avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 530 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Cafeneaua avocaţilor Decizia LXXII (72)/2007 - lipsa calitatii procesuale a ...
Discuție deschisă în Cafeneaua avocaţilor

Decizia LXXII (72)/2007 - lipsa calitatii procesuale a OCPI

In cauzele ce au ca obiect plangerile privind cartea funciara intemeiate pe dispozitiile art. 50 din Legea nr. 7/1996, republicata, ICCJ a considerat, prin Decizia LXXII/2007, ca OCPI nu are calitate procesual pasiva. Desigur ca aceasta decizie are caracter general obligatoriu din data publicarii in MO, insa considerentele care au intemeiat solutia si solutia in sine consider ca sunt gresite.
1) Unele dintre considerentele pe care I.C.C.J. si-a intemeiat solutia sunt, in opinia mea contradictorii.
De altfel, o asemenea încheiere (incheierea de carte funciara s.m.), deşi act administrativ, nu este supusă controlului instanţelor judecătoreşti de contencios administrativ, în condiţiile Legii nr. 544/2004, ci contenciosului administrativ special reglementat prin Legea nr. 7/1996, republicată

cu toate acestea
Or, procedura de înscriere în cartea funciară este guvernată de regulile cuprinse în Legea nr. 7/1996, republicată, şi de actele normative emise în baza ei, iar numai în măsura în care acestea nu prevăd nimic, legea este completată cu dispoziţiile generale în materie necontencioasă prevăzute în Codul de procedură civilă.
De aceea, în raport cu această distincţie făcută de legiuitor, se impune să se reţină că Legea nr. 7/1996, republicată, nu conţine dispoziţii care să confere legitimare procesuală pasivă Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

In acelasi sens instanta a mai retinut ca
De altfel, pe linia promovării acestei raţiuni deduse din textele de lege aplicabile, prin art. 31 din Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 633/2006 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a birourilor de cadastru şi publicitate imobiliară, s-a subliniat că "activităţii de publicitate imobiliară i se aplică principiile şi regulile specifice prevăzute de lege, care se întregesc cu dispoziţiile art. 331-339 din Codul de procedură civilă".

Asadar, cu toate ca are toate caracterele unei actiuni in contencios administrativ, plangerea impotriva incheierii de CF se judeca intr-o procedura necontencioasa speciala. In afara lipsei de logica, aceasta solutie are si evidente consecinte injuste.
1) Daca OCPI nu are calitate proc. pas. nimeni nu are, intrucat plangerea este indreptata impotriva incheierii de CF. Asadar procedura de judecata a plangerii trebuie sa fie necontencioasa (de altfel cam asta rezulta si din considerentele deciziei).
1a) Cum recupereaza, insa, petentul cheltuielile de judecata, care, uneori, dupa apel si recurs pot fi substantiale, chiar daca nu a angajat aparator ?
1b) Cum se impaca procedura necontencioasa cu "încheierea de înscriere sau de respingere poate fi atacată cu plângere" cand este de esenta ca, idiferent de sediul materiei, in toate procedurile necontencioase se fac cereri nu se promoveaza plangeri.
1c) Cum se impaca procedura necontencioasa cu expresia "contenciosul administrativ special reglementat prin Legea nr. 7/1996", retinut corect de ICCJ ?
2) Cum devine o solutie data intr-o procedura necontradictorie "definitiva si irevocabila" ?
In sfarsit finalul considerentelor este cel putin surprinzator
Mai mult, prevederea de la art. 50 alin. (4) din Legea nr. 7/1996, republicată, potrivit căreia "hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă se comunică din oficiu biroului teritorial", confirmă intenţia legiuitorului referitoare la calitatea Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, în sensul de a nu fi considerat parte în plângerea privind cartea funciară, pentru că altfel nu mai era necesar să se reglementeze obligativitatea de a i se comunica hotărârea, din moment ce dispoziţiile art. 266 alin. 3 din Codul de procedură civilă prevăd că "hotărârea se comunică părţilor".

De fapt art. 266 alin. 3 Cod proc.civ. arata ca "Hotărârea se va comunica părţilor, în copie, în cazul când aceasta este necesară pentru curgerea termenului de exercitare a apelului sau recursului"
Nu pot sa nu ma gandesc ca deciziile ICCJ ar trebui sa fie exemple memorabile de rationamente juridice, ca ar trebui sa le citim cu sfiala academica, mirandu-ne de finetea si profunzimea rationamentelor. Nimic din toate acestea in Decizia LXXII.
Astept.
Cel mai recent răspuns: Ion Gabriel Anghelus , Avocat 09:38, 17 Octombrie 2008
aditabora a scris:
ratiunea pentru care nu poate fi tras la raspundere OCPI ptr fapta functionarului este ca niciunde nu se prevede ca OCPI este dator a raspunde ptr faptele functionarilor sai si prin urmare nefiind investit cu calitate expres de lege nu o are.

Afara de art. 1000 Cod civ. Comuna sau orasul, (nu Primaria) raspund patrimonial nu pentru IQ-ul primarului care poate fi chiar mai mic decat numarul de la pantof, ci pentru daunele produse altora prin actele facute de primar in calitatea sa de reprezentant legal al comunei sau orasului.

Din decizia LXXII s-ar intelege doua lucruri (afara de contradictiile evidente care au fost aratate mai sus):
1) ca procedura de judecare a plangerilor impotriva incheierilor de CF este necontencioasa si
2) pe cale de consecinta OCPI nu are calitate procesuala.

