avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 146 soluții astăzi
Forum Activitate ContSters27400

Activitate ContSters27400

Intr-o societate exista doua gestiuni: una la depozit, alta la sediu.
Din depozit se transfera marfa la sediu, pentru a fi facturata la vanzare.
Gestiunea s-a descarcat scriptic gresit, uneori. S-a descarcat marfa direct din depozit (iar nu de la sediu, cum era firesc). Astfel, la efectuarea unui inventar s-a constatat lipsa la depozit 3 saci, insa la sediu erau cei 3 saci in plus. Acelasi cod de produs, acelasi pret. Sau mai exista situatii in care exista risc mare de confuzii intre produse (de exemplu garnituri rotunde cu garnituri plate, ele avand acelasi pret...)
Codul fiscal spune ca lipsurile din gestiune (daca sunt gestiuni diferite) se considera livrare de bunuri. Astfel, inainte de a face compensarea (respectiv transferul inapoi in depozit), ma obliga sa platesc TVA.
Totusi, pentru ceea ce am vandut (de ex. cei 3 saci care sunt minus), eu am platit tva, conform facturii. De ce sa mai platesc o data?
Ma poate ajuta cineva, va rog?
Multumesc mult pentru toate raspunsurile !!
Am inteles, multumesc pentru raspuns.
Totusi astfel de mici accidente se pot intampla oricui.
Fiind folosita exclusiv pentru firma, masina nu ar trebui sa aiba CASCO?
Buna ziua!
Va rog sa ma ajutati intr-o problema care ar trebui sa tina de dreptul muncii.
Este vorba de o societate comerciala care detine un autovehicul folosit pentru transportul marfurilor intre sediul societatii si depozit.
Angajatul care face acest transport de obicei, s-a proptit in stalpul portii, cu respectivul autovehicul, in timp ce il parca. Nu exista asigurare CASCO, ca "costa prea mult" institutia.
Concluzie: angajatul este strans cu usa sa suporte reparatia din propriul buzunar.
(Ca fapt divers: este vorba de o suma substantiala, avand in vedere marca masinii)
In afara de faptul ca aici asigurarea CASCO ar fi fost de bun simt din partea angajatorului (ma refer la protectia salariatului si asigurarea conditiilor de munca), ma intreb, nu exista nicio norma legala care sa oblige societatea sa asigure masina folosita de angajati pentru firma? (evident RCA exista, este obligatorie, clar).
Pentru acest angajat deci, in acest caz, nu exista nicio protectie legala?

Multumesc mult!
Multumesc!
Asta inseamna ca va trebui calculata si taxa pe valoarea adaugata, aferenta preturilor de achiziite ale marfurilor lipsa. Calculata, raportata si platita.

Dragii mei, referitor la minusurile din gestiune, eu am urmatorul caz: gestionarul firmei a plecat intr-o zi, bine-merci, cu ceva marfa dupa el.
Pentru lipsa constatata la inventar, s-a dispus urmarire penala (cu tot tacamul, plangeri, declaratii etc)
Problema mea e urmatoarea: eu cum fac in contabilitate cu marfa lipsa? O pot mentine ca si valoare, intr-un analitic al lui 371 - "dosar penal", pana la solutionare?
(Nu stiu daca instanta va dispune recuperarea intregii sume a prejudiciului, de la gestionar)
Oricum, fara hotarare judecatoreasca, eu nu i-o pot imputa.
As dori sa fie totul in regula la inventar, in sensul ca pentru marfa lipsa, sa nu ma ia nimeni de la vreun control de urechi, ca n-as fi inregistrat corect lipsa in gestiune.
Societatea are ca obiect de activitate comert cu ridicata.
Ma puteti ajuta, va rog?


