avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 572 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... inventarierea unei gestiuni
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

inventarierea unei gestiuni

cum sa procedeze un angajator in situatia in care exista suspiciuni privind gestionare incorecta a gestiunii incredintate atunci cand gestionarul refuza inventarierea pe motiv ca inventarierea se face numai asa cum spune legea? in acest caz este vorba de o gestiune de documente de biblioteca - carte - (sala de lectura) iar Legea nr.334/2002 (r) apreciaza ca inventarul se face din 6 in 6 ani (functie de nr.volumelor).
va rog sa ne scoateti din impas cu un raspuns legal.
multumim, gabriel
Cel mai recent răspuns: nicoleta1234 , utilizator 13:32, 21 August 2009

Cum sa procedeze un angajator in situatia in care exista suspiciuni privind gestionare incorecta a gestiunii incredintate atunci cand gestionarul refuza inventarierea pe motiv ca inventarierea se face numai asa cum spune legea? in acest caz este vorba de o gestiune de documente de biblioteca - carte - (sala de lectura) iar Legea nr.334/2002 (r) apreciaza ca inventarul se face din 6 in 6 ani (functie de nr.volumelor).
va rog sa ne scoateti din impas cu un raspuns legal.
Conform Legii nr. 334 din 31 mai 2002 *** Republicată / Legea bibliotecilor, art.40
(1) Documentele aflate în colecţiile bibliotecilor, care au statut de bunuri culturale comune sau care au fost clasate în categoria bunurilor culturale care fac parte din patrimoniul cultural naţional mobil, nu sunt mijloace fixe şi sunt evidenţiate, gestionate şi inventariate în condiţiile legii.
(2) Eliminarea documentelor din colecţii se aplică numai bunurilor culturale comune, uzate fizic sau moral, după o perioadă de minimum 6 luni de la achiziţie, prin hotărârea conducerii bibliotecii.(...)
(5) Bibliotecarii nu sunt obligaţi să constituie garanţii gestionare, dar ei răspund material pentru lipsurile din inventar
care depăşesc procentul de pierdere naturală stabilit potrivit legii.
(6) Documentele, bunuri culturale comune, găsite lipsă din inventar, se recuperează fizic, prin înlocuirea cu documenteidentice, sau valoric, prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la
zi, la care se adaugă o sumă echivalentă cu de 1 - 5 ori faţă de preţul astfel calculat.
(7) Bunurile culturale de patrimoniu lipsă la inventar se recuperează fizic; în cazul în care acest lucru nu este posibil, se recuperează valoric la preţul pieţei plus o penalizare de minimum 10% din cost, pe baza hotărârii Comisiei Naţionale a Bibliotecilor.
(8) Documentele specifice bibliotecilor se inventariază periodic astfel:
a) fondul care cuprinde până la 10.000 de documente - o dată la 4 ani;
b) fondul cuprins între 10.001 - 50.000 de documente - o dată la 6 ani;
c) fondul cuprins între 50.001 - 100.000 de documente - o dată la 8 ani;
d) fondul cuprins între 100.001 - 1.000.000 de documente - o dată la 10 ani;
e) peste 1.000.000 de documente - o dată la 15 ani.
(9) În caz de predare/preluare a gestiunii fondului de documente, precum şi în caz de forţă majoră se procedează la verificarea integrală a inventarului.
(10) În cazuri de forţă majoră, incendii, calamităţi naturale etc., conducerea bibliotecii

MOTIVATIE : În OMFP nr. 1753 - la punctul 54 din aceste NORME se prevede:
Prevederile Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor contabile aplicabile referitoare la obligativitatea corelării datelor din bilanţ cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia reală a elementelor de activ şi de pasiv stabilită pe baza inventarului, se aplică şi instituţiilor publice.
În acest scop ordonatorii de credite au obligaţia de a organiza operaţiunile de inventariere potrivit prezentelor norme, cu următoarele precizări: (...)
Inventarierea bunurilor din patrimoniul cultural naţional mobil, a fondurilor de carte, a valorilor de muzeu şi a recuzitei în cadrul instituţiilor artistice de spectacole se face în condiţiile şi la termenele stabilite prin norme elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.(...)
Deci, inventarierea în acest caz se face conform legii nr. 334/2002-rep. si NU în conformitate cu NORME privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de activ şi de pasiv.

