Atunci când intră în relație cu o bancă sau cu o instituție financiară nebancară (IFN), prin contractarea unui împrumut, de exemplu, consumatorii beneficiază de o serie de protecții concrete, având în vedere efectele (mai ales financiare) pe care o asemenea relație le poate avea asupra lor. De aceea, prezentăm, mai jos, lucrurile la care consumatorii au dreptul, atunci când intră într-o relație cu banca sau cu un IFN, însă și lucrurile la care nu au acces (de exemplu, un anumit preț maximal). Citește articolul
Noua lege a serviciilor de plăți va schimba radical domeniul acesta, în special din perspectiva posibilităților consumatorilor de a accesa servicii variate și de a fi mai bine protejați (în special împotriva fraudelor). Una din modalitățile prin care va avea loc această protecție este prin oferirea de informații specifice atât înainte de inițierea unei plăți, cât și după. Citește articolul
România a implementat noua Directivă privind serviciile de plăți, prin publicarea legii de transpunere în Monitorul Oficial, miercuri. Acest lucru înseamnă că serviciile bancare și financiare se vor schimba, pentru cei ce le folosesc. De la mai multa siguranță pentru datele și informațiile bancare confidențiale, la servicii (teoretic) mai variate și mai bune, românii vor beneficia de mai multe avantaje, în domeniu. Citește articolul
Instituțiile financiare nebancare (IFN-uri) ce acordă credite ipotecare vor fi nevoite să treacă din 2022 la întocmirea situațiilor financiare individuale în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS). Măsura a fost oficializată luni. Până în 2022, însă, aceste entități vor face bilanțurile la fel ca acum, dar în pararel le vor face, doar informativ, și conform cu IFRS. Citește articolul
Românii care voiau să contracteze un credit de la o bancă sau o instituție financiară nebancară ar fi trebuit să beneficieze de limitarea dobânzilor foarte mari pe care le aplică, uneori, aceste entități creditelor, iar cei ce au domiciliul sau reședința în țara noastră ar fi avut interzis la contractarea creditelor în valută. Totodată, băncile ar fi fost obligate să convertească, în urma unei cereri, creditele în lei sau în moneda în care împrumutatul obține venituri. Aceste măsuri nu se vor aplica, deoarece proiectul ce le conține a fost retras astăzi din procesul legislativ. Citește articolul
Băncile ar putea ajunge să datoreze o taxă pe activele financiare, supranumită „taxă pe lăcomie”. Acest lucru este prevăzut într-un act normativ publicat sâmbătă în Monitorul Oficial, taxa fiind datorată doar dacă se depășește o valoare de referință a ROBOR. Inițial, Guvernul voia să aplice taxa pe active și IFN-urilor, dar până la urmă s-a răzgândit. Citește articolul
Instituțiile financiare nebancare (IFN) sunt un segment foarte important atunci când vine vorba despre implementarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). De ce? Pentru că activitatea unei astfel de companii poate implica lucru intens cu datele personale ale clienților. Citește articolul
Din 2019, băncile și instituțiile financiare nebancare (IFN) vor aplica, în contractele de credit ipotecare, de consum și Prima Casă plafoane ale gradului de îndatorare stabilite de Banca Națională a României (BNR) și oficializate vineri. Astfel, pentru creditele în lei, românii nu vor putea plăti mai mult de 40% din veniturile nete, cel mult 45%, la creditele Prima Casă, iar la creditele în valută, maximum 20%. Aceste plafoane nu se vor aplica însă creditelor deja existente. Citește articolul
Există nenumărate cazuri în care românii care au luat credite de la IFN (instituții financiare nebancare) au fost surprinși de valoarea totală a sumei care trebuia plătită sau s-au confruntat cu alte surprize, din cauza lipsei de informație legată de creditele luate de la un asemenea IFN. Citește articolul
Instituțiile financiare nebancare (IFN) sunt o alegere tot mai frecventă a românilor care au nevoi financiare pe termen scurt, potrivit statisticilor Băncii Naționale a României (BNR). Spre deosebire de bănci, acestea nu doar că pot acorda credite mult mai mici, dar și mult mai ușor și într-un timp foarte scurt, de cele mai multe ori chiar și online. Totuși, această alegere ușoară a unui credit de la o IFN trebuie făcută cu precauție. Pentru asta, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) vine în ajutorul potențialilor clienți ai IFN-urilor cu o serie de recomandări foarte utile ce trebuie luate în considerare la încheierea creditului. Citește articolul