“Legea instituie o protectie pentru consumatorii persoane fizice pentru ca acestia sa nu fie supusi unor abuzuri. Asta inseamna ca legea se aplica si protectia instituita de aceasta devine activa in momentul in care se activeaza clauza abuziva din contract care l-ar putea obliga pe client sa plateasca taxa de reziliere . Astfel, legea sanctioneaza ACTIVAREA clauzelor abuzive, dupa momentul intrarii ei in vigoare, adica dupa data de 20 iulie, fara sa aiba importanta faptul ca acel contract din care face parte clauza abuziva a fost semnat inainte de intrarea in vigoare a legii. Acesta este singurul punct de vedere juridic oficial, si imbratisat atat de ANPC cat si de magistratii cu care am discutat.”, a declarat initiatorul legii, senatorul Iulian Urban.

Legea se aplica doar consumatorilor persoane fizice, ”intrucat asa sunt construite peste tot in lume legile in materie de protectie a consumatorilor” este de parere senatorul Urban.

”Prin urmare, in toate cazurile in care operatorii de telefonie mobila vor invoca faptul ca acel contract este semnat inainte de intrarea in vigoare a legii, dar clauza abuziva s-a activat dupa data de 20 iulie 2010, adica clientul a cerut dupa aceasta data rezilierea contractului, incalca legea, si trebuie reclamati imediat la ANPC si dusi in Justitie acolo unde vor putea fi obligati sa plateasca daune clientului”, apreciaza Iulian Urban.

Cum vad companiile din domeniu noile prevederi

Avocatnet.ro a solicitat o pozitie oficiala din partea operatorilor de telefonie sau cablu, dar pana in momentul de fata doar o parte din ei au decis sa dea curs intrebarilor noastre.

Orange


“Legea se aplica furnizorilor de orice tip de servicii si aduce unele precizari referitoare la modul de stabilire a taxei de denuntare unilaterala a contractelor. Prevederile contractului existent Orange Romania respecta principiile stabilite de noua lege"

Romtelecom


Din ceea ce intelegem din aceasta lege, va fi aplicata doar pentru clientii care nu au beneficiat de nicio oferta promotionala de la un operator (constand in echipamente/telefoane, reduceri, luni gratuite etc).

Din punctul nostru de vedere acesta este un principiu de bun simt si de asemenea consideram ca este in avantajul clientilor sa beneficieze de oferte promotionale si preturi mai bune pentru servicii si echipamente. Ca in orice relatie corecta, operatorul face astfel de investitii stiind ca poate conta pe un contract care se incheie pentru o anumita perioada.

Orice taxe de reziliere se calculeaza in functie de valoarea beneficiilor primite de un client in cadrul unui contract (spre ex: numar de luni gratuite, reduceri de pret, telefoane, calculatoare etc)


Altii interpreteaza singuri legea


Iata ce spun ce spune un alt operator de telefonie, ca raspuns al unei solicitari adresate de un client.

”Intrucat in legea mentionata de dumneavoastra nu este specificat daca se aplica si retroactiv ea va avea impact asupra clientilor nostri care semneaza contracte noi si nu celor ce au contracte in termen. De asemenea in legea amintita este specificat faptul ca operatorii de telefonie mobila pot percepe taxa de justa despagubire in functie de tipul si valoarea abonamentului existent.

Vreau sa va mentionez de asemenea ca legea se refera doar la clientii persoane fizice. Aceasta calitate de consumator este atribuita numai persoanelor fizice intrucat persoanele juridice sunt in genere comercianti si se pot apara singuri in instanta in relatiile lor cu ceilalti comercianti. Puteti verifica acest lucru in prevederile legale.


Ce poti face in cazul in care operatorul refuza sa iti rezilieze contractul fara plata unei taxe:

  • Pe baza contractului si a legii 161/2010, trebuie sa notifici in scris operatorul de telefonie ca doresti sa reziliezi contractul incheiat si sa le ceri un raspuns scris.

  • Poti sa le atragi atentia ca le vei cere daune daca nu iti vor respecta dorinta de denuntare unilaterala a contractului ; daca nu iti vor da raspuns in maxim 10 zile, te poti adresa in scris ANPC si ANCOM reclamand faptul ca operatorul de telefonie/cablu/internet iti incalca drepturile de consumator . Acestia vor trece la verificarea si amendarea operatorului, in cazul in care sunt constatate nereguli.

  • Daca operatorul continuta sa iti trimita facturi ulterior, poti sa-l dai in judecata si sa ii ceri daune.