Bunã ziua,
Vreau sã vã spun cã, astãzi, am aprobat în ºedinþa de guvern regulamentul privind aplicarea legilor proprietãþii, întrucât pachetul legilor proprietãþii, mult aºteptat de populaþie, depinde de hotãrârea de guvern adoptatã astãzi.
Aº vrea sã vã spun câteva elemente de noutate ºi sã mã adresez, prin intermediul dumneavoastrã, celor interesaþi.
Mai întâi, vreau sã amintesc cã termenul de depunere a cererilor prin care se solicita terenuri agricole ºi forestiere, proces demarat la 22 iulie, este de 60 de zile, respectiv pânã în 22 septembrie. De aceea, pe toþi cei interesaþi, conform noilor legi referitoare la proprietatea funciarã, îi rugãm sã se adreseze comisiilor comunale pentru a-ºi clarifica situaþia. În momentul de faþã, având hotãrârea de guvern, o sã trimitem ºi noi prefecturilor recomandãrile pentru înfiinþarea comisiilor judeþene ºi locale, pentru nominalizarea celor care fac parte din aceste comisii.
De asemenea, un al doilea termen foarte important se referã la cei care trebuie sã aibã un acord - proprietarii de terenuri de sub vii, de exemplu, livezi de pomi sau de sub luciu de apã ºi proprietarii de investiþii care au cumpãrat aceste obiective. Legea prevede ca proprietarul investiþiei sã despãgubeascã, la valoarea de piaþã, pe cel care a avut teren ºi îl solicitã. În termen de 90 de zile, ei trebuie sã ajungã la un acord, la o înþelegere. Dacã nu, cel care a avut teren va solicita comisiei retrocedare în altã parte sau despãgubiri.
Aº vrea sã vã mai spun cã acest hotãrâre de guvern, acest regulament simplificã foarte mult lucrurile, pentru cã se dau termene comisiilor locale ºi judeþene. Vã dau câteva exemple: avem termene de 10 zile pentru cei care sunt recunoscuþi de toþi vecinii funciari ºi terenul nu este ocupat sã poatã fi puºi în posesie. Sau 45 de zile este perioada pentru rezolvarea problemelor de cãtre o comisie localã, comunalã, care trebuie sã facã analiza ºi sã o trimitã spre validare la comisia judeþeanã. Dupã validare, vã dau un alt exemplu, 30 de zile este termenul în care trebuie puºi în posesie proprietarii de pãduri. Dupã cum se observã din hotãrârea de guvern, aceste comisii au obligaþii active, ele nu trebuie sã stea doar sã centralizeze cereri, ci sã soluþioneze anumite probleme, sã cearã date de la Arhivele Statului, de la Agenþia Domeniilor Statului º.a.m.d., pentru a întregi documentaþia necesarã eliberãrii titlurilor de proprietate.
Vreau sã vã spun cã sunt ºi sancþiuni în ceea ce priveºte nerespectarea legilor privind calendarul de retrocedare, amenzi drastice, de pânã la 300 de milioane vechi, pentru acei membri ai comisiei care nu respectã calendarul ºi prevederile legislative. De asemenea, pentru instituþii ale statului care nu pun la dispoziþia oamenilor documentaþie - mã refer aici la Arhivele Statului, la Agenþia Domeniilor Statului, la Regia Pãdurilor ºi alte instituþii care au documente de arhivã - sunt amenzi între 50 ºi 100 de milioane lei. Sperãm sã nu ajungem aici dar sunt prevederi foarte clare în regulamentul de aplicare. de asemenea vreau sã vã spun
Ca o noutate, în comisiile judeþene am prevãzut sã participe ca membri reprezentanþi ai asociaþiilor de proprietari de terenuri agricole ºi forestiere precum ºi reprezentanþi ai administratorilor privaþi. De exemplu, în domeniul forestier sunt structuri silvice private iar reprezentanþii lor vor face parte din aceste comisii judeþene.
De asemenea, am simplificat procedurile în aºa fel, încât sã putem accelera acest proces de retrocedare. Hotãrârea de guvern explicã aproape fiecare articol, acolo unde este cazul, spre a fi pe înþelesul celor care aplicã legea referitoare la proprietate.
Doresc sã vã aduc aminte cã noi am înfiinþat, prin lege, acea autoritate ale cãrei atribuþii se referã la urmãrirea aplicãrii legilor proprietãþii. Deocamdatã, aceasta urmãreºte aplicarea legii 10 dar, zilele viitoare, printr-o hotãrâre de guvern, vom prevedea un departament ºi pentru legile funciare în cadrul acestei autoritãþi, care va fi aici în subordinea primului-ministru ºi va urmãri modul de respectare a calendarului de punere în posesie, în teritoriu.
Sunt ºi alte lucruri concrete care explicitate foarte clar: este vorba de 59 de anexe la care facem referire ºi sperãm ca, în momentul de faþã, sã dãm startul punerilor în posesie.
Adresez, cu aceastã ocazie, un apel prefecþilor, primarilor sã se implice în nominalizarea membrilor comisiilor.
