În ultimele zile ale anului trecut, Guvernul a modificat semnificativ regulile verificării documentare pe care o pot derula inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin OUG 188/2022. Din acest motiv, explicăm astăzi cum se derulează mai nou activitatea de desk audit a ANAF. Citește articolul
Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate. Citește articolul
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
Verificarea documentară (așa-numitul desk audit) este un tip de control fiscal care se derulează exclusiv de la distanță. Totuși, deoarece regulile acestuia erau destul de sumare, Guvernul a operat, prin OUG, mai multe modificări și clarificări la ele. Citește articolul
Regulile tuturor tipurilor de controale fiscale, ce sunt detaliate în Codul de procedură fiscală, suferă modificări importante printr-o ordonanță oficializată joi. Astfel, avem noutăți mai ales în privința inspecțiilor fiscale, dar vizate sunt și controalele antifraudă, verificările documentare, controalele inopinate și verificarea situației fiscale personale. Totodată, e bine de știut că mai multe măsuri ce erau incluse în forma de proiect au dispărut din forma oficială a ordonanței. Citește articolul
Recent, printr-o decizie definitivă, s-au suspendat, în instanță, efectele unei decizii de impunere emise de Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Fiscului. Conform specialiștilor D&B David și Baias, care au fost implicați în speță, judecătorii au procedat astfel pentru că au considerat că documentul emis de DGAF era nejustificat. Citește articolul
În strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2023 - 2025, ce a fost publicată marți, Ministerul Finanțelor dă câteva indicii despre planurile pe care le are Fiscul pentru controalele la contribuabili. În principal, autoritățile dau de înțeles că verificările fiscale se vor înmulți, multe dintre ele urmând să se deruleze de la distanță, și că acestea se vor axa în mod deosebit pe marii evazioniști. Citește articolul
Tot mai multe companii se pot trezi cu solicitări de documente de la reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fără să fie anunțate în prealabil despre desfășurarea unui control fiscal. Specialiștii avertizează că, în aceste cazuri, este vorba de obicei despre verificări documentare. Astfel, firmele trebuie să trateze solicitările cu maximă seriozitate, dacă nu vor să riște pierderea dreptului de a contesta eventualele decizii de impunere emise de ANAF în baza verificării documentare. Citește articolul
Atunci când vine vorba despre verificarea documentară derulată de la distanță de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), care este supranumită desk audit, avem în prezent mai multe probleme decât certitudini, așa cum reiese din spusele fiscaliștilor. Practic, vorbim de un tip de control reglementat sumar de care autoritățile se folosesc pentru a impune contribuabililor, pe repede înainte, sume suplimentare de plată. Iată ce e de știut acum despre verificarea documentară, tip de control fiscal pentru care sunt în pregătire unele ajustări prin OUG. Citește articolul
În plină criză pandemică, pe final de 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat un tip de control care i-a permis să-și deruleze de la distanță verificările la contribuabili. Deși verificarea documentară (numită și desk audit) exista deja în Codul de procedură fiscală, aceasta nu mai fusese folosită anterior. Ulterior, însă, pe măsură ce aceste verificări s-au înmulțit, fiscaliștii au început să observe că desk audit-ul are câteva probleme deloc de neglijat. Citește articolul