În urma căderii blocului comunist, acum mai bine de 30 ani, economia mondială și relațiile economice între țări au evoluat spectaculos, fiind susținute de globalizare și, în ultimii 20 de ani, de digitalizare. Companiile multinaționale, care operează în mai multe jurisdicții, au devenit din ce în ce mai puternice, multe din ele având venituri globale mai mari decât bugetele unor state medii, cum ar fi România. Citește articolul
Un impozit global pe profit la o rată ”minimă” de 15%, așa cum s-au angajat recent 132 de state membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ar aduce venituri suplimentare de peste 150 de miliarde de dolari anual guvernelor din întreaga lume. Acest lucru ar genera mai mulți bani pentru state, care nu ar veni, însă, singuri, ci însoțiți de incertitudini și potențiale riscuri. Doar că, așa cum o arată cele mai recente declarații, ”reforma fiscală a secolului”, cum a fost numită această măsură, ar putea însemna, în primul rând, că sumele mari vor reveni în continuare celor mai puternici, într-un moment în care țările mici se văd oricum deposedate de bani, prin structurile și schemele de profit existente în paradisurile fiscale. În al doilea rând, se traduce prin creșterea poverii fiscale pentru investiții peste tot în lume. Cu alte cuvinte, da, noua politică limitează puterea paradisurilor fiscale, dar va reuși ea să construiască echitatea fiscală, așa cum clamează? Va grăbi redresarea economică globală? Citește articolul
Acordul obținut în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) cu privire la stabilirea unui impozit minim pe profit la nivel global de 15% pentru marile companii, semnat de peste 130 de state, a fost prezentat ca fiind „cel mai important acord privind fiscalitatea internațională încheiat într-un secol” și „un pas colosal către o mai mare justiție fiscală”. Însă înțelegerea, care a fost susținută și prin acordurile recente obținute la nivelul G8 și, apoi, G20, se dovedește a fi încă fragilă, având în vedere că vizează doar unul dintre cei doi piloni ai inițiativei OCDE privind taxarea internațională, cel referitor la impozitul minim pe profit. Pilonul care prevede impunerea unei taxe pe companiile din domeniul digital nu numai că nu a întrunit consensul marilor puteri, ci riscă să dezechilibreze din nou relațiile dintre Uniunea Europeană (UE) și Statele Unite ale Americii (SUA). Citește articolul
Mai mult de jumătate dintre companiile de pe glob estimează că se vor confrunta cu o creștere a poverii fiscale aferente impozitului pe profit, ce este efectul implementării unor noi reguli anunțate, la începutul anului, de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în zona taxării economiei digitale și aplicarea unui impozit minim pe profit, potrivit unui studiu realizat de către specialiștii în fiscalitate de la Deloitte. Citește articolul