Potrivit deciziei ICCJ, instanta poate hotari restituirea taxei si fara ca reclamantul sa fi parcurs initial procedura de contestatie a deciziei de calcul emisa de organul fiscal.

Inainte ca ICCJ sa se pronunte, practica la nivelul instantelor era una neunitara. Pe de-o parte existau instante care considerau ca actiunea de restituire a taxei pe poluare este admisibila, fara a fi necesara contestarea a deciziei de plata a taxei de poluare emisa de organul fiscal. Insa, existau si instante care respingeau din start actiunile privind restituirea taxei pe poluare, argumentand ca o persoana nemultumita de modul de calcul sau de insasi aplicarea acestei taxe are obligatia de a formula, in prealabil, contestatie. Daca aceasta procedura nu era parcursa, cererea de restituire era considerata inadmisibila.

Tocmai din cauza acestor moduri diferite de a aplica legea, Procurorul General al Romaniei a formulat, in luna mai, un recurs in interesul legii prin care solicita ICCJ sa se ponunte in aceasta chestiune si sa decida care este, de fapt, aplicarea corecta a legii.

Ce prevedea recursul

Procurorul general constata ca, in practica judiciara nu exista un punct de vedere unitar cu privire la admisibilitatea sau inadmisibilitatea actiunii de restituire a taxei de poluare in conditiile in care reclamantul nu a facut dovada parcurgerii procedurii prealabile, prevazuta de art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008. Acest articol statueaza ca stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

Unele instante considerau ca actiunea de restituire a taxei pe poluare este admisibila, fara a fi necesara parcurgerea procedurii prealabile prevazute de art. 205 – 209 din Codul de procedura fiscala (procedura de contestatie).

In motivare s-a aratat ca textul art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 este doar o norma de trimitere, astfel ca nu se poate sustine ca in aplicarea acestei norme devine obligatorie parcurgerea procedurii administrativ fiscale prealabile.

Alte instante, dimpotriva au respins actiunile privind restituirea taxei pe poluare, retinand faptul ca persoana nemultumita de modul de calcul sau de insasi aplicarea acestei taxe are obligatia de a formula, in prealabil, contestatie, iar in lipsa dovezii exercitarii procedurii prealabile prevazute de actul normativ invocat, cererea de restituire este inadmisibila. Procurorul general considera ca aceasta interpretare este cea corecta.

In opinia procurorului general, daca s-ar admite altfel, ar insemna ca persoana care se pretinde vatamata, intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, sa ocoleasca procedura speciala de contestare a actului administrativ unilateral si sa supuna judecatii, in mod direct, legalitatea acestuia, in cadrul unei alte proceduri, decat cea prevazuta de legiuitor, ceea ce nu ar putea fi admis.

Astfel, din coroborarea prevederilor legale invocate, procurorul general considera ca este obligatorie parcurgerea procedurii administrative prealabile, anterior sesizarii instantei de judecata (art. 7 din Legea nr. 554/2004)

Asadar, in opinia procurorului general, aplicarea corecta a legii insemna ca, pentru restituirea taxei pe poluare, se impune intai contestarea deciziei prin care organul fiscal competent a procedat la calcularea acesteia.

Ce a decis ICCJ


Inalta Curte de Casatie si Justitie, insa, a respins punctul de vedere al pocurorului general. Inalta Curte a decis, in sedinta din 14 octombrie 2011, ca "procedura de contestare prevazuta de art.7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.50/2008 raportat la art.205 - 218 din Codul de procedura fiscala nu se aplica in cazul cererilor de restituire a taxei de poluare intemeiate pe dispozitiile art.117 alin.1 lit.d din acelasi cod". (Articolul 117 din Codul de procedura fiscala, mentionat de Inalta Curte, se refera la cum pot fi restituite anumite sume platite de contribuabil - n.red.)

Ce inseamna asta? Avocatul Felix Tudoriu a explicat pentru AvocatNet.ro " Curtea a interpretat dispozitiile legale in sensul ca in situatia in care un cetatean solicita restituirea taxei de poluare deja platite, acesta nu este tinut sa faca o contestatie impotriva documentul prin care i s-a stabilit obligatia de plata a acestei taxe si cuantumul ei, ci este suficient sa faca o cerere de restituire a acestor sume (desigur insotita de dovezile necesare), iar daca raspunsul este negativ se poate adresa instantei".

Cum te ajuta aceasta decizie a ICCJ?

La inceputul lunii aprilie a acestui an, Curtea de Justitie a UE a decis ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a precizat ca hotararea Curtii Europene de Justitie se refera la discriminarea indirecta pe care a creat-o prima varianta a OUG nr. 50/2008, in conditiile in care masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 nu plateau taxa de poluare, ci numai masinile aduse din strainatate.

Asadar, cei care au platit taxa de prima inmatriculare, conform primei variante a OUG nr. 50/2008, au dreptul sa isi primeasca banii inapoi (ti-am spus noi cum sa procedezi AICI si AICI).

Insa, potrivit Procurorului General al Romaniei, inainte de a putea merge in instanta, reclamantii ar fi trebuit sa conteste actul administrativ fiscal prin care se impunea plata taxei auto. Ori, potrivit prevederilor din Codul de procedura fiscala, contestatia se poate depune in 30 zile de la comunicarea deciziei Fiscului.

