avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 270 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Impozite şi taxe locale Rol nominal unic vs rol comun sot-sotie
Discuție deschisă în Impozite şi taxe locale

Rol nominal unic vs rol comun sot-sotie

Buna ziua.

Zilele trecute, fiind in cladirea Directiei taxe si impozite locale, am surprins o discutie intre un inspector,angajat al directiei si un contribuabil cu privre la "rolul nominal unic".
Deoarece si eu ma aflu in situatia acelui contribuabil doresc,daca se poate ,sa ma clarific intr-o problema dupa cum urmeaza.

De citiva ani am sesizat,atunci cind platesc anual taxe (si impozite) la primarie ca unele familii au rolul divizat (separat) intre sot/sotie iar alte familii au un singur rol,de regula pe numele sotului.Aceasta este si situatia mea adica acest rol este doar pe numele meu si cuprinde casa,masina,etc.,bunuri dobindite in comun pe perioada casatoriei.
Revenind la discutia celor invocati mai sus inspectorul sfatuia contribuabilul in cauza sa solicite de urgenta primariei separarea obligatiilor familiei pe cei doi membri deoarece incepind cu anul 2007 s-a introdus (printr-o lege/o hotarire de consiliu local ?!-nu a specificat) rolul nominal unic care prevede obligatii de plata individuale pe numele celor doi componenti ai familiei ,in cazul de fata sotul si respective sotia.

Daca pina aici poate inteleg ceva ,mai departe nu mai inteleg ; inspectorul a motivatat urgenta solicitarii "spageri" rolului comun prin posibilitatea nedorita ca sotia sa fie considerata restantiera,incepind cu 2007,si ulterior sa fie oblgata sa plateasca penalizari de intirziere pentru cota sa ( platita de altfel la timp prin intermediul sotului/rolului comun ) !!!

Doleanta mea este sa-mi spuneti :
-1 ) care este aceasta reglementare din 2007 si
- 2) daca este oblgatorie ( necesara ) aceasta separare, nu de alta dar,in cazul nostru, sintem prea batrini pentru a imparti ceva ce am facut de buna voie impreuna de atita amar de vreme.

Multumesc. George Stancu 10.01.2014
1. Ca sa va raspund la acest punct, voi incepe prin a posta definitia Rolului nominal unic, din H.G. nr.44/2004 - Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, Art. 288.
Norme metodologice:

229. Rolul nominal unic reprezintã fişa unica a contribuabilului care conţine elementele de
identificare, precum şi creanţele bugetare ale acestuia la nivelul comunei, oraşului,
municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti, individualizata printr-un numãr de rol,
începând cu nr. 1 şi pana la numãrul care asigura înregistrarea tuturor contribuabililor. Se
recomanda, în special, la unitãţile administrativ-teritoriale cu un numãr mare de
contribuabili sa se deschidã registre de rol nominal unic pentru persoane fizice şi registre de
rol nominal unic pentru persoane juridice.

231. Este interzisã atribuirea de doua sau mai multe numere de rol aceluiaşi contribuabil la
nivelul aceleiaşi comune, aceluiaşi oraş, municipiu sau sector al municipiului Bucureşti, dupã
caz.

Deci, conform Codului Fiscal, trebuia ca fiecare contribuabil sa aibe de la inceput, rolul sau nominal unic, dar programele informatice din aceea vreme, nu permiteau acest lucru, decat se inregistrau bunurile pe un rol comun pe numele sotului, in general. In timp primariile au cumparat programe informatice, care sa le permita sa aplice si notiunea de rol nominal unic. Posibil ca unele primarii din cauza lipsei de fonduri sa mai lucreze inca pe vechiul sistem.

2. Conform Codului Fiscal, trebuiau "sparte" toate aceste roluri, dar datorita volumului mare de lucru ce il implica, acestea sunt "sparte", cu ocazia modificari masei impozabile, adica cumparari sau vanzari de bunuri. In general, rolurile pe care nu exista modificarea masei impozabile, in momentul in care unul dintre soti decedeaza, se efectueaza succesiunea pt acesta si de abia atunci se face aceasta separare intre soti. La solicitarea unui certificat fiscal, pt cadastru sa zicem, revine obligatia functionarului dea pune pe cote rolul.

Din relatarea dvs, privind discutia auzita, cred ca era vorba de o familie in care cei doi soti erau despartiti si de aici si sfatul functionarului privind separarea celor doi contribuabili, pt ca fiecare sa isi plateasca cota sa de detinere.

Impartirea bunurilor detinute de dvs si sotia, nu se va face ca la tribunal, ci doar pe cote de detinere, apartamentul 50%-50% fiecare, iar in cazul unui autoturism, acesta este trecut pe cota de 100% a celui care figureaza si pe cartea de inmatriculare a masinii.

Sfatul meu, este sa acceptati acest lucru(oricum se va face din oficiu), dar totodata sa urmariti ca dupa separarea rolurilor, sa nu apara debite de plata. In cazul acestor separari se pierde bonificatia, programul informatic nu mai recunoaste plata achitata pana in 30 martie, probabil ca acum s-a mai remediat acest incovenient care era in defavoarea contribuabilului.

