Specialiștii sunt de părere că introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) a transformat grupurile de impozit pe profit într-o facilitate inutilă, cel puțin acolo unde firmele trebuie să achite IMCA. Însă sistemul consolidării fiscale era dezavantajos și pentru că nu permitea preluarea pierderilor anterioare intrării într-un grup fiscal. În aceste condiții, autoritățile ar trebui să ajusteze regulile grupurilor de impozit pe profit dacă vor să le transforme din nou într-un instrument util. Citește articolul
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
Introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, începând din 2024, are efecte importante atunci când vine vorba de grupurile de plătitori de impozit pe profit, sunt de părere specialiștii de la Nowium. Astfel, dacă autoritățile nu adaptează regulile consolidării fiscale, grupurile de impozit pe profit nu vor mai fi prea atractive pentru marile firme. Citește articolul
După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul
Pentru anul fiscal 2023 nu există modificări ale Codului fiscal care să impună actualizarea declarațiilor 101 (cea obișnuită și cea folosită de grupurile de impozit pe profit), a atenționat, printr-un comunicat recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Prin urmare, firmele folosesc în 2024 forma actuală a formularelor. Citește articolul
Începând din 2024, pierderile fiscale din anii anteriori pot fi recuperate numai parțial de către plătitorii de impozit pe profit. Totodată, recuperarea pierderilor trebuie făcută într-o perioadă mai scurtă decât până acum. Schimbările sunt valabile inclusiv pentru grupurile fiscale de plătitori de impozit pe profit. Citește articolul
O serie de beneficii fiscale prevăzute în Codul Fiscal pot asigura o mai bună structurare a cash flow-ului și a impozitelor datorate către bugetul de stat, dacă ar fi aplicate, total sau parțial, în funcție de profilul și domeniul de activitate. Beneficiile fiscale se pot clasifica în trei mari categorii, după impozitele asupra cărora au impact, în sensul reducerii bazei de impozitare la calculul acestora. Citește articolul
Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții. Citește articolul
2023 este un adevărat an de turnură în activitatea companiilor din România, având în vedere reducerea numărului de plătitori de impozit micro și creșterea numărului de plătitori de impozit pe profit, în urma modificărilor fiscale introduse prin OG 16/2022. Din acest motiv, companiile ar trebui să aibă în vedere, pentru anul 2024, intrarea într-un grup de plătitori de impozit pe profit, ce permite compensarea pierderilor cu profiturile pentru a plăti un impozit mai mic statului. Astfel, prin prezentul articol expunem principalele aspecte privind constituirea unui grup fiscal și sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit. Citește articolul
Ce arată practica la momentul actual, după mai bine de un an de la apariția consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit? Istoria pe această speță este una relativ recentă în România, fiind o măsură aplicabilă de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrării în vigoare a legislației aferente arată că măsura nu este utilizată pe scară largă, deși facilitatea a fost îndelung așteptată în România și aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg să raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, în detrimentul raportărilor individuale. Citește articolul