Tot aici fac o parantezã ºi vã spun cã sunt reprezentanþi ai proprietarilor, ai celor care solicitã 2 pânã la 4 reprezentanþi aleºi de adunãrile publice ºi nominalizaþi în aceste comisii. Rugãmintea noastrã este sã se implice, pentru cã aceastã perioadã de varã ne permite sã lucrãm faza de teren, sã trecem la punerea în posesie ºi sã rezolvãm problemele. Este o acþiune cu mare responsabilitate pregãtitã de guvern iar noi sperãm sã o ducem la bun sfârºit, pentru cã foarte mulþi oameni aºteaptã clarificãri în acest domeniu.
Dupã cum ºtiþi, în pachetul legilor proprietãþii sunt ºi alte câteva prevederi. Mi-aº permite sã atenþionez, aici, cã modificarea Codului Penal în ceea ce priveºte proprietatea trebuie sã punã în gardã pe anumiþi avizaþi care, în momentul de faþã, au tulburãri de posesie. De exemplu, tulburarea de posesie, încãlcarea proprietãþii este pedepsitã, conform legii în vigoare, cu închisoare de la 1 la 7 ani, pedeapsã neaplicatã pânã în momentul de faþã. Prin modificãrile care le-am adus la Codul Penal, noi am avut în vedere sã descurajãm pe cei certaþi cu legea, care încalcã terenul altcuiva. Este vorba inclusiv despre extinderea înþelesului de legitimã apãrare - ºi aici ne referim ºi la spaþii delimitate clar, înþãruºate sau închise cu garduri. Astfel, orice acþiune care vine în sprijinul apãrãrii proprietãþii sau pentru respingerea unor ofensive urmeazã sã fie interpretatã drept legitimã apãrare ºi în cazul terenurilor, nu doar în cel al spaþiilor închise, cum era pânã acum. Sunt douã prevederi de modificare a Codului Penal extrem de sensibile ºi cred cã populaþia trebuie sã fie foarte atentã, pentru cã legislaþia pe care noi am elaborat-o este în direcþia respectãrii proprietãþii private în România.
Reporter: La câte persoane v-aþi /.../ ºi spuneaþi cã sunt multe persoane interesate?
Dl. Gheorghe Flutur : Din estimãrile pe care noi le-am fãcut, vorbim aici de suprafeþe, estimãm cca. 500 de mii hectare de teren agricol ºi aproape 2 milioane hectare forestier, care vor face obiectul retrocedãrii, conform noului pachet.
Reporter. Care este termenul de depunere a cererilor?
Dl. Gheorghe Flutur : De 60 de zile, de la apariþia în Monitorul Oficial a Legii Nr. 247, respectiv din 22 iulie pânã în 22 septembrie.
Reporter: 22 septembrie, în condiþiile în care comisiile trebuie reorganizate?
Dl. Gheorghe Flutur : În momentul de faþã am dat startul reorganizãrii comisiilor locale ºi judeþene.
Reporter: Domnule ministru, poate sau nu poate sã fie publicatã în Monitorul Oficial, fãrã semnãtura ministrului Finanþelor, Hotãrârea de suplimentare a fondului de subvenþionare pentru cumpãrarea de maºini agricole ?
Dl. Gheorghe Flutur : Din câte cunosc, da, pentru cã este vorba de un act normativ care trebuie dus la îndeplinire de cãtre Ministerul ºi ministrul având aceastã responsabilitate, respectiv de cãtre Ministerul Agriculturii. Fondurile sunt din bugetul Ministerului Agriculturii, nu din altã parte ºi, din ceea ce ºtiu eu, Legea de organizare a guvernului prevede acest lucru în mod expres.
Reporter: Domnule ministru, ce înseamnã legitimã apãrare în cazul terenului? Suprafaþa, mã refer.
Dl. Gheorghe Flutur : Legitima apãrare a fost definitã în Codul Penal ca referindu-se - în ceea ce priveºte interpretarea - doar la spaþii închise, or, acum, am extins-o ºi la suprafeþe de teren agricol ºi forestier. Sigur cã nu este de dorit acest lucru, important este sã ºtie cei certaþi cu legea cã proprietatea privatã trebuie respectatã în România ºi, în acest context, vreau sã vã aduc aminte cã au fost foarte multe situaþii - încãierãri sau abuzuri asupra proprietarilor - semnalate inclusiv de presã.
Reporter : Ce se întâmplã cu cei care, de exemplu, au avut pãmânt înainte ºi au intrat în altã lege /.../?
Dl. Gheorghe Flutur : Vreau sã precizez cã nu vor fi afectaþi. Cei care, în baza legilor 18, 169, 1 sau 400, au primit în mod legal teren, chiar pe altã suprafaþã, nu vor fi afectaþi. Este vorba de revocare doar acolo unde se dovedeºte clar cã vechiul proprietar a cerut terenul, a depus cerere ºi nu a primit. În paralel, a solicitat ºi altcineva, care nu avea dovezi, ºi acela a primit. Aici este vorba de o acþiune de revocare. În rest, toþi cei care au primit de bunã credinþã sã stea liniºtiþi, pentru cã nu afectãm punerile în posesie de pânã acum.
Vã mulþumesc!
Comentarii articol (2)