Daca ICCJ ar fi fost de acord cu opinia Procurorului, ar fi insemnat ca cererile depuse de contribuabilii care au platit taxa de poluare conform cu prima varianta a OUG 50/2008 (declarata contrara legislatiei comunitare) erau din start supuse esecului pentru ca acesti reclamanti nu mai aveau cum sa conteste un act administrativ comunicat de Fisc in 2008 (contestatia se face in 30 de zile, dupa cum precizeaza Codul de procedura fiscala). Asadar, cererile acestor oameni nu putea fi nici macar admise in instanta.

Totusi, ICCJ a respins opinia Procurorului si a stabilit ca pentru restituirea banilor din taxa auto nu este nevoie ca reclamantul sa fi facut contestatie la decizia comunicata de Fisc. Ceea ce inseamna ca cererile de restituire a taxei de poluare pot fi admise in instanta fara dovada ca s-a parcurs si procedura contestatiei, urmand ca instanta sa stabileasca daca acel contribuabil isi va primi sau nu banii inapoi.

Cum iti recuperezi banii din taxa auto

AvocatNet.ro a explicat intr-un articol din luna iunie care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurgeti ca sa va recuperati banii din taxa auto, daca faceti parte dintre cei care au platit taxa de prima inmatriculare conform primei variante a OUG nr. 50/2008 (varianta care a fost declarata contrara dreptului comunitar). Astfel, primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa solicitati la Directia Generala de Finante Publice Judetene restituirea taxei de poluare pe care ati achitat-o, motivand ca taxa este contrara dreptului comunitar.

Avocatul Felix Tudoriu a explicat pentru AvocatNet.ro ca “cererea se face conform regulei generale din art 117 Codul de procedura fiscala care reglementeaza posibilitatea restituirii taxelor si impozitelor, deoarece autoritatile romane, cel putin pana in prezent, nu au emis vreo norma care sa prevada procedurile administrative de solutionare a acestei situatii speciale”.

Documentele care trebuie anexate cererii de restituire sunt, potrivit avocatului:
  • cartea de identitate a vehiculului,
  • certificatul de inmatriculare al acestuia,
  • documentul doveditor al platii taxei.
Totusi, avand in vedere ca nu exista norme speciale pentru aceasta situatie, Felix Tudoriu avertizeaza ca este posibil ca autoritatile sesizate cu astfel de cereri sa creeze practici neunitare sau sa ceara si alte acte decat cele descrise mai sus.

Avocatul a precizat ca Directia Generala de Finante Publice trebuie sa raspunda in 45 de zile la solicitarea de restituire a taxei.

“Exista multe opinii care au indicat un termen de 30 de zile, insa cred ca au neglijat ca in Codul de procedura fiscala exista un termen special care deroga de la termenul general de 30 de zile impus de obicei autoritatilor publice pentru a raspunde”, a mai precizat Felix Tudoriu.

In cazul in care raspunsul organului fiscal este unul negativ, trebuie sa va adresati instantei cu o cerere de chemare in judecata a Directiei de Finante Publice. Cererea se depune la Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ si Fiscal a Tribunalului in raza caruia aveti domiciliul si trebuie insotita de dovada cererii pe care ati facut-o la organul fiscal, precum si de raspunsul primit de la acesta.

“Termenul pentru a actiona in justitie este de 6 luni de la data raspunsului negativ sau de la data expirarii termenului in care autoritatea publica trebuia sa raspunda”, a subliniat avocatul contactat de AvocatNet.ro.

Potrivit avocatului Felix Tudoriu, singurele costuri pe care trebuie sa le suportati sunt taxa judiciara si timbrul judiciar deoarece in fata autoritatilor fiscale procedura este gratuita.

Astfel, taxa judiciara este de 4 lei plus 10% din suma solicitata, dar nu mai mult de 39 lei. La aceasta se adauga timbrul judiciar a carui valoare poate varia in functie de suma solicitata, dar nu poate fi mai mare de 5,30 lei.

Procedura nu difera prea mult daca autoturismul este achizitionat in leasing. Singura diferenta este ca, pentru a face toate demersurile necesare, aveti nevoie de o imputernicire notariala de la compania de leasing, care, in acte, este proprietarul de drept al masinii, in timp ce dumneavoastra sunteti doar beneficiarul contractului de leasing si utilizatorul autoturismului.

Avocatul Felix Tudoriu a explicat ca ar trebui sa faceti o cerere la compania de leasing prin care sa solicitati sa va acorde imputernicirea pentru a putea incepe procedurile de recuperare a taxei auto, considerata contrara legislatiei UE de magistratii europeni. De asemenea, avocatul mai mentioneaza ca ar trebui sa solicitati si ca sumele pe care le-ati putea obtine ca restituire de taxa sa fie recunoscute ca apartinand beneficiarului contractului de leasing, adica dumneavoastra.

“Important este ca sa existe colaborare cu finantatorul care sa acorde imputernicire notariala necesara beneficiarului pentru a face toate demersurile, beneficiarul fiind in fapt platitorul efectiv al acestei taxe”, a subliniat pentru AvocatNet.ro, Felix Tudoriu.

Totusi, avocatul atrage atentia ca unele companii finantatoare au acordat diverse promotii clientilor lor, printre care si aceea ca nu au mai cerut taxa de poluare de la beneficiarul contractului de leasing, platind din bani proprii aceasta taxa.

“In acest caz desigur nu se mai pune problema ca aceasta taxa sa fie restituita beneficiarului de leasing”, explica Felix Tudoriu

Dupa ce ati obtinut imputernicirea notariala de la compania de leasing, procedura prin care va puteti recupera taxa auto este cea descrisa mai sus.

Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.