Luand in considerare ca un criteriu determinant in stabilirea obiectivelor si strategiilor guvernamentale este cel al concordantei cu responsabilitatile pe care Romania si le-a asumat prin semnarea acordurilor de imprumut cu organismele financia re internationale, Guvernul trebuie sa promoveze un set coerent de politici macroeconomice si masuri de mentinere a stabilitatii financiare a tarii, care sa asigure in acest an o executie bugetara prudenta, restrictiva si echilibrata. Avand in vedere neregularitatile constatate de Curtea de Conturi cu privire la anumite zone de utilizare a fondurilor publice si recomandarile acestei institutii, se impune adoptarea unor masuri legislative a caror aplicare sa conduca la o utilizare judicioasa a fondurilor publice. Pentru marirea transparentei utilizarii fondurilor publice este necesara instituirea unor reglementari in domeniul aprobarii bugetelor de venituri si cheltuieli ale unor entitati publice. Tinand cont de necesitatea reglementarii cadrului normativ national pentru utilizarea sumelor rambursate Romaniei potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului in ceea ce priveste anumite dispozitii referitoare la gestiunea financiara pentru anumite state membre care se confrunta cu dificultati grave sau sunt amenintate de astfel de dificultati cu privire la stabilit atea lor financiara, ceea ce va conduce la cresterea gradului de absorbtie a fondurilor structurale, intrucat aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. I. -
(1) Autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome care au in structura organizatorica personal propriu de specialitate juridica nu pot achizitiona servicii juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare

(2)
In situatii temeinic justificate, in care activitatile juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare, necesare autoritatilor si institutiilor publice prevazute la alin. (1), nu se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat in aceste entitati, pot fi achizitionate servicii de aceasta natura, in conditiile legii, numai cu aprobarea:
a) ordonatorilor principali de credite pentru autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice centrale;
b) consiliilor locale, consiliilor judetene sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru autoritatile si institutiile publice ale administratiei publice locale

(3)
In situatii temeinic justificate, in care activitatile juridice de consultanta, de asistenta si/sau de reprezentare, necesare societatilor nationale, companiilor nationale si societatilor comerciale, precum si regiilor autonome prevazute la alin. (1), nu se pot asigura de catre personalul de specialitate juridica angajat in aceste entitati, pot fi achizitionate servicii de aceasta natura, in conditiile legii, numai cu aprobarea si mandatarea reprezentantilor statului sau unitatilor administrativ-teritoriale in organele de conducere ale acestora:
a) de catre ordonatorul principal de credite coordonator, in cazul celor la care statul este actionar integral sau majoritar;
b) de catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru cele la care unitatile administrativ-teritoriale detin integral sau majoritar capitalul social.

Art. II. -
(1) Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia sa dispuna masurile necesare in vederea diminuarii cu 30% a cheltuielilor de protocol si a cheltuielilor cu deplasarile in strainatate in semestrul II al anului 2012, fata de cheltuielile de aceasta natura efectuate in semestrul II al anului 2011

(2)
Fac exceptie de la diminuarea prevazuta la alin. (1) urmatoarele cheltuieli:
a) cheltuielile de protocol si cheltuielile cu deplasarile in strainatate aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile;
b) cheltuielile cu deplasarile in strainatate aferente participarii fortelor armate la misiunile prevazute la art. 2 din Legea nr. 121/2011 privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman;
c) cheltuielile cu deplasarile in strainatate ale politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare care desfasoara misiuni in cadrul fortelor de mentinere a pacii;
d) cheltuielile cu deplasarile elevilor si profesorilor la olimpiadele si concursurile internationale;
e) cheltuielile cu deplasarile in strainatate aferente personalului specializat cu asigurarea protectiei demnitarilor romani pe timpul cat acestia se deplaseaza in strainatate;
f) cheltuielile aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 90/2012 privind organizarea in perioada 1-14 iulie 2012 la Bucuresti a celei de-a 11-a reuniuni a Conferintei partilor contractante la Conventia asupra zonelor umede de importanta internationala, in special ca habitat al pasarilor acvatice.

