avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 335 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA tva la pfa
Discuție deschisă în Taxa pe Valoarea Adaugată - TVA

tva la pfa

buna ziua
din iunie 2009 s-a depasit plafonul de 35.000 euro pt a trece la platitor de tva
abia acum am aflat. ce fac? care este primul pas si cum imi va influenta de acum activiatate trecerea la platitor de tva : care sunt obligatiile?
Cel mai recent răspuns: Magda Staicu , Consultant fiscal 17:24, 27 Noiembrie 2009
da, este un subiect mai jos in forum, tot de mine deschis unde am dezbatut acest aspect, pfa cu norma de venit trebuie sau nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de tva daca depaseste plafonul de 35.000 euro.
adresez intrebarea la rugamintea unui coleg , tot pfa, el este in aceasta situatie, are in acest an venituri care depasesc 35.000 euro, eu stiam si dumneavoastra mi-ati confirmat ca tb sa se inregistreze la tva, dar el mi-a dat aceasta adresa de la administratia financiara din care am citat paragraful referitor la tva.
si va intreb acum care este parerea dumneavoastra in acest caz
multumesc, scuze daca am creat o confuzie
va rog, o parere, un sfat macar
parerea mea este ca si pfa impusa pe norma de venit care depaseste plafonul de 35000 eur devin platitoare de tva :

Ma bazez pe urmatoarele :

ART. 1251
Semnificaţia unor termeni şi expresii

4. activitate economică are înţelesul prevăzut la art. 127 alin. (2). Atunci când o persoană desfăşoară mai multe activităţi economice, prin activitate economică se înţelege toate activităţile economice desfăşurate de aceasta;

18. persoană impozabilă are înţelesul art. 127 alin. (1) şi reprezintă persoana fizică, grupul de persoane, instituţia publică, persoana juridică, precum şi orice entitate capabilă să desfăşoare o activitate economică;
-------
ART. 127

Persoane impozabile şi activitatea economică

(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.

(2) În sensul prezentului titlu, activităţile economice cuprind activităţile producătorilor ,comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.
---------

ART. 46

Definirea veniturilor din activităţi independente

(1) Veniturile din activităţi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.

-------
si in norme :
Art. 49

42. În sensul art. 49 din Codul fiscal, pentru persoanele fizice autorizate care realizează venituri din activităţi independente şi desfăşoară activităţi cuprinse în nomenclatorul stabilit prin ordin al ministrului finanţelor publice, individual, fără angajaţi, venitul net se poate determina pe bază de norme anuale de venit.

Parerea mea este ca impozitarea prin norma de venit este doar o modalitate de impunere si atit .

Definitia data activitatii economice in sensul tva include si activitatile profesiilor libere si ale comerciantilor impusi fie prin norma de venit , fie prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei impozabile .

Art 152 face referire , e foarte adevarat la cifra de afaceri
Dar in sensul TVA, tot art 152 defineste cifra de afaceri ca fiind , citez :
" valoarea totală a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii "

Pfa nu are cifra de afaceri , dar poate determina o "valoare totala a livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii " ;
Si are si obligatia sa o faca, pentru ca are si obligatia de a tine evidente din care sa reiasa aceasta valoare a livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii ,
conform :

Art. 152 al.6

62. (1) Persoanele care aplică regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligaţia să ţină evidenţa livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii care ar fi taxabile dacă nu ar fi realizate de o mică întreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vânzări, precum şi evidenţa bunurilor şi serviciilor taxabile achiziţionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumpărări.




