Schimbările propuse sunt motivate de modificarea unor acte normative conexe. De pildă, Ordinul MTI 3.850/2024 se raportează la HG nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, iar acest act normativ a fost modificat, în martie, prin HG nr. 1.534/2024.
În plus, MTI propune îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, respectiv a Ordinului MTI 3.850/2024, în urma unor discuții avute cu partenerii sociali.
De principiu, modificările propuse vizează:
- eliminarea prevederilor care se regăsesc în HG nr. 899/2003, pentru eliminarea paralelismului legislativ;
- actualizarea prevederilor reglementărilor RNTR 8 în raport cu HG nr. 1.534/2024, în ceea ce privește certificarea tahografelor noi și reparate (categorie în care sunt incluse și tahografele reintegrate) și în ceea ce privește atestarea personalului care efectuează inspecțiile periodice ale tahografelor;
- extinderea activităților efectuate cu atelierele mobile autorizate și simplificarea cerințelor referitoare la autorizarea atelierelor mobile;
- precizarea principiilor de stabilire a frecvenței reinspecțiilor efectuate în activitatea de supraveghere a operatorilor economici autorizați;
- actualizarea unor cerințe privind dotarea atelierelor;
- simplificarea unor prevederi administrative;
- eliminarea valabilității limitate a autorizației tehnice, în baza efectuării unor audituri periodice (la doi ani), cu prevederea unui termen tranzitoriu (1 mai 2026);
- clarificarea noțiunilor de generație și versiune de tahograf;
- completarea cerințelor referitoare la activitatea de instruire a personalului operatorilor economici;
- clarificarea prevederilor referitoare la supravegherea personalului și a operatorilor economici care instalează, repară sau inspectează tahografe ori limitatoare de viteză, în ceea ce privește procedura de supraveghere, situațiile în care este necesară efectuarea unei noi inspecții, situațiile ce pot conduce la anularea inspecției, precum și situațiile ce pot conduce la suspendarea/ anularea autorizației tehnice a operatorilor economici, respectiv suspendarea/ anularea atestării personalului ce efectuează inspecția;
- clarificarea procedurii de inspecție a tahografelor inteligente.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de ordin al MTI trebuie semnat de ministrul de resort și publicat în Monitorul Oficial.