Art. III. -
(1) Din fondurile publice nu pot fi achizitionate tiparituri si alte bunuri pentru actiunile de reprezentare si protocol, precum si pentru zile festive, inclusiv zile aniversare

(2)
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), tiparituri si alte bunuri pentru actiuni de reprezentare si protocol, precum si pentru zile festive, inclusiv zile aniversare, pot fi achizitionate pentru actiunile:
a) organizate, in conditiile legii, la nivelul presedintelui Romaniei, presedintelui Senatului, presedintelui Camerei Deputatilor, primului-ministru, viceprim-ministrului, presedintelui Curtii Constitutionale, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, presedintelui Curtii de Conturi, ministrilor, ministrilor delegati si celorlalti conducatori ai institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale cu rol de ordonator principal de credite;
b) aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile aprobate in conditiile legii;
c) finantate din donatii si sponsorizari in conditiile legii

(3)
Societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome, de subordonare centrala si locala, care au inregistrat pierderi sau au primit subventii din fonduri publice in anul precedent, nu pot achizitiona tiparituri si alte bunuri pentru zile festive, inclusiv zile aniversare.

Art. IV. -
(1) Ministrii, ministrii delegati, secretarul general al Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat, personalul incadrat in functii asimilate acestora, primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, consilierii locali, precum si inaltii functionari publici, pe perioada deplasarilor in strainatate, pot fi insotiti de cel mult doua persoane

(2)
In cazul deplasarilor in strainatate, altele decat cele prevazute la alin. (1), delegatiile ministerelor, Secretariatului General al Guvernului, institutiilor publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor, institutiilor si autoritatilor publice ale administratiei publice locale pot fi alcatuite din maximum doua persoane

(3)
Se excepteaza de la prevederile alin. (1) si (2) deplasarile:
a) la institutiile Uniunii Europene si ale NATO;
b) la reuniunile sau intalnirile in cadrul initiativelor regionale de cooperare internationala;
c) la misiuni, exercitii, antrenamente, ceremoniale si activitati conexe organizate in afara teritoriului statului roman, efectuate de personalul fortelor armate si de politisti;
d) la reuniunile de cooperare transfrontaliera;
e) la misiuni in cadrul fortelor de mentinere a pacii, efectuate de politisti si functionari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
f) la olimpiadele si concursurile internationale, efectuate de elevi si profesori;
g) efectuate in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile

(4)
In cazuri temeinic justificate, la propunerea ordonatorilor principali de credite, majorarea numarului de persoane prevazut la alin. (1) si (2) se poate aproba astfel:
a) de catre primul-ministru sau viceprim-ministru, pentru ministrii, ministrii delegati, secretarul general al Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat, personalul incadrat in functii asimilate acestora, inaltii functionari publici, precum si pentru delegatiile alcatuite din specialisti din cadrul ministerelor, Secretariatului General al Guvernului, institutiilor publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor;
b) de catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru primari, viceprimari, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, consilierii locali, precum si pentru delegatiile alcatuite din specialisti din cadrul institutiilor si autoritatilor publice ale administratiei publice locale.

Art. V. -
(1) Autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, li se interzice efectuarea de cheltuieli pentru achizitionarea si/sau elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate si a altor studii aferente obiectivelor de investitii, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) daca in ultimii 5 ani bugetari au fost intocmite si inregistrate in contabilitate studii avand acelasi obiect; in aceasta situatie se procedeaza la actualizarea studiilor existente;
b) daca obiectivul de investitii publice nu va putea fi inclus in programul de investitii publice in anul bugetar urmator in conditiile prevazute la alin. (4)

(2)
In cazuri temeinic justificate, achizitiile prevazute la alin. (1) se pot realiza cu aprobarea Guvernului, prin memorandum initiat de ordonatorul principal de credite in cazul autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice centrale, sau, dupa caz, cu aprobarea consiliilor locale, consiliilor judetene ori Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in cazul autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice locale

(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) si (2) studiile intocmite in vederea accesarii de fonduri externe nerambursabile, precum si cele finantate din fonduri externe rambursabile

(4)
In programul de investitii publice vor fi introduse doar acele obiective/proiecte sau categorii de investitii noi a caror finantare poate fi asigurata integral, conform documentatiilor tehnico-economice aprobate, in limitele de cheltuieli stabilite potrivit cadrului multianual de cheltuieli pe termen mediu si/sau strategiei fiscal-bugetare aprobate potrivit Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, si a proiectului de buget multianual aprobat potrivit Legii privind finantele publice locale nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia obiectivelor/proiectelor sau categoriilor de investitii a caror finantare este asigurata din fonduri externe nerambursabile, precum si din fonduri externe rambursabile.