sunt de acord, am citit si eu si am inteles
dar ce facem daca cei de adm financiara au dat raspuns , am citat mai sus, din care reiese ca nu tb sa se inregistreze? poate lasa asa si in cazul unui eventual control si scoata hartia si sa o arate? cum sa facem?
Aplicarea prevederilor legislaţiei fiscale-Cod procedura fiscala
Art. 13
Interpretarea legii
Interpretarea reglementărilor fiscale trebuie să respecte voinţa legiuitorului aşa cum este exprimată în lege.
Art. 15
Eludarea legislaţiei fiscale
(1) În cazul în care, eludându-se scopul legii fiscale, obligaţia fiscală nu a fost stabilită ori nu a fost raportată la baza de impunere reală, obligaţia datorată şi, respectiv, creanţa fiscală corelativă sunt cele legal determinate.
(2) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aplicabile prevederile art. 23.
Art. 23
Naşterea creanţelor şi obligaţiilor fiscale
(1) Dacă legea nu prevede altfel, dreptul de creanţă fiscală şi obligaţia fiscală corelativă se nasc în momentul în care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le generează.
(2) Potrivit alin. (1) se naşte dreptul organului fiscal de a stabili şi a determina obligaţia fiscală datorată.
Art. 41
Noţiunea de act administrativ fiscal
În înţelesul prezentului cod, actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent în aplicarea legislaţiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor şi obligaţiilor fiscale.
Art. 88
Acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere
Sunt asimilate deciziilor de impunere şi următoarele acte administrative fiscale:
a) deciziile privind rambursări de taxă pe valoarea adăugată şi deciziile privind restituiri de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri ale bugetului general consolidat;
b) deciziile referitoare la bazele de impunere;
c) deciziile referitoare la obligaţiile de plată accesorii;
d) procesele-verbale prevăzute la art. 142 alin. (6) şi art. 168 alin. (2).
e) deciziile privind nemodificarea bazei de impunere.


Din punctul meu de vedere, daca exista conflict intre prevederile legale cu incidenta fiscala si o adresa emisa de o administratie a finantelor publice, se aplica art 13, 15 si 23 Cod procedura fiscala, deoarece adresa respectiva nu reprezinta un act administrativ (nu stabileste, modifica sau stinge drepturi si obligatii fiscale), ci este un act emis in baza rolului activ al organului fiscal:

Art. 7
Rolul activ
(1) Organul fiscal înştiinţează contribuabilul asupra drepturilor şi obligaţiilor ce îi revin în desfăşurarea procedurii potrivit legii fiscale.
(2) Organul fiscal este îndreptăţit să examineze, din oficiu, starea de fapt, să obţină şi să utilizeze toate informaţiile şi documentele necesare pentru determinarea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului. În analiza efectuată organul fiscal va identifica şi va avea în vedere toate circumstanţele edificatoare ale fiecărui caz.
(3) Organul fiscal are obligaţia să examineze în mod obiectiv starea de fapt, precum şi să îndrume contribuabilii pentru depunerea declaraţiilor şi a altor documente, pentru corectarea declaraţiilor sau a documentelor, ori de câte ori este cazul.
(4) Organul fiscal decide asupra felului şi volumului examinărilor, în funcţie de circumstanţele fiecărui caz în parte şi de limitele prevăzute de lege.
(5) Organul fiscal îndrumă contribuabilul în aplicarea prevederilor legislaţiei fiscale. Îndrumarea se face fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din iniţiativa organului fiscal.
Norme metodologice
Art. 7
7.1. Instiintarea contribuabililor asupra drepturilor si obligatiilor in cadrul procedurii in desfasurare se face verbal sau in scris. Daca informarea se face verbal, organul fiscal va intocmi o nota in care va consemna indeplinirea obligatiei si orice alte detalii legate de aceasta pe care le considera relevante. Nota se va atasa la dosarul cazului.
7.2. Indrumarea ca urmare a solicitarii contribuabililor se face de catre organul fiscal prin asistenta directa la sediul acestuia, precum si prin corespondenta scrisa, e-mail, telefon si altele asemenea.

O indrumare gresita a contribuabilului, nu il exonereaza pe contribuabil de raspunderea stabilirii si declararii corecte a bazei de impunere, dar atrage raspunderea functionarului public in conditiile L.188/1999, pe principiul Nemo censetur ignorare legem, adica “nimeni nu poate invoca necunoasterea legii in apararea sa”.

Alte discuții în legătură

Plafon tva camelia adina camelia adina o persoana fizica inregistrata la intreprindere individuala din 2010, neplatitoare de tva ( nu a ajuns la c.a. de 35000 euro) nici in 2010 , nici in 2011 , se ... (vezi toată discuția)
Platitor tva adytz_1979 adytz_1979 Salutare, poate cineva sa-mi spuna la ce curs se calculeaza cei 35.000 euro dupa care se trece automat din neplatitor de TVA la platitor? Si eventual ... (vezi toată discuția)
Declarare platitor tva Floryn_99 Floryn_99 Am preluat o firma infiintata in 2003 ca neplatitoare de TVA. Pana in 2011 firma nu a avut cine stie ce activitate (nu a avut deschis nici macar cont bancar), ... (vezi toată discuția)