În Biroul de Credit nu ajung doar restanțierii, ci toți cei care solicită sau chiar obțin un credit, inclusiv garanții. Deși nu e o instituție sau o autoritate a statului, ci o entitate privată (o societate pe acțiuni), aceasta reprezintă un organism centralizator al acestor date, căreia băncile i se adresează atunci când vor să vadă situația celui care le cere un credit - ce alte credite mai are la alte instituții bancare, dacă e restanțier ș.a.m.d.. Odată cu venirea GDPR-ului (Regulamentul european pentru protecția datelor personale), mulți au contestat modul în care sunt prelucrate datele personale de Birou pentru realizarea scopurilor pe care le urmărește - alții au contestat prelucrarea cu totul.
Biroul este adesea „o sperietoare” pentru datornici, în special pentru cei care vor să ia mai multe împrumuturi, pentru că datele pe care le conține despre aceștia sunt un factor decisiv adesea în refuzul unei noi creditări. Din acest motiv, dar nu numai, datornicii vor să șteargă prezența lor din Biroul de Credit, apelând la firme sau profesioniști care le promit garanția ștergerii din baza de date. Doar că acest lucru nu e mereu posibil. Solicitări în sensul ștergerii din Biroul de Credit sunt adresate inclusiv celor de la Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB), dar nu mai mult de nouă din zece astfel de solicitări pot fi onorate.
„Din păcate, soluționarea acestor cereri nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, așa cum se întâmplă, de regulă, în cadrul procedurii de conciliere. CSALB trimite cererile primite către instituția de credit sau către instituția financiară nebancară, iar aceasta pot doar să verifice corectitudinea înregistrării consumatorului în această bază de date. Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect ștergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci și IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt soluționate amiabil, după sesizarea CSALB. Din aceste motive, recomandăm consumatorilor să se adreseze direct băncilor și IFN-urilor pentru solicitări care vizează Biroul de Credit și să evite intermediarii care promit sau garantează succesul radierii acestor înregistrări”, transmitea CSALB în 2021. Într-un material apărut acum ceva vreme, redacția avocatnet.ro prezenta faptul că CSALB nu se ocupă cu ștergerea datelor de la Biroul de Credit, ci poate cel mult să ajute cu conciliere în situația corectării unor date înscrise greșit.
Mai mult decât atât, CSALB avertizează asupra condițiilor în care consumatorii semnează contractele cu aceste firme, din care omit să citească despre clauze care, într-un final, îi obligă să scoată bani din buzunar sub forma unor comisioane.
„Asistăm la un fenomen care este deja foarte păgubos pentru mulți consumatori. Sunt pe piață câteva firme care promit radierea înregistrării în Biroul de Credit, iar apoi se îndreaptă în instanță împotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de aceștia prin contracte care prevăd onorariile acestor intermediari", spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Cei care vor să ceară ștergerea din Biroul de Credit ar trebui să știe, înainte de a plăti pe cineva să facă asta pentru ei, câteva lucruri importante:
1) Ștergerea din Biroul de Credit e o chestiune ce poate fi cerută direct băncilor sau IFN-urilor, așa cum subliniază și CSALB. Iar asta nu presupune costuri.
2) Nu se poate obține întotdeauna ștergerea din Biroul de Credit, ci doar atunci când datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate, persoana vizată se opune prelucrării și nu există motive legitime care să prevaleze (dreptul la opoziție prevăzut de GDPR), datele au fost prelucrate ilegal sau trebuie șterse pentru îndeplinirea unei obligații legale a Participantului.
3) Băncile și IFN-urile trebuie să ne anunțe cu privire la transmiterea datelor noastre la Biroul de Credit, cu atât mai mult atunci când e vorba de transmiterea unor date negative. Dacă ne trezim raportați la Biroul de Credit, chiar cu date inexacte, putem sesiza aceste nereguli băncilor, pentru corectare/ștergere, iar, în subsidiar, Autorității de Protecția Datelor (dar numai după ce am încercat o discuție cu banca sau IFN-ul).
4) Orice persoană poate solicita, direct la Biroul de Credit sau prin intermediul băncii la care a făcut solicitarea sau a obținut creditul, informații despre datele sale personale înregistrate în baza de date a Biroului de Credit.
5) Responsabile pentru corectitudinea datelor transmise către Biroul de Credit sunt instituțiile care le preiau de la client și le transmit către baza de date (deci, băncile și IFN-urile), nu Biroul de Credit. De asemenea, Biroul nu are dreptul de a modifica datele personale înregistrate în baza de date, acest drept fiind rezervat instituțiilor care transmit datele - adică băncile și IFN-urile.
Comentarii articol (2)