Răspuns la discuția minus inventar
Multumesc pentru monografie si pentru explicatii.
Eu am urmatorul caz: gestionarul firmei a plecat intr-o zi, bine-merci, cu ceva marfa dupa el.
Pentru lipsa constatata la inventar, s-a dispus urmarire penala (cu tot tacamul, plangeri, declaratii etc)
Problema mea e urmatoarea: eu cum fac in contabilitate cu marfa lipsa? O pot mentine ca si valoare, intr-un analitic al lui 371 - "dosar penal", pana la solutionare?
(Nu stiu daca instanta va dispune recuperarea intregii sume a prejudiciului, de la gestionar)
Oricum, fara hotarare judecatoreasca, eu nu i-o pot imputa.
As dori sa fie totul in regula la inventar, in sensul ca pentru marfa lipsa, sa nu ma ia nimeni de la vreun control de urechi, ca n-as fi inregistrat corect lipsa in gestiune.
Societatea are ca obiect de activitate comert cu ridicata.
Ma puteti ajuta, va rog?
Multumesc frumos pentru raspunsuri.
Intr-adevar am batut un pic campii cu imprumutul de la titular, dar acum m-am lamurit.
Ramane insa o problema modul de luare in calcul a stocului.
Am vazut un raport mai vechi (2005) de la un control fiscal in care (referitor la PFA) stocul de marfa de la sfarsitul anului era privit ca o cheltuiala si tratat ca atare (avand in vedere ce "zice" Codul fiscal: Art. 21. - (1) ...sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile). In cazul asta, situatia fiind deci privita si tratata fiscal favorabil contribuabilului, amaratului de PFA care nu intotdeauna stie ca... daca s-ar apuca sa tina contabilitate in partida dubla, ar trebui sa se foloseasca de 371 pentru marfa. El stie ca a platit, deci a cheltuit banii pe marfa pe care dupa ce ca n-a vandut-o, nici nu i se admite la deducere.
Totusi recomandarile specialistilor, dupa cum am vazut pe link-ul de mai sus ne indeamna sa nu privim iesirea de bani dati pe marfa ca pe o cheltuiala, atunci cand calculam impozitului pe venit.
Concluzia pe care o pot trage e ca organul fiscal va recalcula acest impozit in favoarea statului, pentru ca POATE, si va considera stocul meu de marfa fiind cheltuiala in avans. (am citi si am auzit diverse plangeri ca "a venit fiscul si mi-a scazut stocul de marfa din cheltuieli, mi-a recalculat impozitul si m-a pus sa platesc penalitati" - tot despre PFA-uri vorbesc).




Buna ziua,
Am mare nevoie de ajutor.
Sunt PFA cu activitate principala comert cu amanuntul.
Eu am gandit calculul impozitului pe venit astfel:
Anul N - stoc initial de marfa = 0
Din RJIP rezulta:
Venituri din vanzarea marfurilor (total incasari) = 20.000 lei
Total plati pentru achizitie marfa = 15.000 lei

La 31 decembrie N, ramane marfa in stoc in val de 5.000 lei.

Calcul venit net impozabil : 20.000 - 15.000 + 5.000 = 10.000 lei
la care se aplica 16 %...etc.

Dilemele mele apar in anul urmator
Astfel, in anul N+1

Stoc initial de marfa 5.000 lei

Din RJIP rezulta:

INCASARI PLATI

Venituri vanzare marfuri 36.000 lei
Imprumut entitate de la titular 4.000 lei
(fara dobanda)

Plati achizitie marfa 20.000 lei
Alte cheltuieli deductibile 10.000 lei
Alte cheltuieli nedeductibile 8.000 lei
-----------------------------------------------------------------------------------
Incasari-Plati 2.000 lei

La 31 dec N+1, c/val marfa in stoc 3000 lei

Calcul venit impozabil pe anul N+1
36.000 - 5000 (stoc initial) - 20.000 (pl. marfa) - 10.000 (ch. ded) + 3.000 (stoc final) = 4000 lei la care se aplica 16% cota impozit

Avand in vedere ca :
- una dintre conditiile care trebuie indeplinite de o cheltuiala pentru a fi deductibila este ca aceasta sa fie cuprinsa in cheltuielile exercitiului financiar al anului in curs, in care a fost platita
- valoarea stocului de 5000 din anul N, nu a fost dedusa la calculul venitului impozabil (in anul N)
mi s-a parut logic ca in anul N+1 sa nu fie nici impozitata . De aceea am scazut-o din venitul impozabil

In alta ordine de idei, imprumutul de la titular nu este un venit realizat din activitatea firmei (comercial).
Totusi pct. 52 din OMF 1040/2004 pentru aprobarea normelor privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabili, stipuleaza ca:

"Venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel: din totalul sumelor incasate, evidentiate in col. 5, respectiv 6, din Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse, si totalul sumelor platite, evidentiate in col. 7, respectiv 8, din Registrul-jurnal de incasari si plati, si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile, care se preia din centralizatorul cheltuielilor nedeductibile, acest centralizator intocmindu-se cu ajutorul unui document cumulativ."

NU STIU cum sa procedez. Daca incasarea imprumutului mi se impoziteaza considerandu-se venit, atunci de ce nu mi s-ar admite la deducere c/valoarea stocului de marfa care tot astfel ar putea fi asimilata cheltuielii?

Va rog sa imi spuneti parerile voastre, daca e bine sau nu cum am calculat venitul impozabil (pentru ca parerile celor de la fisc sunt impartite, in functie de cum le interpreteaza organul de control) si va rog sa ma corectati.
Multumesc.