Începând cu iulie 2024, avem un salariu minim brut pe țară de 3.700 de lei, dar angajatorii plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 3.400 de lei, deoarece facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă este valabilă, în continuare, până la finalul anului curent. De-acum, însă, vorbim de 300 de lei netaxabili, care sunt incluși obligatoriu în salariul minim. Citește articolul
Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică mai multe formalități pe care angajatorii le au de îndeplinit în termenele prescrise de lege, respectiv modificarea salariului minim pentru cei plătiți la acest nivel, precum și raportarea modificării în Revisal. Citește articolul
Hotărârea prin care salariul minim brut va crește de la 1 iulie cu 400 de lei a fost adoptată azi de Guvern și a apărut tot azi în Monitorul Oficial. Potrivit datelor avansate de purtătorul de cuvânt al Guvernului la finele ședinței în care a fost adoptată hotărârea, la acest moment, circa 760.000 de salariați sunt plătiți la nivelul minimului. Citește articolul
Suma netaxabilă din salariul minim brut pe țară urmează să fie majorată, printr-un proiect de OUG adoptat joi de Executiv, de la 200 la 300 lei, în contextul în care în iulie 2024 se majorează minimul pe economie. Concret, pentru această sumă, angajatorii nu trebuie să plătească nici impozit pe venit, nici contribuții sociale. Citește articolul
Deși majorarea salariului minim nu poate avea efectul diminuării unor salarii nete, în contextul beneficiului de netaxare de câteva sute de lei are efectul de a crea unele inechități între salariați. Cu un beneficiu de netaxare mai mare cu 100 de lei de la 1 iulie, inechitatea se adâncește un pic mai mult. Citește articolul
Cu un nou salariu minim brut de la 1 iulie și un beneficiu de netaxare cu 50% mai mare, trebuie să ne uităm și la situația acelor angajați cărora le-au crescut salariile minime în ultimele câteva luni, ca urmare a prevederilor privind „salariile minime istorice” din Codul muncii. Celor cu salarii astfel majorate și care nu se situează acum dincolo de 3.700 de lei, angajatorii ar trebui negocieze cu lucrătorii să le majoreze salariile peste acest nivel, de la 1 iulie, sau e suficient să le crească la noul nivel minim garantat în plată? Cu noul beneficiu de netaxare în calcul și cu dezideratul de a nu crește salarii brute care să antameze diminuări ale netului, angajatorii sunt puși, iarăși, în fața unor calcule mult prea dificile decât ar fi fost necesar. Citește articolul
O propunere legislativă recent înregistrată la Senat propune corectarea legislației referitoare la salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceasta pentru că, în momentul de față, prevederile aflate în vigoare nu fac nicio referire la asistenții personali, astfel că salarizarea acestora nu beneficiază de majorări salariale oferite în martie personalului din sănătate și asistență socială. Citește articolul
Majorarea salariului minim brut pe țară de două ori în cursul anului 2023 a condus la apariția unei mari nedumeriri în practică pentru persoanele fizice care obțin venituri independente. În acest context, Guvernul a venit cu o confirmare oficială că persoanele fizice se raportează la salariul minim de 3.000 lei pentru a vedea dacă și ce contribuții sociale au de plătit pentru veniturile din 2023, la termenul din 25 mai 2024. Citește articolul
Obligația de a majora salariile minime după 24 de luni în care au fost „înghețate” trebuie respectată și nu există sancțiuni imediate pentru nerespectarea acestei obligații, ci doar sancțiuni pentru nerespectarea dispozițiilor date de inspectori. Aceștia pot dispune măsuri și amenzi ulterior, în cazul în care angajatorii nu respectă obligația de majorare salarială, dar măsurile vor dispune raportat la momentul constatării neconformității, explică Inspecția Muncii. Citește articolul
Inspectorii de muncă nu pot interveni în cadrul negocierilor privind stabilirea salariului, dar pot sancționa pasivitatea angajatorului în fața obligației de a majora salariile minime mai vechi de 24 de luni. Ca atare, inspectorii nu pot decide dacă o majorare reprezintă o respectare a obligației și o alta, nu. Cu toate acestea, Inspecția Muncii ne-a indicat dezideratul de a se ține cont de nivelul netului avut anterior majorării, dat fiind că există acel beneficiu de netaxare care încurcă puțin calculele. Citește articolul