Va multumim mult pentru raspuns si promptitudinea acestuia. Dar...
Art.40 din Legea bibliotecilor (nr.334/2002 - r-) il cunoastem si stim ce contintine. Chestiunea e ca la Sala de lectura s-a facut, in conformitate cu legea bibliotecilor, inventar in 2006. Atunci s-a descoperit o lipsa care a fost imputata cf aceleiasi legi bibliotecarului gestionar. Numai ca intre timp a aparut o suspiciune (confirmata verbal) de inducerere intentionata in eroare a comisiei de inventariere prin patrunderea in gestiune a gestionarului dupa inheierea zilnica a actiunii de inventariere si de "bifare" a unor documente de biblioteca pe care stia sigur ca ii lipsesc! S-a incercat luarea unei declaratii scrise de la cel/cea care ne-a relatat acest aspect dar se fereste sa dea declaratie scrisa in acest sens de teama unor repercursiuni din partea gestionarului. Ba mai mult in urma unui control chiar gestionarul a mentionat ca ii lipsesc din gestiune "cateva documente din cele cerute" de control!
Deci se poate reface inventarul pe baza acestor aspecte si la cererea scrisa a contabilului institutiei?
Cu aceeasi pretuire,
gabriel
Stimate domn,
Referitor la interventia dvs. cu unele detalii : "Numai ca intre timp a aparut o suspiciune (confirmata verbal) de inducerere intentionata in eroare a comisiei de inventariere prin patrunderea in gestiune a gestionarului dupa inheierea zilnica a actiunii de inventariere si de "bifare" a unor documente de biblioteca pe care stia sigur ca ii lipsesc! S-a incercat luarea unei declaratii scrise de la cel/cea care ne-a relatat acest aspect dar se fereste sa dea declaratie scrisa in acest sens de teama unor repercursiuni din partea gestionarului. Ba mai mult in urma unui control chiar gestionarul a mentionat ca ii lipsesc din gestiune "cateva documente din cele cerute" de control!
Deci se poate reface inventarul pe baza acestor aspecte si la cererea scrisa a contabilului institutiei?"
Da se poate face şi chiar cu o plângere penală.
Mult succes!
Ultima modificare: Vineri, 21 August 2009
ContSters74561, utilizator
Angajatorul face inventar cand vrea el ...in termen mai mic decat prevede legea. Deci veti emite o decizie de inventariere cu componenta comisiei. Daca gestionarul refuza sa participe ;a inventariere ii luati declaratie ca nu participa, specificati ca-i luati si cheile de la toate spatiile ....si veti face inventarul.
Daca gestionarul refuza sa participe....incercati cu intimidare.." sanctiuni pe codul muncii.."
Genul de astfel de inventare...nu sunt prea "fericite".
Daca doriti sa-l schimbati pe gestionar , decizia ar trebui sa sune de predare-primire ...iar la inventar ar trebui sa participe viitorul gestionar.
Despre lipsa in gestiune....se imputa, dosar penal,,desfacere contract de munca in functie de marimea prejudiciului si hotararea conducerii.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Lipsa la inventar imputata gestionarului Mara Gabriel Mara Gabriel Prin Decizie de imputare emisa de catre conducerea bibliotecii pe baza documentelor specifice prezentate acesteia de carte comisia de inventariere (declaratia ... (vezi toată discuția)
Cum va proceda angajatorul ? oanaportar oanaportar Hristos a înviat ! În urma inventarierii anuale la bibliotecă, comisia de inventariere a constatat lipsa unor bunuri din Fondul documentar închis ... (vezi toată discuția)
Cine are atributii ? - etape inventar /carti biblioteca + ce masuri trebuie sa se ia ? oanaportar oanaportar Hristos a inviat ! Va prezint urmatoarea situatie: 1. - comisia de inventariere a inventariat doar faptic cartile din Biblioteca. 2. - in contabilitatea ... (vezi toată discuția)