Practicile comerciale dintre producătorii din domeniul agroalimentar și marile lanțuri de retail au fost reglementate, de-a lungul timpului, prin intermediul mai multor acte normative, cel mai recent fiind Legea 81/2022, care a revoluționat interacțiunea dintre cele două părți. Actul normativ s-a dovedit, însă, o suprareglementare juridică, prin care legiuitorul român a limitat semnificativ libertatea de negociere a părților în ceea ce privește reducerile comerciale și financiare aplicate, precum și serviciile pe care marile lanțuri de retail le pot presta față de producători. Totodată, a creat noi obligații de documentare pentru entitățile vizate. Citește articolul
Dincolo de introducerea unui mecanism pentru combaterea speculei, Guvernul a stabilit recent că exploatarea poziției superioare de negociere este o practică de concurență neloială pentru care firmele riscă amenzi de până la 500.000 de lei. Citește articolul
Legea privind combaterea concurenței neloiale a fost modificată recent prin ordonanță de urgență, iar unul dintre aspectele vizate privește deciziile de sancționare contravențională date de Consiliul Concurenței. Concret, acestea pot fi puse în executare în 30 de zile de la comunicare, indiferent dacă sunt contestate sau nu. Citește articolul
Autoritățile vor putea să intervină, în timpul situațiilor de criză, pentru a combate specula în relația dintre companii (B2B) sau în relația dintre companii și consumatori (B2C), conform unei ordonanțe oficializate aseară de Guvern. Astfel, pentru specula pe timp de criză, companiile vor risca, începând din 20 iulie 2022, dacă mecanismul este activat prin hotărâre de Guvern, amenzi de până la 500.000 de lei. Citește articolul
Legea privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, adoptată recent, are multiple implicații juridice, inclusiv în privința disputelor care pot apărea ca urmare a aplicării noilor reglementări. Având în vedere că actul normativ interzice în mod explicit anumite practici utilizate în trecut de comercianții cu putere mare de negociere și sancțiuni semnificative pentru nerespectarea regulilor stabilite, este de așteptat ca numărul litigiilor să crească în perioada următoare. Care sunt soluțiile la care pot apela societățile pentru soluționarea disputelor? Citește articolul
Legea ce reglementează relațiile comerciale dintre furnizorii și cumpărătorii de produse alimentare și agricole (Legea 82/2022) interzice practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Aceasta are drept scop implementarea unui mecanism de protecție a furnizorilor în fața cumpărătorilor care au o putere de negociere mai mare. Dincolo de aspectele pozitive, legea conține o prevedere importantă care contravine prevederilor Codului Fiscal, și anume interzice cumpărătorului să utilizeze autofacturarea pentru astfel de produse, cu anumite excepții. Citește articolul
Relațiile comerciale dintre furnizorii și cumpărătorii de produse alimentare și agricole, care întrunesc anumite condiții, se derulează, începând din aprilie 2022, în baza Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care a fost adoptată pentru transpunerea la nivel național a Directivei europene 633/2019 (Directiva UTP). În principal, noul act normativ are drept scop implementarea unui mecanism de protecție a furnizorilor vulnerabili în raport cu întreprinderile cumpărătoare din cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care au o putere de negociere mare. Legea conține 25 de practici comerciale neloiale, șase practici condiționate de convenția anterioară prin clauze clare și lipsite de ambiguitate și sancțiuni semnificative pentru nerespectarea regulilor stabilite. Citește articolul
Țara noastră trebuia să dea o lege specială pentru interzicerea practicilor comerciale neloiale în sectorul agroalimentar până la 1 mai 2021, dar proiectul inițiat în acest sens încă se află în lucru la Parlament. Din acest motiv, Comisia Europeană a anunțat marți că a deschis o procedură de infringement în urma căreia România riscă sancționarea. Interdicțiile sunt gândite pentru a proteja fermierii și furnizorii mici și mijlocii de abuzuri. Citește articolul
Potrivit unui comunicat trimis luni de avocații de la Schoenherr pe adresa redacției, Consiliul Concurenței (CC) urmează să declanșeze o serie de investigații, pentru a identifica și sancționa practici de concurență neloială ale companiilor românești. Discutăm de aspecte precum stabilirea unor prețuri excesive sau refuzuri de livrare. În asemenea cazuri, CC poate să oblige firmele să înceteze asemenea practici. Dacă acestea nu acționează în consecință, Autoritatea poate aplica și amenzi de până la 10.000 lei. În același timp, există unele fapte pentru care se poate aplica, din prima, o amendă de până la 50.000 lei. Citește articolul