E adevărat că Regulamentul general privind prelucrarea datelor personale (GDPR) prevede un drept la ștergerea datelor pe care ni le prelucrează unele firme, cu atât mai mult în cazul în care le prelucrează ilegal (fără consimțământ ori alt temei). Dar nici acest drept la ștergere nu poate fi interpretat ca ceva absolut, așa cum punctam în acest material, pentru că există anumite condiții în care poate fi utilizat.
În jurul datei de 25 mai, când acest GDPR a intrat în vigoare, mulți s-au grăbit să spună că se pot șterge datele împrumutaților de la Biroul de Credit, la cererea lor. Lucrurile nu stau chiar așa, după cum a explicat recent pentru redacția noastră chiar responsabilul cu protecția datelor numit de Biroul de Credit, Simona Dima (de altfel, recent, chiar directorul Biroului sublinia că în spațiul public s-a răspândit o idee greșită pe acest subiect): fără ca banca să fie de acord, nu se pot șterge datele din sistem.
"Dreptul la ștergere nu este o noutate adusă de Regulamentul (UE) 2016/679. Cu toate acestea, vă menționăm faptul că, începând cu data de 25.05.2018, persoanele vizate pot solicita ștergerea datelor, ca și până acum, Participantului (creditorul în cauza) care le-a înregistrat cu informații în Sistemul Biroului de Credit", e precizat responsabilul într-un răspuns pentru avocatnet.ro.
Când poți cere băncii ștergerea datelor de la Biroul de Credit
Simona Dima a punctat că cel interesat poate cere creditorului său ștergerea datelor, fără întârzieri nejustificate, în următoarele situații: "datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate; persoana vizata se opune prelucrării și nu există motive legitime care să prevaleze (dreptul la opoziție prevăzut de GDPR); datele au fost prelucrate ilegal; datele trebuie șterse pentru îndeplinirea unei obligații legale a Participantului".
Persoana vizată poate să-și exercite acest drept fie prin accesarea securizată a site-ului Biroului de Credit, fie personal sau pe cale electronică, la creditorul/potențialul creditor. "Solicitarea de ștergere date înregistrată pe site-ul Biroului de Credit va fi trimisă direct către Participantul (creditorul - n.red.) care a înregistrat datele și, în condițiile în care acesta apreciază că solicitarea este întemeiată, va șterge datele înregistrate, în mod direct, din Sistemul Biroului de Credit", a mai precizat Simona Dima, responsabilul cu protecția datelor al acestei societăți.
Comentarii articol (7)