Sper sa va fie de folos aceste lamuriri.:)
eu am intalnit urmatoarea situatie: bun comun un apartament dobandit din 1977, incapand cu luna martie 2014 sotul beneficiaza de scutire pt impozit deoarece are Certificat de handicap, am mers cu Certificatul la Directia de taxe si Impozite si am avut surpriza sa aflu ca trebuia facuta aceasta separare, mentionez ca an de an am primit instiintare de plata doar pe numele sotului cu toate ca pe actul de proprietate eram trecuti ambii ca fiind coproprietari inca din 1977. Acum d-na de la ghiseu a solicitat sa fac o declaratie de dobandirea calitatii de "COPROPRIETAR" si a calculat penalitati si dobanzi pe perioada 2009-2014.
Nu mai inteleg nimic si nu stiu ce trebuie facut in aceste conditii, am facut contestatie mau plimbat de la un centru la altul, ca in final sa ma aflu undeva la mijloc si buna de plata.
Considerati ca e corect?????
Unde pot depunde plangere , la tribunal??cum?
Din ce povestiti dvs, ati dat peste cel mai mare incompetent din istoria impozitelor si taxe.

Deci daca la rol ati platit an de an pe cota de 100%, in momentul in care se separa rolul in 50% -50%, separarea se da cu data curenta cand faci lucrarea, nu se da recalculare pe ultimii 5 ani, pt ca nu modifici suprafetele, doar imparti rolul in doua.

Aveti grija, nu cumva au modificat suprafata imobilului? Pt ca si aici in functie de HCL-ul primarie se poate da cu data constatarii. Cereti scris totul, au obligatia sa va raspunda in termen de 30 zile. Mentionati ca v-au plimbat pe la ghisee aiurea.

Sfatul meu, cereti scris de ce au facut acest lucru, in baza care legi au recalculat impartirea rolului pe cote, pe 5 ani in urma? Mentionati ca vreti sa ii actionati in Administrativ-Contencios, cautati si cereti nota de plata, plus ca la recalculare( desi punerea pe cote, nu impune nicio recalculare, este o eroare mare cum au procedat) au obligatia sa va dea Decizia de impunere a bunului respectiv.
nu pot sa va atasez raspunsul lor, mai mentionez ca raspunsul a fost datat la limita adica 45zile deoarece au mentionat ca pt contestatii acesta ar fi termenul , iar povestile scrise sunt ca si cum eu sunt un cetatean care nu mi-am declarat calitatea de coproprietar in termenul prevazut de lege adica 30zile.
O aberatie crasa dupa parerea mea.
IONICA VADUVA a scris:

nu mi-am declarat calitatea de coproprietar in termenul prevazut de lege adica 30zile.



Discutia cu dvs a pornit de la faptul ca va inregistrat pe rol si v-au dat la plata debite pe ultimii 5 ani, desi dvs achitaserati an de an pe cota de 100%.

Repet, este cea mai mare prostie auzita despre functionarii de la impozite si taxe. Daca rolul a fost constituit pe 100% pe unul dintre coproprietari, NICIODATA la impartirea rolului 50% si 50% nu s-a dat recalculare pe ultimii 5 ani. Daca ati platit an de an, la impartirea rolului cu data curenta, nu trebuia sa ramana debite.

Inainte nu se cerea inscrierea la rol a tuturor coproprietarilor, se trecea sotul. De vreo 3-4 ani se procedeaza cu impartirea rolului, asta pt ca majoritatea primarilor si-au achizitionat programe informatice noi. De obicei rolul se imparte cand omul are de facut o lucrare, in niciun caz nu au scos toate dosarele sa le puna pe cote. Deci, coproprietarii nu au existat inainte pe rol, nu din vina dvs ca nu ati fost un contribuabil model, ci pt ca informatica de atuinci a primariei nu permitea acest lucru.

Faceti o alta cerere si cereti-le explicatii, nu renuntati, mergeti la director sau si mai bine, mergeti cu cazul dvs la televiziunea locala, la ziarul local. Faceti public cazul dvs, sigur pensionarii care vor fi in situatia dvs va vor sprijini.

Alte discuții în legătură

Impozit apartament platit doar pe numele unuia din proprietari danaistratescu danaistratescu Buna ziua, O familie sot - sotie au cumparat in 1969 un apartament. Pe contractul de cumparare figurau ambii. Pe vremea aceea, in 1969, la Administratia ... (vezi toată discuția)
Cum se plătește impozitul pentru imobilele aflate în partaj? adryst28 adryst28 Bună ziua! După divorț mie îmi vine sa plătesc impozitul pe teren (aprox.500ron) și fostei soții impozitul pt o garsonieră (aprox.100ron). Atât ... (vezi toată discuția)
Bună ziua, Împreună cu fosta soție deținem același apartament, ... iulian55 iulian55 Bună ziua, Împreună cu fosta soție deținem același apartament, aveam aceiași adresă, deci suntem coproprietari. Este normal ca impozitul pe apartament ... (vezi toată discuția)