Sunt exceptati de la obligativitatea dotarii cu case de marcat operatorii economici care, desi fac livrari/prestari direct catre populatie, presteaza urmatoarele tipuri de activitati:

* comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
* livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale;
* serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate;
* activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
* serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
* vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
* transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
* activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
* activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
* activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
* vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
* comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
* serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
* vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;
* furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
* efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
* serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientul.

Pentru absolut toate celelalte livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate direct catre populatie, operatorii economici trebuie sa se doteze cu case de marcat si au obligatia sa emita bonuri fiscale pe care sa le predea clientilor.

Atentie, obligatia dotarii cu aparate de marcat fiscale se mentine si pentru acei operatori economici care fac livrari/prestari catre populatie, chiar daca incasarea nu se realizeaza cash, ci prin banca.

La solicitarea clientilor, operatorii economici sunt obligati sa le emita acestora facturi.

Neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate precum si neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 40.000 lei, in unele cazuri putand fi dispusa si suspendarea activitatii pe o perioada de 3 luni. Prin urmare, chiar daca la cererea clientilor se emit si facturi, incasarea acestora trebuie facuta numai cu bon fiscal emis de casa de marcat, fara sa se emita si chitanta.

Sumele gasite la punctele de vanzare si care nu pot fi justificate prin datele inscrise in documentele emise de aparatele de marcat electronice fiscale sunt considerate fara provenienta si se confisca, facandu-se venit la bugetul de stat.

Clientii vor solicita si vor pastra bonurile fiscale pana la parasirea unitatii, in vederea prezentarii lor la un eventual control. De asmenea, operatorii economici care sunt dotati cu aparate de marcat fiscale sunt obligati sa afiseze la loc vizibil anunturi de atentionare a clientilor cu privire la obligatia acestora de a pastra bonul fiscal pana la iesirea din unitate. Lipsa afisarii acestui anunt constituie contraventie, fiind sanctionata cu amenda de la 2.000 la 4.000 lei.

In cazul defectarii caselor de marcat, utilizatorii acestora sunt obligati sa anunte distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau, dupa caz, unitatea de service acreditata a acestui distribuitor autorizat, imediat ce s-a constatat defectiunea. Pana la repunerea in functiune a casei de marcat operatorii economici sunt obligati sa inregistreze toate operatiunile efectuate intr-un registru special intocmit in acest sens si sa emita facturi fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului.

In cazul emiterii eronate a unui bon fiscal, potrivit prevederilor Hotararii nr. 479/2003 republicata, privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta nr. 28/1999, pentru corectarea sau anularea inregistrarii operatiunii, operatorul economic va intocmi un dosar ce trebuie sa cuprinda:

* sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
* decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
* copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
* nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.

De asemenea, in cazul in care se face un retur de marfa care a fost incasata pe baza de bon fiscal emis de casa de marcat, trebuie sa se intocmeasca un dosar care va cuprinde:

* nota de receptie si constatare de diferente, intocmita in baza bonului fiscal emis anterior pentru marfa respectiva – pentru incarcarea in gestiune a marfii returnate de client;
* dispozitia de plata catre casierie - in baza careia se returneaza banii clientului respectiv;
* factura de stornare, daca este cazul.

Returnarea ambalajelor refolosibile, a caror contravaloare este inclusa in pretul produsului vandut, poate fi mentionata inainte de emiterea bonului fiscal prin inscrierea sumei aferente a acestora ca valoare negativa si cu specificatia "ambalaj refolosibil".