Art. VI. - Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 856 din 5 decembrie 2011, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 11, litera c) se abroga.
2. La articolul 12, alineatul (6) se abroga.
3. La articolul 16, alineatul (3) se abroga.

Art. VII. - Ordonanta Guvernului nr. 21/2011 privind infiintarea Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 623 din 1 septembrie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 8/2012, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
Art. 3. - Cheltuielile A.M.T.B. se finanteaza integral de la bugetul de stat.”

2. Articolul 111 va avea urmatorul cuprins: „Art. 111 -
(1) A.M.T.B. poate desfasura activitati de asistenta tehnica, avizare, autorizare, consultanta si alte activitati economice in domeniul transportului public de calatori. Tarifele aferente prestarii acestor activitati se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii
(2) Sumele obtinute din prestarea activitatilor prevazute la alin. (1) constituie venituri ale bugetului de stat.”

Art. VIII. - Articolul 9 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2001 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii „C.N.I.” - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 117/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 9. -
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al C.N.I. se aproba prin hotarare a Guvernului
(2) Programele de interes public sau social in domeniul constructiilor, a caror finantare se asigura prin bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului si care vor fi derulate prin C.N.I., se aproba prin hotarare a Guvernului.”

Art. IX. - Legea nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 740 din 21 octombrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 15, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „d) avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli si aproba bilantul A.N.L.;”.

2.
La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: „(3) Bugetul de venituri si cheltuieli al A.N.L. se aproba anual prin hotarare a Guvernului.”

Art. X. - Articolul 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2003 pentru infiintarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome „Administratia Nationala a Drumurilor din Romania”, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 694 din 3 octombrie 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 47/2004, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 11. - Veniturile C.N.A.D.N.R. se utilizeaza dupa cum urmeaza:
a) veniturile proprii se utilizeaza pentru proiectarea, repararea, administrarea, intretinerea si exploatarea infrastructurii rutiere, inclusiv pentru plata contravalorii lucrarilor suplimentare rezultate in urma schimbarii solutiilor tehnice si/sau constructive si a exproprierilor aferente acestora, pentru finantarea investitiilor, pentru rambursari de credite, plati de dobanzi si de comisioane, precum si pentru acoperirea integrala a cheltuielilor de administrare si functionare a companiei;
b) fondurile externe nerambursabile se utilizeaza pentru intretinerea, asistenta tehnica, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea si constructia infrastructurii rutiere, in conformitate cu prevederile contractelor/memorandumurilor de finantare;
c) fondurile din credite interne si externe se utilizeaza pentru proiectarea, repararea, intretinerea, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea si constructia infrastructurii rutiere; contractarea de credite in nume propriu de catre C.N.A.D.N.R. se aproba de catre Guvern prin memorandum;
d) alocatiile de la bugetul de stat se utilizeaza pentru reabilitarea autostrazilor si drumurilor nationale, proiectarea, repararea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si constructia de autostrazi si drumuri nationale, intretinerea infrastructurii rutiere, inclusiv pentru rambursari de credite, de plati de dobanzi si de comisioane, precum si pentru plata sumelor stabilite prin hotararile judecatoresti avand ca obiect realizarea obiectivelor de investitii finantate de la bugetul de stat.”

Art. XI. - La articolul 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de aparare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 din 28 iunie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 44/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul continut:
Art. 10. -
(1) In perioada in care salariatii incadrati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata la operatorii economici din industria de aparare nu desfasoara activitatea de baza din lipsa de comenzi sau de contracte legate de productia ori comertul cu armament, munitie si material de razboi, beneficiaza de sume acordate de la bugetul de stat, in vederea acoperirii drepturilor salariale si a contributiilor de asigurari sociale datorate de angajator, numai daca desfasoara activitatile indisolubil legate de productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi, stabilite prin hotarare a Guvernului.”

Art. XII. - Articolul 131 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 7 decembrie 1993, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga.

Art. XIII. - Alineatul (8) al articolului 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale „Apele Romane”, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 404/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(8) Bugetul de venituri si cheltuieli al Administratiei Nationale «Apele Romane» se aproba prin hotarare a Guvernului.”

