 2024. Prin această măsură, ideea este de a impozita afacerile marilor companii la același nivel (15%), indiferent unde sunt stabilite. Astfel, vor fi stopate practicile fiscale ce permit transferul profiturilor către jurisdicții în care impozitul este mic sau chiar zero.
Desigur, cota actuală de impozit pe profit este, în România, de 16%. Dar, chiar și așa, cota efectivă a acestuia poate să scadă sub 15% odată cu aplicarea anumitor facilități fiscale specifice sistemului nostru.
Primul an de aplicare a impozitului minim global este 2024, însă primul termen de raportare și plată este stabilit la 18 luni de la finalul anului 2024 (30 iunie 2026). Ulterior, începând cu al doilea an, termenul de raportare și plată este stabilit la 15 luni de la finalul anului vizat.
Specialistul de la PwC a lămurit, cu altă ocazie,
cum se potrivesc în „puzzle-ul” anului 2024 impozitul pe profit, impozitul minim pe cifra de afaceri și impozitul minim global. De principiu, trebuie să reținem că firmele mari datorează (strict) în România fie impozitul pe profit, fie, dacă este cazul, impozitul minim pe cifra de afaceri. Apoi, impozitul minim pe cifra de afaceri este luat în calcul atunci când se verifică dacă în România s-a plătit un impozit pe profit la o rată efectivă de cel puțin 15%, pentru a vedea dacă mai este cazul sau nu pentru aplicarea impozitului minim global.
Citește mai mult despre
Directiva impozit minim pe profit de 15%,
impozit pe profit,
multinationale,
multinationala,
grupuri de firme,
Legea 431/2023,
impozit pe cifra de afaceri,
impozitare cifra de afaceri
Specialiști citați în acest articol
Florin Rizea este Senior Manager în departamentul de taxe directe al PwC Romania, având o experiență de peste 17 ani în consultanță fiscală, atât pentru clienți interni cât și internaționali. Activitatea sa cuprinde diverse servicii fiscale, printre care asistența în proiecte de restructurare, due-diligence, gestionarea inspectiilor desfășurate de autorități, revizii fiscale, și suport pentru transpunerea și interpretarea directivelor europene, cum ar fi Pillar 2, DAC6, DAC 7.
De asemenea, Florin este implicat în procesul de clarificare și modificare a legislației fiscale locale, contribuind activ în grupurile de lucru ale asociațiilor de afaceri.
Prin prezentări și cursuri tehnice, el promovează educația în domeniul fiscal, având un impact semnificativ în îmbunătățirea cunoștințelor și înțelegerii aspectelor fiscale complexe.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)