Strategia CSM este o componenta a Strategiei Nationale Anticoruptie 2011-2014 si acopera doua arii de actiune, potrivit Consiliului. Este vorba despre prevenirea si combaterea lipsei de integritate, iar masurile vizeaza atat individul, cat si institutia si sistemul.
Romanii nu au incredere in justitie
Statisticile arata ca, in ultimul deceniu, increderea populatiei in justitia din Romania se situeaza intre 20% si 28%, potrivit CSM. Oamenii considera ca sistemul judiciar este inca insuficient de accesibil, eficient si previzibil.
In ceea ce priveste numarul magistratilor incorecti, date statistice arata ca, in perioada ianuarie 2005-iunie 2011, au fost trimisi in judecata pentru coruptie un numar de 46 de magistrati, dintre care 19 au fost deja condamnati. De asemenea, in ultimii sase ani au fost cercetati 136 de magistrati din care au fost sanctionati 84 de judecatori si procurori, conform sursei citate. In prezent, numarul total al magistratilor romani este de aproximativ 6500.
CSM vrea sa intareasca increderea romanilor in justitie
Strategia adoptata de CSM isi propune sa intareasca integritatea sistemului judiciar atat prin cresterea transparentei sistemului, cat si prin imbunatatirea accesului persoanelor care sunt parti ale unui proces la sisteme de instante si parchete, dar si la informatiile despre acestea.
Printre masurile care vizeaza transparenta in sistemul judiciar se au in vedere: imbunatatirea managementului dosarelor si a procedurilor judiciare, transparenta si obiectivitatea procedurilor de recrutare, promovare si evaluare, dar si imbunatatirea relatiei CSM cu exteriorul.
Totodata, se urmareste imbunatatirea accesului persoanelor, care sunt parti intr-un proces, la sistemul de instante si parchete, dar si la informatiile despre acestea. Acest lucru se va face prin imbunatatirea site-urilor instantelor si reconfigurarea managementului de instanta si parchet din perspectiva cetateanului. Astfel, se va regandi modalitatea de acces la continutul dosarului, prin folosirea tehnologiei informatiei. In plus, partilor li se vor pune la dispozitie formulare pentru cererile administrative adresate instantelor si parchetelor, dar si pentru actiunile si plangerile simple adresate acestora.
In acelasi timp, transparenta include si publicarea de rapoarte ale instantelor, ale parchetelor, a ICCJ, PICCJ si CSM. Consiliul precizeaza ca rapoartele de activitate ale institutiilor din sistem trebuie sa fie intocmite intr-un mod cat mai accesibil publicului.
In ceea ce priveste imbunatatirea relatiei CSM cu exteriorul, instantele si parchetele trebuie sa ofere publicului informatiile de care acesta are nevoie. De asemenea, este necesara cercetarea regulata a opiniei publicului si organizarea in cadru legal de intalniri cu reprezentantii mass-media pentru a raspunde cerintelor acestora, se precizeaza in strategia CSM.
Evaluari regulate a personalului si ierarhizarea abaterilor disciplinare
Strategia adoptata de plenul CSM are in vedere si intarirea integritatii individuale prin adoptarea unor masuri referitoare la perfectionarea sistemului de reguli de conduita si deontologie, dezvoltarea unei culturi a integritatii judiciare prin formare specifica si imbunatatirea sistemului de raspundere disciplinara.
Pentru punerea in aplicare a acestor masuri se are in vedere:
- crearea unui ghid de conduita pentru judecatori, procurori si personalul din instante si parchete, precum si a unui mecanism de implementare a regulilor de conduita judiciara;
- pregatirea in cadrul formarii continue in domeniul deontologiei si eticii judiciare a tuturor categoriilor de personal din sistemul justitie, inclusiv cei care ocupa functii de conducere si inspectorii judiciari;
- evaluari regulate ale personalului si impunerea unei ierarhizari a abaterilor disciplinare, precum si stabilirea criteriilor de aplicare a sanctiunilor disciplinare;
- pastrarea autonomiei Inspectiei judiciare fata de factorul politic. Astfel, va fi refuzata orice incercare de subordonare a acesteia prin mecanisme care permit interventia celorlalte doua puteri in activitatea Inspectiei sau inspectorilor.
Eficientizarea sesizarilor privind disfunctionalitatile sistemului
In prezent, persoanele adreseaza plangeri si sesizari in legatura cu modul de organizare si de functionare a sistemului de justitie diverselor organisme, cum ar fi: Administratia Prezidentiala, comisia pentru cercetarea abuzurilor din cadrul Parlamentului, Ministerul Justitiei, europarlamentari. CSM propune, insa, infiintarea unui sistem unic de adresare a reclamatiilor si sesizarilor cu privire la organizarea si/sau functionarea sistemului, care sa implice reprezentanti ai tuturor institutiilor judiciare, cu rol de triere corecta a acestor petitii. Pentru asigurarea transparentei, pot fi implicati si reprezentantii societatii civile din CSM.
Comentarii articol (5)