Noua taxa de poluare a fost aprobata prin Legea nr. 9/2011, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 17, din 10 ianuarie. Actul normativ intra in vigoare la 3 zile de la momentul publicarii, adica astazi, 13 ianuarie.

Potrivit legii, taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi, cat si pentru cele second-hand, care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau in strainatate. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.

Atentie!
Masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 nu vor trebui sa achite taxa pe poluare in noua ei forma intrucat ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in temeiul art 214 1 – 214 3 din Codul Fiscal.

Cititi mai multe informatii despre noua taxa auto AICI.

Cum se calculeaza noua taxa de poluare?

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.

Potrivit reglementarilor cuprinse in lege, vechimea autovehiculului se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia, iar cand nu se poate face dovada datei inmatricularii autovehiculului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.

Concret, pentru autoturismele cu norme de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, taxa se calculeaza dupa formula:

Suma de plata = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100-E)%, unde:

A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame /km;
B= taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/l gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante pentru cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;

Pentru autoturismele non-euro, Euro 1 sau Euro, pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor, valoarea taxei pe poluare va fi calculata dupa o alta formula, si anume:

Suma de plata = C x D x (100 - E)
                         ----------
                         100,

unde:

C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4.

(Toate anexele mentionate in formulele de calcul pot fi consultate in fisierele atasate)

Aceasta formula se poate aplica si autoturismele cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, daca acestea nu detin omologarea europeana de tip si nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2.

Atentie! Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 la care se face referire sunt cele mentionate de Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului.

De asemenea, la calculul taxei de poluare beneficiati si de o reducere a taxei, in functie de vechimea autoturismului. Cotele de reducere pot fi consultate in Anexa nr. 4.

In plus, pot fi acordate si reduceri suplimentare fata de cotele prevazute in Anexa 4, "in functie de abaterile de la situatia standard a elementului/ elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, daca persoana care solicita inmatricularea sau, dupa caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declara pe propria raspundere ca rulajul mediu anual real al autovehiculului in cauza este mai mare decat rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectiva de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. in acest caz, calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevazuta in anexa nr. 4, majorata cu cota de reducere suplimentara prevazuta in anexa nr. 5."

Atunci cand noua cota de reducere este mai mare de 90%, se aplica cota de reducere de 90%, mai precizeaza actul normativ.

Taxa se calculeaza in euro, dar va fi platita in lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Pentru 2012, cursul folosit este cel de 4,3001 lei/euro.

Important!
Mai simplu, puteti calcula taxa auto pe care trebuie sa o platiti cu ajutorul softului pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Tot ce trebuie sa faceti este sa completati datele cerute de soft, iar programul va va genera automat suma de plata. Calculatorul taxei de poluare al ANAF poate fi accesat AICI.

Nu uitati!
Noua lege privind taxa de poluare stabileste ca, daca taxa auto, pe care ati platit-o in perioada 1 iulie 2008 si pana la data de intrare in vigoare a acestei noi legi (13 ianuarie 2012), este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea noilor prevederi, aveti posibilitatea de a va primi inapoi diferenta de taxa platita, daca veti face o cerere in acest sens la organul fiscal competent. Mai multe despre procedura de restituire a banilor am scris AICI.


AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.