Art. XIV. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 17 iunie 2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 41 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 41. -
(1) In termen de maximum 45 de zile lucratoare de la data depunerii de catre beneficiar la autoritatea de management sau la organismul intermediar, dupa caz, a cererii de rambursare intocmite conform contractului/deciziei/ordinului de finantare, autoritatea de management notifica beneficiarului plata aferenta cheltuielilor autorizate din cererea de rambursare sau, in cazul platilor directe, notifica beneficiarului autorizarea cheltuielilor din cererea de rambursare
(2) Pentru depunerea de catre beneficiar a unor documente aditionale sau clarificari solicitate de autoritatea de management sau de organismul intermediar, termenul prevazut la alin. (1) poate fi intrerupt de mai multe ori, fara ca perioadele de intrerupere cumulate sa depaseasca 10 zile lucratoare
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), notificarea beneficiarilor privind plata cheltuielilor aferente autorizate, in cazul aplicarii unor reduceri procentuale de catre autoritatile de management in conformitate cu art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, se va realiza in termen de maximum 10 zile lucratoare de la efectuarea platii
(4) In cazul ultimei cereri de rambursare depuse de beneficiar in cadrul proiectului, termenul prevazut la alin. (1) poate fi prelungit cu durata necesara efectuarii tuturor verificarilor procedurale specifice autorizarii platii finale
(5) Nedepunerea de catre beneficiar a documentelor sau clarificarilor solicitate in termenul prevazut la alin. (2) atrage respingerea, partiala sau totala, dupa caz, a cererii de rambursare.”

2. La articolul 51, alineatul (2) se abroga.

3. La articolul 6, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(3) Prin derogare de la prevederile art. 58 si ale art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul executiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finantare prevazute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finantari rambursabile sau pot utiliza excedentul bugetului local.”

4. La articolul 8, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „e) sumele necesare pentru finantarea diferentelor rezultate la inchiderea partiala/finala a programelor operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte, ca urmare a depasirii sumelor alocate in euro la nivel de program operational, din instrumente structurale si din cofinantare de la bugetul de stat, prin incheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare, potrivit prevederilor art. 13;”.

5. La articolul 8, dupa litera i) se introduce o noua litera, litera j), cu urmatorul cuprins: „j) sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au intocmit titluri de creanta prin care s-au aplicat corectii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatarii unor abateri in aplicarea procedurilor privind achizitiile, in cazul in care instantele de judecata au suspendat executarea acestora.”

6. La articolul 9, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „f) sumele necesare pentru finantarea diferentelor rezultate la inchiderea partiala/finala a Programului operational «Asistenta tehnica», ca urmare a depasirii sumelor alocate in euro la nivel de program operational, din instrumente structurale si cofinantare de la bugetul de stat, prin incheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare, potrivit prevederilor art. 13;”.

7. La articolul 9, dupa litera j) se introduce o noua litera, litera k), cu urmatorul cuprins: „k) sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au intocmit titluri de creanta prin care s-au aplicat corectii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatarii unor abateri in aplicarea procedurilor privind achizitiile, in cazul in care instantele de judecata au suspendat executarea acestora.”

8. La articolul 10, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins: „f) sumele necesare pentru plata cheltuielilor solicitate la rambursare de beneficiari, pentru care s-au intocmit titluri de creanta prin care s-au aplicat corectii financiare sau pentru care s-au aplicat reduceri procentuale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, ca urmare a constatarii unor abateri in aplicarea procedurilor privind achizitiile, in cazul in care instantele de judecata au suspendat executarea acestora.”

9. La articolul 11, litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „g) sumele necesare pentru finantarea diferentelor rezultate la inchiderea partiala/finala a programelor operationale care utilizeaza mecanismul platii directe, ca urmare a depasirii sumelor alocate in euro la nivel de program operational, din instrumente structurale si cofinantare de la bugetul de stat, prin incheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finantare, potrivit prevederilor art. 13;”.

10. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 13. -
(1) Autoritatile de management sunt autorizate sa incheie contracte/decizii/ordine de finantare a caror valoare poate determina depasirea sumelor alocate in euro la nivel de axa prioritara, din instrumente structurale si cofinantare de la bugetul de stat
(2) Limitele admise pentru depasirea sumelor alocate in euro din instrumente structurale si cofinantare de la bugetul de stat se stabilesc in normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.”

