Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobata prin Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.

Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Intr-o forma mai veche a actului normativ se stabilea ca anvelopele de iarna sunt intr-adevar obligatorii in perioada noiembrie – martie, insa prevederea nu mai exista in forma actuala a Ordonantei.

Comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane, a explicat in august pentru AvocatNet.ro ca reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului”.

Totusi, OG 5/2011 stabileste ca aceste prevederi intra in vigoare incepand cu 1 noiembrie 2011.

Atentie, insa! Data de 1 noiembrie nu reprezinta decat data intrarii in vigoare a prevederilor, ceea ce NU inseamna ca, anul viitor si in cei care vor urma (atata timp cat actul normativ va ramane in vigoare), prevederile se vor aplica tot incepand cu aceasta data.

Care sunt sanctiunile pentru dotarea necorespunzatoare a autoturismului care circula pe drumuri acoperite de zapada, polei sau gheata? Retinerea certificatului de inmatriculare si amenda din clasa a IV de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, punctul-amenda este in valoare de 67 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile sunt cuprinse intre 603 si 1.340 de lei.

Ce cauciuri sunt acceptate ca anvelope de iarna

Definirea cauciucurilor de iarna a reprezentat o alta sursa de controverse. OG 5/2011 stabileste ca autoturismele trebuie dotate cu “anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora”.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, explica, la finalul lunii ianuarie, dupa aprobarea de catre Guvern a proiectului care prevedea obligativitatea echiparii autovehiculelor cu cauciucuri de iarna, ca anvelopele all-seasons sunt incluse in definita data de Comisia Europeana, deci sunt acceptate ca anvelope pentru sezonul rece.

"Definitia acestor anvelope este exact asa cum este data in directiva europeana. Fac specificatia ca ea include si cauciucurile all season, cele care au fost foarte des invocate in dezbaterile publice", a declarat atunci Anca Boagiu.

Totusi, reprezentantii Directiei Rutiere contrazic afirmatiile ministrului. Astfel, comisarul sef de politie, Lucian Dinita, de la Directia Rutiera a precizat, la solicitarea mai veche a AvocatNet.ro, ca pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, acestea trebuie sa fie inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.

Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and "snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv, "zapada".

Ce mai prevede Ordonanta

Potrivit OG nr. 5/2011, vehiculele de transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuia sa mai aiba montate pe rotile de tractiune, pe langa anvelope de iarna, si lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate.
Totusi, utilizarea lanturilor antiderapante pe alte suprafete decat cele acoperite de zapada, gheata sau polei implica sanctiuni pentru deteriorarea carosabilului.

Nerespectarea acestor reguli se pedespseste cu retinerea talonului auto, la care se adauga si o amenda cuprinsa intre 2.500 si 4.000 de lei.

In plus, actul normativ prevede ca cei care transporta marfuri sau persoane fac un accident din cauza dotarii necorespunzatoare a masinii, vor achita si costurile de reparare a drumului si de inlocuiere a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier.

AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.