Angajatorii ar trebui să se ferească să acorde unui salariat, pentru același concediu, atât vouchere de vacanță, cât și decontarea serviciilor turistice, sunt de părere specialiștii. De ce? Pentru că ambele beneficii au un regim fiscal preferențial și au, în esență, același scop, astfel că ar exista riscul ca autoritățile să ceară ulterior taxe suplimentare. Citește articolul
Trecerea la folosirea obligatorie a sistemului de stat pentru facturare electronică se face treptat, conform planului autorităților. Astfel, dacă acum sistemul e-Factura este folosit opțional numai în relația B2G, pentru achiziții publice, lucrurile se vor schimba de la 1 iulie 2022. La acel moment, folosirea e-Factura în relația B2G, pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse cu risc fiscal ridicat, va deveni obligatorie, cel puțin teoretic. În acest context, am întrebat specialiștii EY România despre problemele practice care pot apărea în procesul de implementare a facturării electronice de stat. Citește articolul
Companiile care comercializează, în relația business to business (B2B), legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi vor transmite facturile aferente prin sistemul e-Factura, reiese dintr-un ordin oficializat azi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, folosirea sistemului de stat pentru facturarea electronică în relația B2B va fi posibilă opțional de la 1 aprilie 2022 și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. Citește articolul
Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA. Citește articolul
Este exagerat ca dreptul de deducere a TVA-ului să fie condiționat de respectarea unor obligații de formă, cum ar fi reînregistrarea în scopuri de TVA, fără a verifica cerințele de fond, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz ce vizează România în mod direct. Este vorba de situația unei firme cu cod anulat de TVA căreia i s-a refuzat sistematic reînregistrarea și deducerea taxei pentru că administratorul său era asociat într-o altă firmă aflată în insolvență. Citește articolul
În momentul de față, legislația fiscală permite firmelor să scadă sponsorizările acordate cluburilor sportive, în anumite limite, din impozitul pe profit sau din impozitul micro. Cu toate acestea, companiile trebuie să fie foarte atente la cum procedează efectiv, pentru că, în urma unui control fiscal, se poate ajunge la reîncadrarea sponsorizării în activitate de reclamă sau publicitate, atrag atenția specialiștii NNDKP. Citește articolul
Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul
Ideea clasificării firmelor din România în funcție de riscul fiscal, în baza analizei de risc, a revenit recent în atenția publicului, după ce șefa Fiscului a declarat că anul acesta vom avea noutăți în domeniu. Cu această ocazie, venim astăzi cu chestiunile esențiale legate de stabilirea riscului fiscal în general, în urma analizei de risc, dar și cu lucrurile care pot atrage un risc fiscal mare în zona de TVA. Citește articolul
Deși au trecut mai bine de doi ani de când în legislație scrie că firmele și PFA-urile trebuie clasificate în funcție de riscul pe care-l prezintă, Fiscul încă n-a pus în aplicare această schimbare majoră în relația cu contribuabilii. Însă, conform declarațiilor recente ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), regulile urmează să fie definitivate în cursul acestui an. Citește articolul
Datele despre riscul fiscal al firmelor nu vor apărea pe site-ul Fiscului. Astfel reiese din Legea nr. 295/2020, care aduce anumite modificări Codului de procedură fiscală, printre care și prevenirea apariției unor asemenea informații pe pagina de internet a autorităților fiscale. Până la modificare, Codul de procedură fiscală prevedea că rezultatele analizei de risc, în privința clasei/subclasei de risc a unui contribuabil, urmau să fie publicate pe internet (deși, în practică, această măsură nici nu a ajuns să fie aplicată). Schimbarea vine în contextul în care inclusiv redacția avocatnet.ro a atras atenția, în 2019, asupra problemelor ridicate de publicarea unei astfel de informații, în special în ceea ce privește reputația firmelor vizate. Citește articolul