11. Dupa articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 141, cu urmatorul cuprins: „Art. 141. -
(1) Sumele rambursate Romaniei potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului in ceea ce priveste anumite dispozitii referitoare la gestiunea financiara pentru anumite state membre care se confrunta cu dificultati grave sau sunt amenintate de astfel de dificultati cu privire la stabilitatea lor financiara se fac venit la bugetul de stat si se utilizeaza numai pentru cofinantarea programelor operationale respective
(2) Sumele ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar din cele alocate conform alin. (1) se vireaza intr-un cont de disponibil deschis pe numele ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management
(3) Sumele virate in contul prevazut la alin. (2) se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie
(4) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificari in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat, precum si in volumul si structura bugetelor ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management
(5) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)-(4) se emit norme metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului afacerilor europene.”

12. La articolul 15 alineatul (1), litera g) se abroga.

13. La articolul 17, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(5) Prefinantarea acordata beneficiarilor prevazuti la art. 6 alin. (1) ramasa neutilizata la finele exercitiului bugetar se reflecta in excedentul bugetului local si va fi utilizata in anul urmator cu aceeasi destinatie, prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.”

14. Dupa articolul 171 se introduc doua noi articole, articolele 172 si 173, cu urmatorul cuprins: „Art. 172. -
(1) In cazul pronuntarii unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, prin care sunt admise integral/partial pretentiile autoritatilor de management, acestea notifica beneficiarilor obligatia restituirii - in limita stabilita prin aceste hotarari - a sumelor acordate potrivit art. 8 lit. j), art. 9 lit. k) si art. 10 lit. f)
(2) In cazul in care beneficiarii nu restituie autoritatilor de management sumele prevazute la alin. (1), in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii, acestea emit decizii de recuperare a acestor sume, prin care se individualizeaza sumele de restituit exprimate in moneda nationala. Decizia constituie titlu de creanta si cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In titlul de creanta se indica si contul in care beneficiarul trebuie sa efectueze plata
(3) Titlul de creanta prevazut la alin. (2) se transmite debitorului in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii
(4) Impotriva titlului de creanta se poate formula contestatie in termen de 30 de zile de la data comunicarii, care se depune la autoritatea publica emitenta a titlului de creanta contestat si nu este supusa taxelor de timbru
(5) Introducerea contestatiei pe calea administrativa nu suspenda executarea titlului de creanta
(6) Debitorii au obligatia efectuarii platii sumelor stabilite prin titlul de creanta, in termen de 30 de zile de la data comunicarii acestuia
(7) Titlul de creanta constituie titlu executoriu la implinirea termenului prevazut la alin. (6)
(8) Debitorul datoreaza pentru neachitarea la termen a obligatiilor stabilite prin titlul de creanta o dobanda care se calculeaza prin aplicarea ratei dobanzii datorate la soldul ramas de plata din contravaloarea in lei a sumelor prevazute la alin. (1), din prima zi dupa expirarea termenului de plata stabilit in conformitate cu prevederile alin. (6) pana la data stingerii acesteia
(9) In cazul nerecuperarii sumelor stabilite conform prevederilor alin. (1), la expirarea termenului de 30 de zile de la data comunicarii titlului de creanta, autoritatile de management comunica titlurile executorii impreuna cu dovada comunicarii acestora organelor fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care vor efectua procedura de executare silita, precum si procedura de compensare potrivit titlului VIII din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(10) Recuperarea sumelor stabilite conform prevederilor alin. (1) prin executare silita, in temeiul titlurilor executorii, se efectueaza in conturile indicate de organele fiscale competente. Sumele recuperate prin executare silita, precum si sumele stinse prin compensare se vireaza de indata de catre organele fiscale in conturile indicate in titlul de creanta
(11) In vederea incasarii de la debitor a dobanzii prevazute la alin. (8), autoritatile de management care au emis titlul de creanta au obligatia de a calcula cuantumul acesteia si de a emite decizia de stabilire a dobanzii, care constituie titlu de creanta si se comunica debitorului. Dispozitiile alin. (9) sunt aplicabile in mod corespunzator
(12) Rata dobanzii datorate este rata dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data comunicarii deciziei de recuperare a sumelor prevazute la alin. (1)
(13) Sumele reprezentand dobanzi datorate pentru neachitarea la termen a obligatiilor prevazute in titlul de creanta se vireaza conform prevederilor alin. (10) si se fac venit la bugetul de stat
(14) Acolo unde prezenta ordonanta de urgenta nu dispune, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
Art. 173. - Recuperarea sumelor in conditiile prevederilor art. 172 se efectueaza in conturile de cheltuieli bugetare ale Autoritatilor de management din care au fost acordate sau la titlul 85 «Plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent», dupa caz, cu exceptia dobanzii prevazute la art. 172 alin. (13), care reprezinta venit al bugetului de stat.”

