CAPITOLUL I
Dispoziţii generale 
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspecte privind vânzarea 
produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile asociate 
acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului. 
Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în 
asociaţii, care cumpără, dobândeşte, utilizează ori consumă produse în afara 
activităţii sale profesionale sau comerciale, dar care acţionează în contractele 
aflate sub incidenţa prezentei legi; 
b) produs - bun material mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau 
utilizarea individuală ori colectivă. Nu intră sub incidenţa prevederilor 
prezentei legi bunurile vândute în urma confiscărilor, în cadrul procedurii de 
executare silită sau pe baza unui alt act emis de autorităţile judecătoreşti, 
apa şi gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate 
fixă şi energia electrică; 
c) vânzător - persoana fizică sau juridică autorizată, care, în cadrul 
activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract încheiat 
cu consumatorul; 
d) producător: 
1. agentul economic care fabrică un produs finit sau o componentă a unui produs;
2. agentul economic care fabrică materia primă; 
3. agentul economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv 
pe produs; 
4. agentul economic care recondiţionează produsul; 
5. agentul economic sau distribuitorul care modifică, prin activitatea sa, 
caracteristicile produsului; 
6. reprezentantul înregistrat în România al unui agent economic care nu îşi are 
sediul în România sau, în cazul inexistenţei acestuia, importatorul produsului;
7. agentul economic care importă produse în vederea realizării ulterioare a unei 
operaţiuni de vânzare, închiriere, leasing sau orice altă formă de distribuţie 
specifică derulării afacerilor; 
8. distribuitorul produsului importat, în cazul în care nu se cunoaşte 
importatorul, chiar dacă producătorul este menţionat; 
9. distribuitorul produsului, în cazul în care importatorul nu poate fi 
identificat, dacă nu informează persoana prejudiciată, în termen de 30 de zile 
de la cererea acesteia, asupra identităţii importatorului; 
e) garanţie - orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de 
consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului 
plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă 
acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la 
garanţie sau în publicitatea aferentă; 
f) reparare - aducerea produsului care nu corespunde condiţiilor enunţate în 
declaraţiile de garanţie sau în publicitatea aferentă, la specificaţiile 
prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare. 
Art. 3. - Nu sunt supuse prevederilor prezentei legi produsele folosite 
care sunt vândute prin procedura licitaţiei publice, la care consumatorul are 
posibilitatea să participe personal. 
Art. 4. - Intră sunt incidenţa prevederilor prezentei legi şi produsele 
care vor fi achiziţionate pe baza unui contract de vânzare de produse ce urmează 
a fi fabricate sau prelucrate. 
CAPITOLUL II
Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul de 
vânzare-cumpărare 
Art. 5. - (1) Vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse 
care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare. 
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de 
vânzare-cumpărare dacă: 
a) corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi 
produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
b) corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut 
cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de 
vânzare-cumpărare; 
c) corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de 
acelaşi tip; 
d) fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, 
la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura 
produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale 
acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în 
special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului. 
Art. 6. - Nu se consideră a fi lipsă de conformitate dacă în momentul 
încheierii contractului de vânzare-cumpărare consumatorul a cunoscut sau nu 
putea, în mod rezonabil, să nu cunoască această lipsă de conformitate ori dacă 
lipsa de conformitate îşi are originea în materialele furnizate de consumator.
Art. 7. - Vânzătorul nu este răspunzător de declaraţiile publice 
prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. d), în oricare dintre următoarele situaţii, 
dacă probează că: 
a) nu a cunoscut şi nu ar fi putut, în mod rezonabil, să cunoască declaraţiile 
în cauză; 
b) declaraţia fusese corectată la momentul încheierii contractului de 
vânzare-cumpărare; 
c) decizia de a cumpăra produsul nu putea fi influenţată de declaraţiile publice 
în cauză. 
Art. 8. - (1) Orice lipsă a conformităţii rezultată dintr-o instalare 
incorectă a produselor va fi considerată echivalentă cu o lipsă a conformităţii 
produselor, dacă instalarea face parte din contractul de vânzare a produselor şi 
produsele au fost instalate de vânzător sau pe răspunderea sa. 
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care produsul destinat a fi 
instalat de consumator este instalat de acesta şi instalarea incorectă este 
datorată unei deficienţe în instrucţiunile de instalare. 
CAPITOLUL III
Drepturile consumatorului 
Art. 9. - Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice 
lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele. 
Art. 10. - În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul să i 
se aducă produsele la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, în 
funcţie de opţiunea consumatorului, conform art. 11, sau să beneficieze de 
reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind 
acele produse, în condiţiile art. 13 şi 14. 
Art. 11. - (1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de 
a solicita vânzătorului, ca măsură reparatorie, înlocuirea sau repararea 
produsului în funcţie de opţiunea sa, în fiecare caz fără plată, cu excepţia 
situaţiei în care această solicitare este imposibilă sau disproporţionată. 
(2) O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune 
vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură 
reparatorie, luându-se în considerare: 
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de 
conformitate; 
b) importanţa lipsei de conformitate; 
c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient 
semnificativ pentru consumator. 
(3) O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu are 
un produs identic pentru înlocuire. 
(4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei 
perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord între vânzător şi 
consumator, şi fără nici un inconvenient semnificativ pentru consumator, 
luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a 
solicitat produsele. 
Art. 12. - Termenul fără plată, prevăzut la art. 10 şi 11, se referă la 
costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile 
poştale, manopera şi materialele. 
Art. 13. - Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a 
preţului sau rezoluţiunea contractului în oricare dintre următoarele cazuri: 
a) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; 
b) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp 
rezonabilă; 
c) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fără 
inconveniente semnificative pentru consumator. 
Art. 14. - (1) Consumatorul nu este îndreptăţit să solicite rezoluţiunea 
contractului, dacă lipsa conformităţii este minoră. 
(2) Stabilirea neconformităţii şi a gradului de gravitate a acesteia se face 
conform prevederilor standardelor naţionale SR ISO 3951/1998 şi ale altor acte 
normative referitoare la neconformităţi. 
CAPITOLUL IV
Acţiunea în regres 
Art. 15. - Dacă vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru 
lipsa de conformitate rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a 
producătorului ori a unui agent economic din acelaşi lanţ contractual, 
vânzătorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui responsabil de lipsa de 
conformitate, în condiţiile legii. 
CAPITOLUL V
Termene 
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 9-14, este 
angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de 
la livrarea produsului. 
Art. 17. - Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de 
conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o. 
Art. 18. - Până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în 
termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul 
livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu 
natura produsului sau a lipsei de conformitate. 
CAPITOLUL VI
Garanţii 
Art. 19. - Garanţia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru 
ofertant, în condiţiile specificate în declaraţiile referitoare la garanţie şi 
în publicitatea aferentă. 
Art. 20. - (1) Garanţia trebuie să cuprindă menţiuni cu privire la 
drepturile conferite prin lege consumatorului şi să ateste în mod clar că aceste 
drepturi nu sunt afectate prin garanţia oferită. 
(2) Garanţia trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, 
termenul de garanţie, modalităţile de asigurare a garanţiei - întreţinere, 
reparare, înlocuire -, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii 
specializate de service. 
(3) Garanţia trebuie redactată în termeni simpli şi uşor de înţeles. 
Art. 21. - (1) La cererea consumatorului garanţia va fi oferită în scris 
sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia. 
(2) În cazul în care garanţia nu respectă prevederile alin. (1) şi ale art. 20, 
valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul având dreptul de a 
solicita vânzătorului îndeplinirea condiţiilor incluse în declaraţiile 
referitoare la garanţie. 
Art. 22. - (1) Clauzele contractuale sau înţelegerile încheiate între 
vânzător şi consumator înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de 
consumator şi comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct ori 
indirect, drepturile consumatorului prevăzute de prezenta lege, sunt nule de 
drept. 
(2) În cazul produselor folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni 
reducerea termenului prevăzut la art. 16, dar nu la mai puţin de un an de la 
data livrării produsului. 
CAPITOLUL VII
Sancţiuni 
Art. 23. - (1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se 
sancţionează după cum urmează: 
a) nerespectarea prevederilor art. 20 şi 21, cu amendă de la 10.000.000 lei la 
20.000.000 lei; 
b) nerespectarea prevederilor art. 9 şi 19, cu amendă de la 50.000.000 lei la 
250.000.000 lei. 
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către 
reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia 
Consumatorilor. 
Art. 24. - Contravenţiilor prevăzute la art. 23 le sunt aplicabile 
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al 
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, 
cu modificările ulterioare. 
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale 
Art. 25. - Drepturile consumatorilor prevăzute de prezenta lege sunt 
exercitate fără a aduce atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate 
invoca conform celorlalte prevederi legale care reglementează răspunderea 
contractuală sau necontractuală. 
Art. 26. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă: 
a) art. 14 alin. 1 şi art. 20 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 
privind protecţia consumatorului, republicată în Monitorul Oficial al României, 
Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 394/1995 privind obligaţiile ce revin agenţilor 
economici - persoane fizice sau juridice - în comercializarea produselor de 
folosinţă îndelungată destinate consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial 
al României, Partea I, nr. 10 din 27 ianuarie 1997, cu modificările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 665/1995 privind înlocuirea, remedierea sau 
restituirea contravalorii produselor care reprezintă deficienţe de calitate, 
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 6 septembrie 
1995, cu modificările ulterioare. 
Bucureşti, 12 noiembrie 2003. 
Nr. 449.
 avocatnet.ro
        avocatnet.ro  
           
       
			 
			 
			 
			 
	                           
	                           smara_radu
				        	smara_radu				        
Comentarii articol (5)