Restructurarea ANAF a inceput de la 1 august, odata cu intrarea in vigoare a HG nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF, care cuprinde planul de reorganizare a institutiei. Documentul a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 473, din 30 iulie 2013.

Actul normativ aprobat de Guvern prevede crearea unui nou palier ierarhic la nivel teritorial. Astfel, activitatea la nivel teritorial se reorganizeaza in opt directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica. Acestea vor fi infiintate prin transformare a opt directii generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti in care va fi stabilit sediul directiei generale regionale, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii judetene ale finantelor publice din aria de competenta.

Guvernantii au hotarat ca orasele in care isi vor avea sediul directiile generale regionale ale finantelor publice sunt

  • Iasi,
  • Galati,
  • Ploiesti,
  • Craiova,
  • Timisoara,
  • Cluj-Napoca,
  • Brasov,
  • Bucuresti.

De asemenea, planul de reorganizare a ANAF prevede ca atributiile Autoritatii Nationale a Vamilor si a Garzii Financiare urmeaza sa fie transferate unei noi entitati, Directia generala antifrauda fiscala, cele doua structuri fiind si desfiintate.

In cadrul noii entitati vor functiona directii regionale antifrauda fiscala, conduse de inspectori generali adjuncti antifrauda, care vor avea sediul in Suceava, Constanta, Alexandria, Targu-Jiu, Deva, Oradea, Sibiu, Bucuresti.

In plus, HG nr. 520/2013 prevede si infiintarea Directiei generale a vamilor, care va fi condusa de un director general aflat in subordinea vicepresedintelui ANAF care coordoneaza Directia generala antifrauda fiscala. Directia generala a vamilor va coordona si va indruma activitatea birourilor vamale de frontiera si va primi toate raportarile din partea acestora, mentioneaza actul normativ.

In contextul in care reorganizarea Fiscului a inceput de la 1 august, institutia a anuntat ca lista tuturor posturilor vacante va fi definitivata in urmatoarele sapte zile. Potrivit unui comunicat al ANAF, remis redactiei, o parte din angajati urmeaza sa primeasca preavize, insa acestia nu vor ramane fara locul de munca, ci vor avea putea sa opteze pentru alt post in cadrul institutiei.

In cadrul procesului de reorganizare, numarul de posturi la nivelul Fiscului ramane acelasi, structura organizatorica devenind mai flexibila, functie de amploarea activitatii desfasurate pe regiunile stabilite, a precizat institutia.

Concret, o parte dintre functionarii publici vor primi preavize si vor avea posibilitatea sa opteze, in cadrul numarului total de posturi din ANAF, in functie de pregatirea fiecaruia, pentru ocuparea unuia dintre posturile alocate activitatilor deficitare (Directia Generala Antifrauda Fiscala, Directia Generala pentru Administrarea Marilor Contribuabili, inspectie fiscala, IT, juridic, executare silita, etc), informeaza comunicatul.

Potrivit ANAF, in urmatoarele sapte zile, lista tuturor posturilor vacante va fi definitivata, publicata la sediile unitatilor fiscale teritoriale ale agentiei si postata pe portalul www.anaf.ro, pentru a putea fi consultata de catre toti functionarii publici.

Atentie! In cazurile in care pentru acelasi post opteaza doi sau mai multi functionari publici, se va organiza concurs pentru ocuparea functiei de executie sau de conducere, se arata in documentul citat.

Potrivit comunicatului, modernizarea ANAF, demarata in aceasta perioada, include imbunatatirea serviciilor pentru contribuabili, imbunatatiri organizationale precum si modificari ale infrastructurii informatice necesare pentru functionarea optima a unui sistem informatic integrat.

In plus, obiectivele urmarite de Fisc, in procesul de reorganziare, sunt cresterea capacitatii administratiei pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, precum si cresterea gradului de conformare voluntara la plata, in vederea imbunatatirii substantiale a colectarii impozitelor si a contributiilor sociale.

In baza HG nr. 520/ 2013 privind reorganizarea si functionarea ANAF au fost emise Ordinul presedintelui ANAF nr.1115/ 01 august 2013 pentru aprobarea structurii organizatorice a aparatului propriu, precum si Ordinul presedintelui ANAF nr.1104/ 01 august 2013 pentru aprobarea structurii organizatorice regionale – ambele acte normative fiind publicate pe www.anaf.ro, la sectiunea Prezentare/ Prezentarea structurii ANAF.