Art. XV. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera v) se introduce o noua litera, litera x), cu urmatorul cuprins: „x) constatari cu implicatii financiare sau cu posibile implicatii financiare - constatarile formulate in actele de control/audit intocmite de reprezentantii Uniunii Europene/donatorului public international, cele din actele de control emise de DLAF, cele din rapoartele de audit emise de Autoritatea de audit de pe langa Curtea de Conturi a Romaniei (denumita in continuare Autoritatea de audit)/de structurile de audit intern/de structurile de audit extern, cele din rapoartele de verificare la fata locului emise de autoritatea de certificare, cele din rapoartele de control ale Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, precum si constatarile formulate de autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene rezultate in urma activitatii proprii de verificare administrativa si/sau la fata locului, care se refera la cheltuieli care au fost platite/rambursate beneficiarilor de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene si care sunt considerate fie integral neeligibile, fie, in cazul identificarii unor abateri in aplicarea prevederilor reglementarilor in vigoare in domeniul achizitiilor, partial neeligibile.”

2. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 7. -
(1) In situatia in care, in urma verificarilor administrative si/sau la fata locului, autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene considera necesare investigatii suplimentare pentru a stabili eligibilitatea cheltuielilor care i-au fost solicitate la rambursare/plata de catre un beneficiar, aceasta are dreptul, inainte de rambursarea/plata sumelor catre beneficiar, sa se adreseze, pentru realizarea acestor investigatii, structurilor de control prevazute la art. 20 alin. (1), alin. (2) lit. a) si b) si alin. (4).”

3. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 8. -
(1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia sa sesizeze de indata DLAF in cazul constatarii unor indicii de frauda sau de tentativa de frauda
(2) In perioada in care sesizarea mentionata la alin. (1) este investigata de autoritatile competente si/sau in situatia in care cauza este inaintata spre solutionare autoritatilor judecatoresti, pana la obtinerea sentintei definitive si irevocabile a instantei privind caracterul penal sau nu al faptei incriminate, se suspenda aplicarea prevederilor contractului/deciziei/ordinului/acordului de finantare si, in mod subsecvent, se suspenda plata/rambursarea sumelor solicitate de beneficiar.”

4. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 17. - Orice actiune intreprinsa in sensul constatarii unei nereguli si al stabilirii creantelor bugetare rezultate din nereguli se realizeaza cu aplicarea principiului proportionalitatii, tinandu-se seama de natura si de gravitatea neregulii constatate, precum si de amploarea si de implicatiile financiare ale acesteia.”

5. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 18. -
(1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia sa inregistreze si sa transmita in scopul investigarii, in termen de 10 zile lucratoare, structurilor de control prevazute la art. 20 toate constatarile cu implicatii financiare sau cu posibile implicatii financiare.”

6. La articolul 19, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 19. -
(1) Autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene au obligatia de a nu include total sau partial in declaratiile de cheltuieli sumele platite de acestea, care fac obiectul constatarilor prevazute la art. 18 alin. (1) si al sesizarilor prevazute la art. 18 alin. (2), pana la finalizarea procedurilor prevazute la art. 21, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene/donatorului public international prevad altfel.”

7. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 23. - In cazul constatarii unor nereguli care prezinta indicii privind posibile fraude, structurile de control prevazute la art. 20 au obligatia sa sesizeze de indata DLAF si sa continue activitatea de verificare si intocmire a procesului-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare, precum si de recuperare a creantelor bugetare conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, independent de desfasurarea cercetarii penale, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 8 alin. (2).”

8. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 27. -
(1) In cazul in care se constata nereguli in aplicarea de catre beneficiari a prevederilor privind procedurile de achizitie publica, fie in raport cu reglementarile nationale in vigoare in domeniul achizitiilor publice, fie cu procedurile specifice de achizitii aplicabile beneficiarilor privati, se emit note de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 20 si 21
(2) Valoarea creantei bugetare stabilita in baza prevederilor alin. (1) se calculeaza prin stabilirea de corectii financiare in conformitate cu prevederile anexei.”

9. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 28. -
(1) Pana la emiterea notei de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare, ca masura tranzitorie, autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene va plati/va rambursa beneficiarilor sumele solicitate, potrivit prevederilor art. 6 alin. (3)
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), autoritatea cu competente in gestionarea fondurilor europene aplica, in mod preventiv, reducerea procentuala maxima aferenta abaterii in aplicarea reglementarilor privind achizitiile, identificata, potrivit prevederilor anexei
(3) Regularizarea sumelor retinute potrivit prevederilor alin. (2) se face ulterior emiterii notei de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare, cu aplicarea prevederilor art. 38.”

10. La articolul 45, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(4) In cazul in care existenta creantei bugetare depinde de existenta unei fapte penale, respectiv a unei fraude si a fost sesizat/sesizata DLAF/Agentia Nationala de Integritate - ANI, autoritatile competente prevazute la art. 20 suspenda de drept emiterea titlului de creanta pana la obtinerea deciziei definitive si irevocabile a instantei privind caracterul penal sau nu al faptei incriminate si dispun aplicarea masurilor asiguratorii prevazute la art. 40 alin. (1), cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 8 alin. (2).”

Art. XVI. - La articolul 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola, Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea riscului de creditare de catre fondurile de garantare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 371/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduc doua noi alineate, alineatele (2) si (3), cu urmatorul cuprins: „(2) Autoritatile responsabile de implementarea PNDR sunt autorizate sa incheie contracte/decizii de finantare/angajamente multianuale de plata a caror valoare poate determina depasirea sumelor alocate in euro la nivel de axa si masura din alocarea publica prevazuta in program
(3) Limitele admise pentru depasirea alocarilor publice in euro aprobate in PNDR se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.”

Art. XVII. -
(1) Contractele de servicii juridice de consultanta, asistenta si/sau reprezentare, precum si cele incheiate in conditiile Legii nr. 672/2002, republicata, pentru asigurarea activitatii de audit intern, aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, raman valabile in conditiile in care au fost incheiate

(2)
Achizitiile publice ale serviciilor prevazute la art. I, precum si ale celor pentru asigurarea, in conditiile Legii nr. 672/2002, republicata, a activitatii de audit intern, aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se vor definitiva pe baza prevederilor legale in vigoare la data initierii procedurilor respective, numai in conditiile in care autoritatea contractanta a transmis deja, pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, spre publicare anuntul sau invitatia de participare

(3)
Prevederile art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011, astfel cum a fost modificata si completata prin prezenta ordonanta de urgenta, se aplica doar pentru sesizarile depuse si/sau cauzele inaintate spre solutionare instantelor judecatoresti ulterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Art. XVIII. -
(1) Biletele de tratament balnear la care au dreptul gratuit anumite categorii de persoane, beneficiare ale prevederilor unor legi speciale si legi cu caracter reparatoriu, se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si se asigura de Casa Nationala de Pensii Publice si structurile sale teritoriale

(2)
Numarul locurilor de tratament balnear aferente biletelor de tratament balnear prevazute la alin. (1) nu poate depasi 15% din numarul total al locurilor contractate de Casa Nationala de Pensii Publice potrivit art. 122 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare

(3)
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Casa Nationala de Pensii Publice nu mai contracteaza bilete de odihna pentru anul 2012.

Art. XIX. - Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala sau penala a persoanelor vinovate, potrivit legii.

PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemneaza:
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice, Florin Georgescu
Ministrul administratiei si internelor, Ioan Rus
p. Ministrul transporturilor si infrastructurii, Septimiu Buzasu, secretar de stat
Ministrul mediului si padurilor, Rovana Plumb
Ministrul dezvoltarii regionale si turismului, Eduard Hellvig
Ministrul economiei, comertului si mediului de afaceri, Daniel Chitoiu
p. Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale, Achim Irimescu, secretar de stat
Ministrul afacerilor europene, Leonard Orban
Ministrul sanatatii, Vasile Cepoi
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Mariana Campeanu
Ministrul apararii nationale, Corneliu Dobritoiu
Ministrul delegat pentru administratie, Victor Paul Dobre

Bucuresti, 6 iunie 2012.
Nr. 26.