Sunt ultimele două săptămâni pe care contribuabilii le mai au la dispoziție pentru definitivarea calculului rezultatului fiscal, respectiv întocmirea și depunerea declarației anuale de impozit pe profit pentru anul 2022. Astfel, prezentăm astăzi principalele aspecte fiscale de avut în vedere, în contextul apropierii termenului din 26 iunie 2023. Citește articolul
Actele contabile pierdute, sustrase sau distruse trebuie reconstituite numai dacă se află în perioada legală de păstrare de cinci ani, conform unui ordin recent oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Noua dispoziție a fost introdusă în normele de întocmire și folosire a documentelor financiar-contabile, în condițiile în care, potrivit specialiștilor, o asemenea limitare nu se aplica până acum. Citește articolul
La începutul anului curent s-a stabilit că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative, inclusiv statele de salarii, trebuie arhivate numai cinci ani, fără excepții. În aceste condiții, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat, printr-un ordin oficializat recent, reglementările contabile pentru a implementa această perioadă unică de arhivare a actelor contabile. Citește articolul
Acum, că termenul pentru depunerea declarației și, respectiv, calculul de impozit pe profit pentru primul trimestru din anul 2023 a trecut și se apropie termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale, respectiv a declarației anuale de impozit pe profit (26 iunie 2023), calculul rezultatului fiscal aferent anului 2022 este una dintre sarcinile pe care profesioniștii contabili și fiscali se concentrează în această perioadă. Citește articolul
Ritmul accelerat al schimbărilor din economia mondială, amenințările externe și concurența tot mai intensă determină numeroase companii să aibă în vedere externalizarea anumitor procese interne, pentru a-și eficientiza activitatea, maximiza rezultatele și optimiza costurile, dar și pentru a spori securitatea tehnologiilor utilizate. Printre cele mai întâlnite servicii externalizate se numără cele de contabilitate, salarizare și evidența resurselor umane. Acestea sunt puse la dispoziție de companii care au centre specializate ce asigură continuitatea proceselor externalizate și utilizează cele mai moderne versiuni de software adaptate la cerințele legislației locale. Citește articolul
În funcție de cum se desfășoară activitățile independente, PFA-urile trebuie să completeze și să arhiveze anumite acte contabile, potrivit legislației în vigoare. În contextul în care recent s-a stabilit o perioadă unică de arhivare a documentelor contabile de cinci ani, reamintim ce acte trebuie să aibă PFA-urile. Citește articolul
Deoarece bacșișul trebuie trecut pe bonul fiscal și impozitat, de către restaurante și baruri, începând din ianuarie 2023, prezentăm în continuare un tratament contabil propus de un specialist pentru acest tip de venit. Tratamentul vizează atât localurile, cât și firmele care au cheltuieli de protocol în restaurante și baruri. Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
După nici măcar o lună de la reducerea perioadei de arhivare a statelor de salarii, de la 50 la cinci ani, această prevedere din Legea contabilității va fi „optimizată” printr-o lege nouă, care va influența indirect și perioada de arhivare a dosarelor personale. Citește articolul
O serie de modificări notabile au fost făcute luni la reglementările contabile folosite de companii și de ONG-uri, conform unui ordin oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Acestea se aplică începând cu situațiile financiare aferente anului 2022. Citește articolul