Codul rutier nu este foarte clar in ceea ce priveste folosirea centurii de siguranta de catre pasageri si, in special, de catre pasagerii minori.

"Conducatorii de autovehicule si persoanele care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri sau dispozitive de siguranta omologate trebuie sa le poarte in timpul circulatiei pe drumurile publice", se mentioneaza in reglementarile in vigoare in prezent.

Din 28 septembrie, insa, regulile s-au schimbat, caci OG nr. 21/2014, publicata in Monitorul Oficial inca din luna august, instituie noi obligatii pentru soferi.

Mai precis, acestia vor trebui, in primul rand, sa-si informeze pasagerii cu privire la obligatia legala de a purta centura de siguranta in timpul circulatiei pe drumurile publice.

Totodata, soferii vor avea obligatia sa se asigure ca, pe timpul conducerii vehiculului, minorii poarta centurile de siguranta sau sunt transportati numai in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate.

Este vorba despre scaune speciale prevazute cu sisteme de fixare si asigurare gandite pentru confortul si siguranta celui mic. Scaunelele se fixeaza de bancheta din spate, cu ajutorul unor centuri speciale sau a celei de siguranta a masinii. Scaunele destinate copiilor sunt de mai multe tipuri, fiind adaptate in functia de varsta si greutatea celor mici.

Mai mult chiar, va fi interzis transportul copiilor in varsta de pana la 3 ani in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta. Exceptie de la aceasta regula vor face autovehiculele destinate transportului public de persoane, precum si taxiurile, daca in acestea din urma copilul ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata.

"Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", se mai arata in documentul citat.

Soferii care nu se vor asigura ca persoanele minore poarta centuri de siguranta sau sunt transportate in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate vor primi 3 puncte de penalizare.

Aceeasi sanctiune se va acorda si pentru nerespectarea dispozitiilor privind transportul copiilor in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta.

Cum se acorda punctele de penalizare?

Punctele de penalizare reprezinta una dintre sanctiunile contraventionale complementare stabilite de Codul rutier. La acumularea a 15 puncte de penalizare se suspenda dreptul de a conduce pe o perioada de 30 zile.

Mai mult chiar, permisul poate fi retinut pentru o perioada mai mare, de 60 de zile, daca titularul permisului de conducere cumuleaza din nou cel putin 15 puncte de penalizare in urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce.

Punctele de penalizare se anuleaza la implinirea termenului de 6 luni de la data constatarii contraventiei. In acelasi timp, potrivit normelor, suspendarea exercitarii dreptului de a conduce anuleaza toate punctele de penalizare acumulate pana in acel moment.

Transportul copiilor de pana la 12 ani pe locurile din fata ale masinilor este interzis in prezent

Desi, Codul rutier nu contine prea multe mentiuni privind transportul copiilor, unele dintre ele existau, totusi, si pana acum. Spre exemplu, dispozitiile in vigoare interzic clar transportul copiilor de pana la 12 ani pe locurile din fata ale vehiculelor, chiar daca sunt tinuti in brate de adulti.

Prin urmare, incalcarea acestei reguli reprezinta contraventie si va fi sanctionata cu amenda maxima pentru persoane fizice, adica amenda din clasa a IV de sanctiuni (de la 9 la 20 puncte-amenda).

Amenzile contraventionale se stabilesc in cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate, iar un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie.

Avand in vedere ca, de la 1 iulie, salariul minim a fost majorat la 900 lei, a crescut si punctul-amenda, care in momentul de fata este de 90 lei. Ceea ce inseamna ca amenzile pentru transportarea necorespunzatoare a copiilor sunt cuprinse intre 810 si 1.800 de lei.

AvocatNet.ro a scris aici despre ce reguli trebuie sa respecte soferii cand transporta copii.

Codul rutier ar mai putea fi modificat anul acesta

Ministerul Afacerilor Interne a publicat, in toamna anului 2013, un proiect de OUG care modifica si completeaza Codul Rutier, ce introduce pedepse mai mari pentru soferii care nu respecta regulile de circulatie. Acest proiect se afla, insa, la Parlament, nefiind aprobat inca de deputati. Pentru a se aplica, el trebuie sa aiba votul final al deputatilor si apoi sa fie promulgat de presedintele Traian Basescu.

Mai exact, documentul actualizeaza clasele de sanctiuni. Astfel, in prezent, sunt cinci clase de sanctiuni, ultima dintre ele, clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amenda, fiind valabila doar pentru persoanele juridice.

Propunerea legislativa stabileste, insa, ca acestei clase ii vor corespunde de la 21 la 50 puncte-amenda, iar sanctiunile vor putea fi aplicate si persoanelor fizice. In plus, se introduce o noua clasa, clasa a VI-a - de la 51 la 120 puncte-amenda. Acest lucru inseamna ca soferii vor scoate din buzunar 10.800 lei daca incalca legea, in conditiile in care punctul amenda a crescut din 1 iulie la 90 de lei, de la 85 de lei.

In schimb, sanctiunile scad in cazul soferilor care conduc sub influenta bauturilor alcoolice sau pentru cei care depasesc cu mai mult de 60 km/h viteza maxima admisa pe sectorul de drum respectiv. Concret, pentru acestia amenda scade, in functie de noile clase de sanctiuni, pana la maximum 4.500 lei. Pe de alta parte, desi amenda este mai mica, soferilor li se va suspenda dreptul de a conduce pentru o perioada de 180 de zile.

Tot cu amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni (adica de la 21 la 50 de puncte-amenda) si cu retinerea permisului pentru 180 de zile vor fi sanctionati soferii care conduc un autovehicul a carui inmatriculare este suspendata, soferii care nu opresc la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare, precum si soferii care conduc un autovehicul pe una din caile autostrazii, in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia.

Documentul lansat in dezbatere publica in 2013 aduce modificari si in ceea ce priveste vanzarea autovehiculelor. Astfel, noile reglementari stabilesc ca fostul proprietar are obligatia de a notifica autoritatii competente, in scris, instrainarea vehiculului, in termen de 5 zile lucratoare de la data transmiterii dreptului de proprietate, urmand ca aceasta sa faca mentiunea corespunzatoare in evidente si sa inscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.

"Notificarea instrainarii se face prin declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte datele de identificare ale noului proprietar, insotita de copia actului translativ de proprietate si de copia documentului eliberat de organul fiscal al administratiei publice locale care confirma radierea de pe rolul fiscal al fostului proprietar", se precizeaza in proiectul propus atunci de MAI.

Mai mult, in situatia in care noul proprietar nu solicita transcrierea transmiterii dreptului de proprietate in termen de 30 de zile de la data dobandirii dreptului de proprietate asupra vehiculului, se opereaza de drept suspendarea inmatricularii vehiculului.

Puteti citi aici mai multe despre acest proiect de lege.