Ipoteza: X face cerere de intabulare a dreptului de proprietate obtinut asupra unei constructii dobandite printr-un act sub semnatura privata. Cererea este respinsa. X face plangere impotriva incheierii de CF si prin alta actiune cheama in judecata OCPI, in calitate de comitent, pentru ca sa raspunda pentru prejudiciul cauzat. Cauzele nu se pot conexa pentru motivul evident ca una e necontencioasa iar cealalta contencioasa. Plangerea poate fi respinsa in vreme ce actiunea civila ar putea fi admisa (sau invers). Se poate suspenda actiunea civila pana la solutionarea plangerii ?
când dezlegarea pricinii atârnă, în totul sau în parte, de existenţa sau neexistenţa unui drept care face obiectul unei alte judecăţi

Nu pentru ca art. 244 alin. 1 pct. 1 arata ca se suspenda pricina doar daca in cealalta judecata e vorba de existenta sau neexistenta unui drept - adica cealalta judecata e contencioasa.
Atunci poate sa apara un paradox: Incheierea a fost considerata legala de catre instanta insa OCPI a fost condamnta, pentru aceeasi fapta, in alta actiune, sa plateasca daune (sau vice-versa). Asadar fapta ilicita exista si nu exista in acelasi timp prin doua hotarari judecatoresti "definitive si irevocabile". Daca v-ati gandit la revizuire (322 pct. 7) :rtfm: pentru ca acesta presupune tripla identitate (parti, obiect, cauza) ori OCPI nu a fost parte in cadrul plangerii de CF.

Ultima modificare: Duminică, 12 Octombrie 2008
Adalbert Gabriel Gazdovici, Avocat
Cred ca Decizia LXXII (72)/2007 privind lipsa calitatii procesuale a OCPI este gresita, pe langa toate motivele aratate si din cauza unui alt aspect pe care il consider foarte important - interesul general privind respectarea conditiilor generale de intocmire a actelor constitutive de drepturi.

Va rog sa observati similitudinea dintre inregistrarile care se fac la registrul comertului si cele de la oficiul de cadastru.
Diferenta este ca prin art.26 indice 1 din legea 26/1990, republicata si modificata, se arata ca "Oficiul National al Registrului Comertului are legitimare procesuala activa si poate interveni în orice proces privind înregistrari în registrul comertului, interesul fiind prezumat si constând în respectarea cerintelor generale ale activitatii comerciale", iar oficiul de cadastru nu doreste sa isi asume aceasta responsabilitate a interesului general.

In mod normal oficiul de cadastru asta si trebuie sa fie un garant al inscrierilor care se fac in cartea funciara. Daca este sa ne uitam si la art.48 alin.1 din Legea 7/1996,r, obligatia registratorului este de a cenzura actul depus, astfel formularea este "în cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, daca înscrisul îndeplineste urmatoarele conditii:a)este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;b)indica numele partilor;c)individualizeaza imobilul printr-un identificator unic;d)este însotit de o traducere legalizata, daca actul nu este întocmit în limba româna;e)este însotit, dupa caz, de o copie a extrasului de carte funciara pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului".

Da, Codruta, chiar daca inscrierea in CF nu mai este constitutiva de drepturi, argumentele tale stau in picioare (si inca bine de tot).
"Cenzura" pe care o exercita registratorul se refera la verificarea conditiilor aratate in art. 48 alin. 1 insa, formularea "respectarea formelor prescrise de lege" - cu toate ca, in sine, nu are nimic gresit - poate da loc la tot felul de abuzuri. Or, e una ca dupa ce se refuza fara temei o intabulare sub motiv ca "nu au fost respectate formele prescrise de lege" OCPI si registratorul vinovat sa plateasca si cu totul alta, ca dupa 1 an de judecati sa reusesti, in sfarsit, sa-ti intabulezi dreptul fara ati putea recupera ceva din banii cheltuiti (nervii raman cheltuiti). Cheltuielile de judecata nu sunt numai un mijloc prin care partea care castiga isi recupereaza banii ci si un mijloc de preventie, se previn astfel multe procese fara rost.
Intradevar aceasta decizie este o mirobolanta deviere de la principiile fundamentale ale dreptului si de la logica juridica.
Adica cum se poate ca o institutie si un anumit functionar public sa emita acte si incheieri, cu drept de recurs, dar acestia sa nu aiba calitate procesuala cand totusi acestia emit acele acte si totusi vatama un drept ?!
Potrivit logicii sustinerilor deciziei aceasta "struto-camila administrativa" numita OCPI nici macar nu mai trebuia sa aibe dreptul de a admite sau a respinge cereril cetatenilor, interpretandu-se legea gresit in sensul ca ar avea atributiile doar al unui " ghiseu de primire acte" , un fel de "arhiva", drepturile la intabulare ramanand cica sa se rezolve ... pe cale judecatoreasca in actiuni in prestatie tabulara intre proprietarii care revendica drepturi contrarii tabulare.


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Plangerea impotriva incheierii de carte funciara msz msz Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii promovat de catre Procurorul General al Romaniei si a statuat faptul ca Oficiul de ... (vezi toată discuția)
Plangere impotriva incheierii de carte funciara - calitate procesuala pasiva Marian - Cristian Petrea Marian - Cristian Petrea Buna ziua! Asa cum va spuneam intro postare mai vache, o cunostinta a adjudecat la licitatie, intr-o executare silita, un imobil care nu avea carte ... (vezi toată discuția)
Obligatia de a face ? braia braia buna, Doresc sa dau in judecata oficiul de cadastru ,pe obligatia de a face.Se poate ? Ce art. de lege trebuie aplicat?Acesta refuza inscrierea unei sentinte ... (vezi toată discuția)