Legea nr. 5/2013 cu privire la bugetul de stat pe anul 2013 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 106, din 22 februarie 2013 si, conform normelor de tehnica legislativa, intra in vigoare astazi.

Consultati AICI varianta legii bugetului de stat, in forma transmisa spre promulgare. 

Proiectul legii bugetului de stat pe anul 2013 a fost aprobat prima data de Guvern in sedinta din 23 ianuarie, iar la inceputul lunii februarie a fost dezbatut in plenul Parlamentului.

In urma dezbaterilor, cele doua camere reunite ale Legislativului au aprobat bugetul de stat pe anul 2013 cu 309 de voturi "pentru", inregistrandu-se 108 voturi "impotriva". Ulterior, proiectul a fost depus la Secretarul General, in vederea exercitarii de catre deputati a dreptului de a sesiza Curtea Constitutionala.

In consecinta, Plenul Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR) a dezbatut, in 13 februarie, in cadrul controlului anterior promulgarii, obiectia de neconstitutionalitate asupra Legii bugetului de stat pe anul 2013, formulata de un numar de 54 deputati apartinand Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

In urma deliberarilor, CCR a constatat, cu unanimitate de voturi, ca Legea bugetului de stat pe anul 2013 este constitutionala.

Textul integral al Deciziei CCR, asa cum a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 92, din 13 februarie 2013, poate fi consultat AICI.

Ce prevede proiectul legii bugetului de stat?

Conform unei sinteze a legii bugetului de stat pregatite de Guvern la sfarsitul lunii ianuarie, legea bugetului de stat cuprinde mai multe obiective, dintre care:

  • Asigurarea resurselor pentru dezvoltarea economica sustenabila prin cresterea cu 15,4 miliarde lei a cheltuielilor bugetului general consolidate.
  • Continuarea procesului de consolidare fiscal prin cresterea veniturilor intr-un ritm mai rapid decat cresterea cheltuielilor, in urma introducerii unui pachet de masuri fiscal orientate catre largirea bazei de impozitare si aplicarea principiului solidaritatii.
  • Intarirea disciplinei bugetare prin reducerea risipei in cheltuielile aparatului central, si prin plata arieratelor in sanatate, in infrastructura de transport si in administratia locala.
  • Reforma investitiilor publice prin cresterea substantial a fondurilor alocate cofinantarii proiectelor europene si finantarea cu prioritate, din resurse proprii, in 2013, doar a acelor investitii care au grad ridicat de executie si care pot fi finalizate pana in 2014.
  • Imbunatatirea planificarii bugetare multianuale pentru perioada 2014-2016.
  • Transparenta in utilizarea banului public si bune practice de raportare bugetara.
  • Managementul adecvat al datoriei publice.

"Referitor la proiectul legii bugetului de stat pe anul 2013, asa cum am anuntat si in discutiile anterioare si in iesirile publice, atat eu, cat si domnul prim-ministru si ministrul Liviu Voinea, proiectul de buget a fost construit ca un proiect al dezvoltarii economice a Romaniei", mentiona, in 23 ianuarie, Daniel Chitoiu, ministrul Finantelor. Acesta a adaugat ca bugetul a fost construit pe indicatori macroeconomici in crestere: "Avem o crestere de 15,4 miliarde lei la cheltuielile bugetului general consolidat, cheltuieli care in cea mai mare parte sunt orientate pentru investitii si cofinantare la fonduri europene"

Printre masurile pentru stimularea cresterii economice se numara:

  • Cresterea veniturilor disponibile ale populatiei prin: indexarea pensiilor cu 4%; intrarea in plata a cresterii de 7,4% bugetari; cresterea salariului minim la 750 lei de la 1 februarie 2013 si la 800 lei de la 1 iunie 2013.
  • Cresterea eficientei investitiilor prin reorientarea finantarii acestora cu preponderenta catre fonduri primate de la UE;
  • Crearea de locuri de munca: crestere neta de 55.000 de locuri de munca prevazute prin proiectul de buget pe anul 2013;
  • Plata arieratelor: elibereaza resurse in sectorul privat si reda increderea in mecanismele pietei, contribuie la cresterea lichiditatilor in economie;
  • Continuarea acordarii de ajutoare de stat in vederea realizarii de investitii in economie.

Potrivit documentului mentionat, Romania isi propune, in acest an, continuarea reducerii deficitului bugetar de la 2,1% din PIB pe metodologia cash, respective la 2,4% din PIB pe metodologia ESA.

"Reducerea deficitului bugetar nu este un scop in sine, ci un mijloc de stimulare a activitatii economice, prin faptul ca statul are astfel o nevoie mai redusa de finantare a deficitului, permitand bancilor sa creasca nivelul creditarii pentru firmele din sectorul privat", se mai arata in sinteza pregatita de Executiv.